
Scott HOCKLANDER: ”Niciodată nu am văzut ca așa puțini bani să facă atât de mult”
Interviu al agenției InfoMarket
Din 2005, Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), prin intermediul proiectelor CEED I, CEED II, MCP, HVAA) și ACSA Wine Registry, a investit în sectorul vinicol din Moldova în jur de $15 mln. În septembrie din anul curent se încheie programul USAID în Moldova de susținere directă a acestui sector. Despre ce s-a schimbat în vinificația Moldovei în ultimii 15 ani, despre noi programe și perspective pentru dezvoltare de mai departe a vorbit, într-un interviu pentru agenția InfoMarket șeful Misiunii USAID în Moldova, Scott Hocklander.
InfoMarket: Un deceniu și jumătate e un termen mare și multe s-au schimbat. Puteți puncta progresul de bază, obținut de sectorul vinicol din Moldova cu suportul USAID?
Scott HOCKLANDER: Sectorul vinicol este foarte important pentru Moldova – pentru istorie, cultură și economie și mă bucur că USAID (SUA), în comun cu SIDA (Suedia), ajută să-l facă mai competitiv, să asigure dezvoltarea durabilă. Pe parcursul anilor de colaborare s-a produs o transformare extraordinară. În 2005, tot sectorul exista din vânzarea vinului în vrac și în special pe piața din Rusia, iar în martie 2006 a fost introdus embargo… Acum observăm o reorientare a producătorilor spre vânzarea vinului îmbuteliat, unde valoarea adăugată este mai mare și vedem o creștere anuală a exportului vinului pe cele mai diferite piețe – Uniunea Europeană, Asia, America… Foarte multe au fost făcute mai ales în ultimii 10 ani: în 2012, în legislație au fost operate modificări care permit vinificatorilor să se dezvolte; activează Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) – un exemplu excelent de parteneriat public-privat; pentru export a fost creat un brand unic – Wine of Moldova, care permite inclusiv producătorilor mici să vândă mai mult peste hotare sub ”umbrela” unică.
InfoMarket: Producția vinăriilor mici din Moldova pe piețele de export este relativ scumpă, în comparație cu cea a producătorilor din Chile sau Australia, de exemplu, unde vinul se produce în cantități industriale enorme și producția lor, din acest considerent, este mai ieftină. Cum în așa situație pentru companiile noastre de vândut propria producție peste hotare?
Scott HOCKLANDER: Există piețe unde se bucură de succes unele vinuri, undeva – altele. Dar este evident că pe fundalul dezvoltării turismului și creșterii recunoașterii în rândul consumatorilor, vinurile moldovenești sunt unice. Sunt de o calitate înaltă, fapt pe care l-am apreciat personal: nicăieri nu am gustat nimic asemănător. Este unică și istoria vinificației, detaliu cu care nu se poate lăuda, de exemplu Chile. Moldova este în căutarea nișei sale. Tot mai mulți consumatori se familiarizează cu vinurile moldovenești, încep să cunoască și zonele geografice ale vinificației și prețul nu întotdeauna este factorul determinant. Consumatorii aleg vinul într-un moment sau altul. Și există vin la preț de $3 pentru o sticlă, dar ei sunt gata să plătească și $10-12, chiar $20 pentru o sticlă de vin dintr-un loc specific, neobișnuit pentru ei. Ei cumpără experiența deosebită, gustul, istoria. Producătorii moldoveni trebuie să continue să lucreze asupra propriei dezvoltări, să micșoreze costurile de producție din contul implementării noilor tehnologii, să asigure dezvoltare durabilă și să dezvolte marketingul.
InfoMarket: Anul trecut a lovit dur sectorul vinurilor din Moldova nu doar prin dificultățile legate de producere și comercializare, cauzate de pandemie, dar și din cauza secetei fără precedent. Cum apreciați perspectivele ieșirii din această criză?
