
Republica Moldova va primi un grant UE în valoare de 19,59 milioane de euro pentru modernizarea coridorului feroviar Velcineț - Ocnița - Bălți - Ungheni - Chișinău - Câineni.
Acest lucru este stipulat în acordul de grant dintre Republica Moldova, compania de stat Căile Ferate din Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare "RLF - Răspuns de urgență - Căile Ferate din Moldova", ratificat de Parlamentul Republicii Moldova și semnat la Chișinău la 27 iunie 2023. În general, Comisia Europeană a alocat Republicii Moldova un grant de 20 de milioane de euro în acest scop, dar acești bani sunt distribuiți prin intermediul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care a primit un comision de 410 mii de euro, astfel încât suma grantului pentru Moldova va fi de 19 milioane 590 de mii de euro. Lungimea tronsonului de cale ferată ce urmează a fi reabilitat este de aproximativ 446 km și asigură conexiuni cu porturile Constanța, Galați, Giurgiulești, Reni și Izmail. Restaurarea acestei infrastructuri feroviare este necesară pentru a îmbunătăți siguranța transportului feroviar. Potrivit autorităților, starea tehnică actuală a infrastructurii feroviare afectează viteza schimbului de mărfuri, traficul de pasageri și costul final al serviciilor de transport feroviar. Reconstrucția și modernizarea acestui coridor feroviar va avea un efect pozitiv asupra economiei moldovenești, atrăgând noi volume de mărfuri și sporind numărul de pasageri. Acest lucru se datorează faptului că, după finalizarea lucrărilor de reparație, viteza trenurilor va fi mărită, vor fi eliminate anumite restricții și va fi redus timpul de circulație a trenurilor. Odată ce această infrastructură feroviară va fi reparată, se pot negocia noi granturi și împrumuturi preferențiale pentru achiziționarea de material rulant și reabilitarea altor coridoare feroviare. Acest lucru va crea perspective pozitive pentru o dezvoltare fructuoasă a relațiilor în domeniul feroviar. După cum a relatat anterior InfoMarket, costul total al proiectului "RLF - Intervenție de urgență - Căile Ferate din Moldova" se va ridica la 71 de milioane de euro. Pentru implementarea proiectului, Uniunea Europeană va aloca un grant investițional de până la 20 de milioane de euro, iar BERD va acorda un împrumut de 23 de milioane de euro. În plus, proiectul va fi cofinanțat cu până la 28 de milioane de euro de la bugetul de stat/căilor ferate. Proiectul va sprijini dezvoltarea economică a Republicii Moldova, va spori potențialul logistic și de tranzit al acesteia și va îmbunătăți eficiența operațională prin reabilitarea unor secțiuni ale coridorului feroviar Nord-Sud. Proiectul va facilita transportul de mărfuri prin rute alternative din Ucraina prin Moldova către UE. Acesta sprijină trecerea de la moduri de transport cu emisii ridicate de dioxid de carbon la moduri de transport cu emisii reduse de dioxid de carbon, deoarece mărfurile dinspre/către Ucraina prin Moldova sunt transportate în principal pe cale rutieră din cauza constrângerilor de capacitate pe rețeaua feroviară nord-centrală a Moldovei. // 08.12.2023 – InfoMarket