Roman ANDRONIC: ”În următorii doi ani, piața de asigurări se va reforma”
Interviul agenției InfoMarket
Drept motiv de întâlnire cu directorul general al Asterra Grup au servit rezultatele activității companiei pentru anul 2021: aceasta a devenit în premieră lider al pieței după volumul primelor de asigurare subscrise pe piața asigurărilor generale – 335 mln lei, ceea ce corespunde unei cote de 17% din piața asigurărilor din Moldova. După volumul plăților, compania deține al doilea rezultat de pe piață – 40,7%, fiind devansată de Grawe Garat Asigurari (44,7%). Asterra Grup mai este lider și după mărimea activelor – 407,4 mln lei, fiind depășită numai de Moldasig (512,9 mln), dar și aici există motive pentru aceasta. Asterra Grup a fost creată în 2006 și, conform rezultatelor pentru anul trecut, a devenit lider al pieței, iar în cele 70 de puncte de vânzări ale sale muncesc peste 230 de specialiști. Directorul general al Asterra Grup Roman ANDRONIC a povestit în interviul pentru InfoMarket cum activează compania și ce schimbări așteaptă piața, inclusiv în contextul modificărilor legislative.
InfoMarket: Care este structura portofoliului de asigurări al companiei dvs. și cum reflectă acesta situația de pe piață?
Roman ANDRONIC: Compania noastră reflectă întocmai structura întregii piețe de asigurări: aproximativ 80% reprezintă asigurările auto. Din aceste 80%, jumătate revin RCA și pentru Carte Verde, iar cealaltă jumătate – pentru CASCO. Tipurile opționale de asigurări (bunuri, răspundere civilă, răspundere civilă aviatică etc.) ocupă o pondere redusă în portofoliul nostru.
InfoMarket: Compania a încasat 17% din primele de pe piața reprezentată de 11 companii de asigurări. Acest rezultat este urmarea multor ani de muncă sau este o particularitate a activității dumneavoastră?
Roman ANDRONIC: Compania are 15 ani de existență, ne-a luat mult timp să ajungem la acest rezultat, dar dacă ne uităm la statistici, am crescut volumele treptat, an de an. Acest lucru se datorează probabil segmentului său corporatist și unei echipe de specialiști bine selecționate. Am reușit să creăm soluții corporative bune, să reacționăm rapid și astfel să ne diferențiem pe piață.
InfoMarket: Dar segmentul corporativ este cel mai "gustos", dar și cu cele mai multe provocări.
Roman ANDRONIC: E Ffarte dificil. Cu cât clientul este mai mare, cu atât mai multă atenție și abordare individuală este necesară. Este dificil să atragi un client corporav și chiar mai dificil să îl păstrezi pentru o perioadă lungă de timp. Dar nu este o sarcină imposibilă și în fiecare an am consolidat acest segment. Unul dintre factorii importanți pentru client este rata noastră de despăgubire de aproape 41% din primele subscrise, una dintre cele mai ridicate de pe piață. Pentru client, înseamnă că societatea plătește și își îndeplinește obligațiile. În prezent, clienților noștri corporativi le revin 55% din primele încasate. Persoanele fizice, desigur, sunt mai multe ca număr, dar nu și ca volum.
InfoMarket: Având în vedere că asigurările auto reprezintă până la 80% din piață, este aceasta susținută de tipurile de asigurări obligatorii, RCA și Carte Verde?
Roman ANDRONIC: Din păcate, da. Încercăm să dezvoltăm tipuri opționale, dar acestea sunt foarte greu de realizat având în vedere situația economică din țară: nivelul veniturilor populației este destul de scăzut, astfel încât oamenii nu consideră că este oportun să cheltuiască bani în plus pentru servicii de asigurare.
InfoMarket: Dar există și asigurarea agricolă, care este subvenționată de stat cu până la 70%, astfel încât vă permite să minimizați costul primelor pentru fermieri?
Roman ANDRONIC: Am avut atât experiențe pozitive, cât și negative cu asigurările agricole. În afară de faptul că acest sector este foarte sensibil, fermierii noștri nu sunt încă suficient de maturi pentru această asigurare. Chiar și în pofida subvențiilor, deoarece prin subvenții se stabilesc limite pentru primele de asigurare în funcție de suprafața de teren agricol asigurată. Cu cât suprafața este mai mare, cu atât subvenția este mai mică în valoare reală și nu se poate să ajungă la 70%, ci la mult mai puțin. Acesta este motivul pentru care gospodăriile mari nu sunt foarte predispuse la astfel de costuri.