Scott HOCKLANDER: A fost un an greu nu doar pentru Moldova, dar și pentru toată lumea. Dar am fost plăcut surprins că, inclusiv datorită susținerii noastre, oferite în ultimii ani, multe companii au reușit să facă față durabil provocărilor. Vinurile moldovenești au obținut în 2020 peste 950 de medalii la concursuri internaționale vinicole prestigioase. În pofida pandemiei, exportul de vinuri moldovenești îmbuteliate a continuat să crească – cu 9% pe parcursul anului 2020, inclusiv în România vecină. Vinurile moldovenești sunt solicitate în regiune, în România, în special. Afacerea continuă. Astăzi, USAID tinde să ajute la extinderea portofoliului de branduri moldovenești, să dezvolte comerțul electronic în conformitate cu condițiile naționale din diferite țări și să găsească răspunsuri la întrebarea ce se poate întâmpla în așa perioadă, cât de robuste sunt vinurile moldovenești și cum vor putea concura pe viitor.
InfoMarket: Pentru majoritatea companiilor, indicatorul de bază sunt vânzările la export. Ce a fost făcut în ultimii ani și ce mai poate fi făcut pentru ancorarea vinurilor noastre pe rafturi în alte țări?
Scott HOCKLANDER: Mai este mult de lucru, pe piață, într-adevăr, există o concurență mare. Am putea, în primul rând, să ne consolidăm pozițiile pe piețele din vecinătate – România, Polonia, Ucraina. Să consolidăm eforturile, chiar și în condițiile pandemiei, să devenim ambasadori pe aceste piețe, să obișnuim consumatorii cu vinurile moldovenești. În opinia mea, există un potențial mare în țările Scandinave. Sunt piețe vinicole formate și diverse, în căutare de noi direcții pentru vinificație și de noi vinuri ecologice din clasa premium, cu un bun raport preț-calitate, pe care le-ar putea propune Moldova. Pe aceste piețe sunt consumatori foarte conștiincioși, care acordă multă atenție responsabilității producătorilor. Moldova are toate posibilitățile pentru a corespunde acestei tendințe; sectorul este pregătit pentru a păși pe calea producerii durabile a vinului în cadrul noii Strategii de țară ”Vinul Moldovei până în 2030”. Este sens de continuat consolidarea în Asia și chiar în Africa. Trebuie de întărit cota moldovenească pe piețele unde vinurile se vând deja. Va fi greu, mai ales că pentru promovare pe unele piețe, de exemplu în Marea Britanie, este nevoie de investiții deloc mici. Dar cred că este de perspectivă.
InfoMarket: În 2012 a fost creat Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV). Cum apreciați activitatea sa și care sunt prioritățile asupra cărora ar trebui Oficiul să se concentreze în timpul apropiat?
Scott HOCKLANDER: ONVV este un exemplu bun de cooperare public-privată puternică. Oficiul permite dezvoltarea industriei vinicole, să fie promovată reforma, să fie îmbunătățit mediul de afaceri, să fie stabilite direcțiile pentru exportul vinurilor moldovenești. Sub ”umbrela” Oficiului, companiile vinicole sunt unite, promovarea pe piețele externe se face ca din partea unei comunități unite, nu separat. Sectorul înregistrează o creștere anuală, inclusiv datorită activității ONVV. Colaborarea cheie dintre stat și sectorul privat trebuie să continue. În condițiile actuale, Oficiul trebuie să se concentreze pe strategie, să colecteze și să ofere sectorului informații despre piețe, să indice cele mai favorabile direcții, să asigure încrederea pieței față de munca sa. Trebuie să existe înțelegerea că Oficiul asigură suport întregului sector, ascultă doleanțele businessului și promovează reforme regulatorii. Și cea mai importantă misiune este de a consolida piața, de a renaște după pandemie și să sporească promovarea vinurilor moldovenești în condițiile noi.
InfoMarket: În acest an, din cauza crizei, bugetul ONVV a fost redus considerabil, iar promovarea vinurilor peste hotare necesită cheltuieli mari.
Scott HOCKLANDER: Și acest lucru este tot o provocare! Este important de folosit resursele disponibile, de a fi în stare de luat decizii corecte pentru folosirea acestor resurse. Și trebuie de menținut creșterea industriei, să fie asigurat viitorul. Este vorba și despre parteneriat, când un grup s-a adunat pentru a decide următorii pași pentru păstrarea pieței. În perioada recuperării de după pandemie, este nevoie de o gândire rațională și strategică pentru a face maximum posibil cu resursele disponibile.
