
BERD: Portul strategic Giurgiulești din Moldova a dublat transbordarea mărfurilor, devenind o linie de salvare pentru Ucraina și o parte a soluției la problema securității alimentare regionale.
Acest lucru este menționat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care este unicul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics - investitorul general și operatorul portului Giurgiulești, principalul port fluvial din Moldova cu acces la mare. Portul fluvio-maritim, situat la confluența dintre Dunăre și Prut, care a oferit micuței țări fără ieșire la mare - Moldovei din sud-estul Europei singurul său acces comercial la apele internaționale, îndeplinește acum o a doua funcție vitală, potrivit BERD. De când Rusia a blocat porturile de pe coasta ucraineană a Mării Negre în această primăvară, portul Giurgiulești a ajutat, de asemenea, la livrarea de cereale și combustibil către și dinspre Ucraina vecină. "În prezent, portul Giurgiulești nu numai că protejează lanțurile de aprovizionare pentru importatorii și exportatorii moldoveni, dar, de la începutul războiului cu Ucraina, a jucat, de asemenea, un rol-cheie în asigurarea aprovizionării către și dinspre Ucraina", a declarat vicepreședintele BERD, Alain Pilloud, care va vizita portul la sfârșitul lunii iulie. BERD, care a fost investitor în port încă de la înființarea acestuia, a devenit, de asemenea, singurul proprietar legal al operatorului portuar Danube Logistics la 18 mai 2021. Deoarece Rusia și Ucraina furnizează împreună, de obicei, aproximativ 30% din cerealele din lume, ceea ce înseamnă că securitatea alimentară globală este amenințată după 24 februarie, se caută alte modalități de a exporta produse agricole din Ucraina în lume și de a importa provizii pentru ca economia sa să funcționeze cât mai normal posibil. Printre posibilitățile explorate se numără utilizarea transportului feroviar și rutier în întreaga Europă, precum și a Dunării, al doilea cel mai lung fluviu din Europa, care traversează o mare parte din Europa Centrală și de Sud-Est. Cifrele din acest an pentru portul Giurgiulești arată cât de utilă este opțiunea Dunării, chiar dacă toate soluțiile sunt mici în comparație cu amploarea problemei securității alimentare. Potrivit operatorului portuar Danube Logistics, volumele anuale globale care trec prin port au crescut de peste două ori în 2022 și au ajuns la 804029 tone. Acest lucru se datorează în principal creșterii importurilor de produse petroliere, cărbune și îngrășăminte și exporturilor de cereale și ulei vegetal. Instalațiile existente de transbordare și depozitare a cerealelor sunt utilizate din ce în ce mai mult pentru cereale de origine ucraineană. "Portul este atât un important punct de import de combustibil pentru Moldova, cât și un furnizor de combustibil pentru lanțurile de benzinării și intreprinderile ucrainene. În timp ce principala țintă sunt exporturile de cereale din Moldova, Giurgiulești transbordează din ce în ce mai mult cereale din Ucraina, contribuind la eforturile internaționale de prevenire a penuriei de alimente amenințate de război", a declarat Angela Sax, șefa biroului BERD din Moldova. "Volumele totale impresionante ale schimburilor comerciale pentru 2022, cifrele detaliate ale operatorului portuar arată beneficiile pentru toate părțile implicate: angajarea de personal suplimentar, accelerarea investițiilor suplimentare și menținerea stabilității tarifelor pentru clienți, ceea ce aduce beneficii atât economiei moldovenești, cât și celei ucrainene", a declarat Matthias von Tucher, CEO al Danube Logistics. Potrivit acestuia, de exemplu, în 2021, volumul mediu de produse petroliere transbordate în Giurgiulești a fost de 34.000 de tone pe lună. Dar, până în mai 2022, această cantitate a crescut la 65 000 de tone, din care se estimează că mai mult de jumătate era destinată expedierii ulterioare în Ucraina. În mod similar, exporturile de cereale și legume s-au situat la un nivel ridicat în 2022 - 309.404 t și, respectiv, 99.694 t, facilitățile de transbordare și depozitare a cerealelor fiind din ce în ce mai mult folosite pentru cereale din Ucraina. Potrivit lui von Tucher, transbordarea altor grupuri de mărfuri, cum ar fi importurile de cărbune și îngrășăminte, a fost reluată după ce au fost tăiate sursele alternative și rutele de import prin Ucraina. Terminalul de mărfuri generale existent este utilizat în totalitate, iar compania se află în faza finală de proiectare a unui nou stand multifuncțional. Noul terminal, în valoare de 5 milioane de dolari, va fi utilizat în principal pentru mărfuri în vrac și mărfuri generale și este programat să se deschidă în a doua jumătate a anului 2023. În cele din urmă, după cum spune von Tucher, portul se pregătește să reia transbordarea containerelor din portul românesc Constanța către Moldova și Ucraina. Compania a dezvoltat o nouă platformă de manipulare și depozitare a containerelor de 5.000 mp, care ar putea fi extinsă în funcție de creșterea cererii. Portul plănuiește să achiziționeze echipamente suplimentare de transbordare pentru a satisface cererea în acest domeniu. Von Tucher spune că a fost angajat personal suplimentar pentru a face față cererii crescute, iar portul dorește să achiziționeze echipamente suplimentare. În total, rezidenții portului au făcut investiții de peste 100 de milioane de dolari, ceea ce nu face decât să accelereze o tendință deja constantă, demonstrând modul în care portul sprijină economia moldovenească. Potrivit Ministerului Economiei, portul avea deja 553 de angajați la sfârșitul anului 2021, o creștere de 7% față de 2020. Salariile au crescut cu 22%, investițiile au crescut cu 43,5%, transbordările au crescut cu 52,4%, iar plățile de taxe au crescut cu 149%. Este posibil ca alte porturi din apropiere, care operează în condiții de război, să fi majorat recent tarifele de transbordare sau să fi perceput niveluri diferite pentru clienți de naționalități diferite. Dar Portul Giurgiulești și-a menținut tarifele relativ stabile, reflectând relația sa pe termen lung cu clienții. // 08.07.2022 – InfoMarket