InfoMarket: Putem spune că legislația moldovenească în domeniul asigurărilor corespunde cerințelor pieței?
Roman ANDRONIC: Situația s-a îmbunătățit considerabil în comparație cu acum 20 de ani și este în continuă schimbare. În țara noastră încercăm să ne conformăm normelor europene, dar până acum doar în ceea ce privește cerințele, nu și în ceea ce privește capacitățile. Reglementările și cerințele pentru companiile de asigurări devin din ce în ce mai stricte în fiecare an, iar capacitatea noastră de dezvoltare nu este la fel.
Autorii noilor legi, din păcate, iau cele mai bune practici europene doar în ceea ce privește cerințele și înăsprirea regulilor de piață și le implementează în Moldova. Acest lucru ignoră dispozițiile care ar contribui la dezvoltarea companiilor, deoarece posibilitățile de dezvoltare ale companiilor de asigurări sunt foarte mici și limitate. Acest dezechilibru va crea multe prăbușiri pe piață în viitor - aceasta este previziunea mea. Piața este în scădere din cauza cerințelor tot mai mari privind capitalizarea, rezervele, normele de conduită pentru companiile de asigurări...
De exemplu, în urmă cu câțiva ani au fost operate modificări care au introdus conceptul de "constatarea amiabilă a accidentului" și obligația de a plăti despăgubiri pentru mașinile cu o vechime mai mică de trei ani, fără a ține cont de depreciere. Numai aceste două schimbări au lovit foarte tare piața asigurărilor RCA, iar acest tip de asigurări este motorul pieței asigurărilor din țara noastră. Toți clienții vin mai întâi pentru asigurarea RCA, apoi cumpără o Carte Verde, dacă este necesar, și apoi CASCO și alte asigurări opționale.
InfoMarket: O constatare amiabilă este o procedură prin care două părți implicate într-un accident rutier nu apelează la poliție, întocmesc documentele între ele și se prezintă la compania de asigurări pentru despăgubiri. Economisește timp pentru clienți. Este rău pentru companiile de asigurări?
Roman ANDRONIC: Crește numărul și valoarea plăților, deși, cu siguranță, se economisește timpul clientului. Dar în trecut, în cazul accidentelor minore, părțile puteau să se înțeleagă pe cale amiabilă și să nu apeleze la poliție. Înțelegeau că, pe lângă pierderea de timp, vor trebui să plătească amenzi, puncte de penalizare, examinare medicală pentru alcool sau droguri... Acest lucru nu poate fi atins prin procedura de constatare amiabilă a unui accident rutier. Participanții la accident se pot adresa asigurătorului lor în a doua zi, ceea ce face ca procedurile de clarificare a circumstanțelor accidentului să fie mai complicate. De la introducerea statutului, numărul de cereri de despăgubire în cazurile de accidente auto a crescut cu 30%, la fel ca și volumul plăților.
InfoMarket: A afectat acest lucru profitabilitatea companiilor de asigurări?
Roman ANDRONIC: Nu aș spune că firmele au profit pe RCA, din păcate. Toate companiile din ziua de azi înregistrează pierderi pe acest tip de asigurare. Și este imposibil de refuzat acest tip de asigurare. Clientul se obișnuiește să primească întreaga gamă de servicii de care are nevoie de la o singură companie, iar dacă nu există asigurarea RCA, care este obligatorie și cel mai popular tip de asigurare, clientul se va duce într-un loc unde toate problemele sale sunt rezolvate pe deplin.
InfoMarket: Cu toate acestea, până la sfârșitul anului 2021, aproape toate companiile (cu excepția Garantie și Moldcargo) au înregistrat profit. Care este motorul profitabilității companiilor de asigurări din Moldova?
Roman ANDRONIC: Cea mai mare parte a profitului nostru provine din activități de investiții. Cele mai multe dintre ele înregistrează pierderi operaționale. Iar acest lucru se datorează în primul rând asigurării RCA - oricât de mult ar fi criticat acest sistem, invocând faptul că companiile nu plătesc despăgubiri. Nu aș fi de acord: companiile plătesc, de asemenea, sume foarte mari de RCA.