InfoMarket: Considerați că concurența printre vinificatorii din Moldova este sănătoasă? Există o cooperare reală pe piața internă sau pe poate pe cele externe?
Scott HOCKLANDER: Companiile vinicole au segmente diferite și la toate diferă piețele. În primul rând, au branduri individuale. Desigur, este greu de comparat vinificatorii mari și mici. Există nuanțe ale culturii vinificației, există o anumită concurentă din gelozie printre companiile mici. Dar toți trebuie să înțeleagă că industria are nevoie de vinării mici în egală măsură ca și de cele mari.
USAID extinde suportul pentru vinăriile mici, ajutând la reutilarea capacităților de producere pe baza granturilor mici, să creeze mărci comerciale locale. Anul trecut a arătat că piața comerțului electronic pentru companii mici este încă o oportunitate de a-și ocupa cota de piață.
În comunicarea cu vinăriile mici vedem înțelegerea din partea lor a faptului că au nevoie de o activitate de marketing comună, există disponibilitate și dorință de a lucra sub brandul
Wine of Moldova, să împartă din succes și să facă schimb de experiență. Am văzut cum în Moldova, în sectorul vinicol are loc schimbul de experiență de succes și anume așa se creează brandul vinicol al Moldovei.
InfoMarket: La conferința anuală a vinificatorilor din aprilie ați menționat că până la sfârșitul anului 2022, asistența USAID în sectorul vinicol va fi acordată prin intermediul proiectului USAID ”Agricultura performantă in Moldova”(USAID/APM). Puteți oferi detalii?
Scott HOCKLANDER: Susținerea industriei vinicole este una dintre prioritățile USADI și ne ocupăm de acest lucru de mult timp. Dar ajutorul direct pentru sector se încheie în septembrie 2021. Vrem să păstrăm suportul și ne orientăm spre activitate cu valoare adăugată ridicată. Trebuie să mergem mai departe. Vinificația se dezvoltă și, ca orice sector, trebuie să tindă spre creșterea valorii adăugate, obținerii profiturilor mai mari, accesării noilor piețe și dezvoltarea comerțului electronic. Prin intermediul proiectului ”Agricultura performantă în Moldova” (USAID/APM) USAID va continua să susțină durabilitatea sectorului vinicol în perioada de după COVID-19, acordând atenție strategiei de piață, bazate pe viticultura durabilă, vinuri de calitate, adaptării la schimbările climatice și diversificarea continuă a piețelor de export. USAID va continua cooperarea cu sectorul pentru susținerea noii strategii ”Vinul Moldovei 2030”, care acum e în proces de elaborare și urmează să fie aprobată spre sfârșitul acestui an.
InfoMarket: Timp de 15 ani, ați susținut sectorul vinicol cu o sumă totală de $15 mln, adică aproximativ câte $1 mln pe an. Ce buget are proiectul USAID/APM ?
Scott HOCKLANDER: Nu pot să vă spun exact, dar va fi comparabil cu proiectele precedente, când lucram cu vinăriile mici, ajutam la marketingul, strategia și dezvoltarea ONVV. Precedentele programe USAID / MCP privind calitatea vinului au oferit ajutor în total la 75 de companii vinicole din Moldova, cu o cotă de 35% din volumul total de producere a vinului. Cu suportul USAID, în ultimii 6 ani au fost elaborate peste 60 de branduri vinicole, inclusiv pentru liderii exportului de vin și producătorilor mici de vin. Ca urmare, observăm un grad mai mare de penetrare pe piețe de export și o diversificare a portofoliului. În 2016-2021, USAID, în comun cu SIDA (Suedia) a oferit granturi pentru reutilare tehnică în sumă totală de $1,4 mln. Dar cel mai important, datorită ajutorului nostru, companiile beneficiare au atras investiții private suplimentare în sumă totală de $5,2 mln. Adică noi nu doar dăm bani, dar cu impulsul nostru, ei singuri atrag investiții suplimentare. Iar acest lucru nu doar că sporește potențialul de export, dar și contribuie la dezvoltarea social-economică: se creează locuri de muncă stabile, se extind lucrările sezoniere, se dezvoltă infrastructura de turism.