În Chișinău, asigurarea RCA costă circa 900 de lei pe an, iar în raioane costă 400 de lei pe an, iar mașinile din regiuni vin des în capitală. Pierderile din asigurarea RCA sunt estimate la sute de mii de lei pentru fiecare accident de circulație. În fiecare trimestru elaborăm un raport intitulat "Rezultatul tehnic". Multe companii, legat de RCA, acesta este între 110% și 120%. Și această diferență trebuie acoperită - parțial din Cartea Verde, o parte din CASCO, dar în final este tot o pierdere.
InfoMarket: Este profitabilă Cartea Verde sau CASCO?
Roman ANDRONIC: Cartea Verde nu a intrat încă în zona roșie. Dar există un anumit punct prin care se pot solicita despăgubiri după 10 ani de la accident, iar plățile pot ajunge la sute de mii de euro. Profitul pentru Cartea Verde poate fi calculat de pe acum, dar în orice caz trebuie de făcut rezerve. În ceea ce privește CASCO, dacă aplici un sistem corect de filtrare a clienților și nu asiguri pe toată lumea, acest produs poate fi menținut în zona de profitabilitate.
InfoMarket: Rămâne activitatea de investiții. Dar se limitează la depozite, la achiziționarea de titluri de stat și la proprietăți imobiliare. Biroul central al companiei dumneavoastră este proprietatea dumneavoastră?
Roman ANDRONIC: Noi închiriem această clădire. Renunțăm la active; ne vindem treptat toate bunurile imobiliare. Acest lucru este legat de viitoarele modificări legislative, conform cărora companiile de asigurări sunt foarte restricționate să investească în imobiliare. Dacă acum ponderea bunurilor imobiliare în active poate ajunge la 35%, cu amendamentele pe care Parlamentul le-a adoptat deja în primă lectură, aceasta va fi limitată la 4%. Iar acest lucru nu este bine.
Cred că este o decizie pripită, dar nu poți să te pui în poară cu autoritatea de reglementare. Da, bunurile imobiliare nu sunt un activ foarte lichid, dar reprezintă o sursă destul de fiabilă de păstrare a investițiilor, în special în cazul inflației sau al prăbușirii pieței. În plus, rezervele existente nu au unde să se ducă, iar dacă aveți proprietăți imobiliare, le puteți închiria și obține venituri sau puteți economisi pe închirierea spațiilor pentru puncte de vânzare.
Uitați-vă ce era pe piața imobiliară din Moldova acum 10 ani și ce este acum. Prețurile au crescut cu cel puțin 20%, iar pentru o companie de asigurări, investiția în imobiliare este un instrument de economisire a banilor. Și, din moment ce practicile europene ne sunt impuse, trebuie să adoptăm toată experiența lor: în diferite țări, limitele pentru proprietăți imobiliare în rezervele companiilor de asigurări sunt de la 10% la 20%.
În Moldova, investițiile imobiliare vor deveni acum neinteresante pentru companiile de asigurări și toată lumea le va vinde. Anul trecut am vândut deja imobile în valoare de 15 milioane de lei și cred că anul acesta vom scăpa cu siguranță de jumătate din proprietățile noastre fără să așteptăm intrarea în vigoare a prevederilor legii.
InfoMarket: Revenind la tipul de asigurare pe care l-ați descris ca devorator al pieței - RCA. În opinia dumneavoastră, ar trebui ca prima RCA să fie liberalizată, astfel încât fiecare companie să calculeze prima în mod independent?
Roman ANDRONIC: Acesta ar fi un lucru corect și este norma europeană. În general, liberalizarea asigurării RCA este prevăzută în legea privind răspunderea civilă auto și ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 iulie 2019. Dar ce s-a întâmplat? Companiile au calculat costul provizoriu al asigurării, iar dacă atunci prețul de bază era de circa 700 de lei, cel liberalizat era de 1400 de lei. CNPF a decis apoi că nu poate crește de două ori prețul asigurărilor pe piață și a luat o decizie prin care a suspendat prevederile legii... Acest lucru a fost un șoc pentru toată lumea!
InfoMarket: În acest an, Parlamentul a adoptat deja în prima lectură modificările la legea privind răspunderea civilă, dar evită problema liberalizării RCA.
Roman ANDRONIC: Dimpotrivă, acolo se introduc noi concepte, cum ar fi creșterea limitelor de plată, despăgubiri și compensații directe. Aceasta din urmă înseamnă că o victimă a unui accident poate primi o despăgubire nu de la asigurătorul la care inițiatorul accidentului și-a cumpărat asigurarea, ci de la propriul asigurător. Asigurătorii pot apoi să colecteze banii unul de la celălalt în cadrul unor cereri de despăgubire cu recurs. Dar aceasta va însemna că asigurătorul victimei accidentului va trebui să plătească acum despăgubiri și să recupereze banii în trei luni - și ar putea exista probleme cu partea recurentă care să aprobe suma deja plătită la momentul respectiv.