Turismul este un sector care se dezvoltă în Moldova. Sperăm că după pandemie situația se va normaliza și turiștii străini vor începe din nou să vină în Moldova. Pentru ei nu este doar o experiență pur turistică, mai este și turism vinicol. Aceste două sectoare în Moldova sunt interconectate.
InfoMarket: De ce în proiecte de susținere a diferitelor sectoare ale economiei lucrați cu diferiți parteneri externi, la vinificație – în comun cu Suedia, în sectorul IT – cu Marea Britanie, etc?
Scott HOCKLANDER: Activitatea în comun cu agențiile de dezvoltare ale altor țări este cea mai bună practică. Aceasta a devenit o direcție obișnuită și corectă pentru investiții – cooperăm, facem schimb de idei și experiență. Multe țări vor să vadă că donatorii își combină acțiunile, își desfășoară expertiza, aduc propriile cunoștințe. Susținerea comună a sectorului vinicol al Moldovei este cel mai bun dosar al cooperării noastre, dar sunt și multe alte oportunități, sectoare și țări cu care am putea interacționa în baza acestei practici.
InfoMarket: Suportul USAID depinde de faptul că țara are un program cu FMI?
Scott HOCKLANDER: În cazul nostru nu este o condiție. Activăm în multe țări în care nu există programe cu FMI. Fondul Monetar Internațional este axat mai mult pe cooperare din punct de vedere fiscal, iar programul cu fondul dă un semnal investitorilor privind sănătatea fiscală a țării în general. Pentru noi este important să ne axăm pe activități de dezvoltare, cu accent pe susținerea sectorului privat, deși avem și programe de îmbunătățire a bazei fiscale, dar prioritate este dezvoltarea sectorului privat.
InfoMarket: Cu 20 de ani în urmă, sectorul banca moldovenesc aparținea în totalitate businessului local, acum 90% sunt investiții străine. Ne-am putea aștepta, din punctul dvs de vedere, la un scenariu asemănător și în sectorul vinicol al Moldovei?
Scott HOCKLANDER: Investitorii întotdeauna caută oportunități, chiar și în condițiile pandemiei. Situația se stabilizează, mediul de afaceri se îmbunătățește. Vrem să promovăm interesele investitorilor. Vinul moldovenesc este un produs unic, ceva deosebit. Și USAID este gata să susțină investițiile și să le promoveze.
InfoMarket: La mijlocul anilor 2000, până la embargoul rusesc, volumul exportului vinicol moldovenesc ajungea la $350 mln pe an, chiar dacă predomina exportul în vrac. În ultimii ani abia de am depășit $100 mln de export. Cum credeți, când am putea să reveni la volumul exportului de la mijlocul anilor 2000?
Scott HOCKLANDER: Atunci, volumul vânzărilor era mare, dar era mare și concentrația de export pe o singură direcție și din acest motiv, embargoul a provocat o catastrofă. Scopul nu este de a ajunge la nivelul precedent al vânzărilor, dar de vândut pe piețe sigure, stabile și diverse, care vor crește. Astăzi, exportul vinicol moldovenesc este diversificat, Wine of Moldova se vinde practic în toată lumea. Și fiecăruia dintre cei care au legătură cu acest sector, vrea să crească, îi oferim asistență tehnică. Calitatea vinului s-a îmbunătățit – vinurile moldovenești obțin medalii la concursuri internaționale. Următorii pași de dezvoltare a sectorului este să trecem frontiera împreună, cu o strategie unică și cu un brand moldovenesc unic și să extindem aria geografică a prezenței.
Astăzi creăm istoria oamenilor, locuitori din Moldova, care fac business în vinificație și turism. Misiunea noastră este să îi ajutăm să obțină venit din succesul lor, să profite de el, să continue să-și asigure viitorul și să contribuie la dezvoltarea economiei. Și vedem rezultate pozitive. Iată de ce continuăm să oferim suport și vrem să mergem împreună, mai ales că în Moldova se știe cum de lucrat eficient – niciodată nu am văzut ca atât de puțini bani să facă atât de mult. Noi oferim bani mici, ajutăm cu expertiză, idei și creșterea produsului la un nou nivel, iar oamenii de afaceri fac schimb de succes cu vecinii lor. // 17.05.2021 – InfoMarket.