Noile modificări îmbunătățesc opțiunile pentru consumatori, dar vor avea ca rezultat faptul că unele companii vor avea probleme, putând ieși de pe șine în viitorul apropiat.
În contextul actual, dacă CNPF nu este dispus să corecteze situația, va fi imposibil să mai lucrăm în continuare. Dacă se aplică legea și se introduce liberalizarea, atunci fiecare companie va calcula singură valoarea primei și viabilitatea sa va depinde de aceasta. Va fi dificil la început, dar apoi va reveni la normal. Astăzi, însă, există o autodevorare a companiilor de asigurări. Toată lumea își "consumă" propriul capital și rezerve și încearcă să "răsucească șarpele" pentru a recruta alți clienți care să acopere pierderile de la RCA.
În al patrulea trimestru al anului trecut am refuzat intenționat să vindem asigurări RCA - am cerut intermediarilor să nu vândă. Aceste vânzări au mers către o altă companie, care a preluat un volum suficient de mare de polițe de asigurare RCA, astfel încât a fost necesar să se constituie rezerve mari, precum și plăți mari, iar acum se află într-o poziție dificilă pentru a-și îndeplini cerințele de solvabilitate.
InfoMarket: De ce ați renunțat la vânzarea de asigurări RCA la sfârșitul anului trecut?
Roman ANDRONIC: Nu am renunțat, doar am cerut brokerilor să limiteze vânzările de polițe RCA. Portofoliul nostru era de peste 10 mln de lei pe lună, în timp ce la un rezultat tehnic de 120% trebuie să acoperi 2 mln de lei lunar. Am fost nevoiți să reducem cât mai mult vânzările de RCA. Cei care au contractat volume mari de asigurări RCA își pun grav în pericol solvabilitatea. Condițiile de piață creează această linie pentru toți.... astăzi toate companiile se află în această poziție.
InfoMarket: Dar toți proprietarii de mașini au asigurare RCA, pentru că anume din contul volumul masiv ar trebui să fie acoperite pierderile?
Roman ANDRONIC: Majoritatea proprietarilor de mașini cumpără această asigurare. Pentru cei care nu o au, există un fond de compensare la Biroul Național al Asiguratorilor de Autovehicule (BNA). În general, dacă am face un experiment și am face ca asigurarea de răspundere civilă auto să fie voluntară pentru cel puțin două luni, cred că majoritatea nu se vor asigura. Dar atunci vor exista dificultăți între cetățeni în ceea ce privește stabilirea despăgubirilor pentru daune. De exemplu, dacă un șofer sărac provoacă un accident de mașină și dăunează proprietarului unei mașini scumpe, de unde va lua banii pentru despăgubiri? Mi-ar plăcea chiar să văd un astfel de experiment și atunci oamenii vor vedea că RCA nu este un capriciu al cuiva. Această asigurare a fost creată în interesul consumatorului. Ce veți face dacă vă veți confrunta cu o situație similară și nu aveți asigurare? Permiteți-mi să repet: RCA este inima pieței de asigurări, dar în același timp este un produs foarte complex care distruge piața din interior.
InfoMarket: Asigurarea de răspundere civilă auto în străinătate pentru automobiliștii moldoveni este Cartea Verde. Și am observat că în 2021 nu mi s-a cerut niciodată această asigurare la trecerea frontierei în România.
Roman ANDRONIC: Se verifică foarte rar, pentru că, în mulți ani de practică, ei percep Cartea Verde ca pe un lucru de la sine înțeles. Dar dacă sunteți oprit în România (și au fost cazuri) și nu aveți Carte Verde, nu veți mai avea voie să conduceți. Veți primi o amendă, veți fi obligat să cumpărați o asigurare, iar până atunci mașina dumneavoastră va fi dusă la parcare. Pedeapsa este atât de dură că dacă o pățești o dată, o ții minte pentru tot restul vieții. Probabil, de aceea, polițiștii de frontieră români nu înțeleg cum se poate intra în Uniunea Europeană fără Carte Verde. Iar legea ghinionului funcționează mereu. //13.04.2022 - InfoMarket.