
Veaceslav LUCHIANENCO: ”MOGO speră la dialog și decizii echilibrate ale regulatorului la trecerea pieței OCN sub supravegherea BNM”
Interviul agenției InfoMarket
În Moldova își desfășoară activitatea 151 de organizații de creditare nebancară (OCN) și alte 14 sunt în proces de lichidare. OCN pot fi clasificate în funcție de tipurile de creditare: credite rapide și pe termen scurt, împrumuturi pentru business, ipoteca, achiziția transportului auto. De regulă, fiecare organizație alege un anumit tip de creditare ca activitate de bază. Una dintre formele de creditare auto este leasingul. Sectorul care a apărut în 2002 se concentra la început pe automobile noi, iar ulterior a extins sortimentul până la mașini de 5 ani. Motivul principal al restricțiilor privind vârsta automobilelor cumpărate în leasing este lipsa practicii pe piața asigurărilor din Moldova de asigurare CASCO a mașinilor mai vechi de 10 ani.
Rămânea nișa de creditare a automobilelor cu parcurs fără CASCO obligatoriu. Este lucru îi aranjează pe anumiți oameni, mai ales în condițiile anuității (achitări în rate egale). Dar acest lucru presupune riscuri suplimentare pentru creditor, riscuri care trebuie să fie acoperite de o rată a dobânzii corespunzătoare. Această nișă a fost ocupată în Moldova, în 20017, de compania MOGO, care face parte din grupul MOGO Finance. Grupul este prezent pe 11 piețe din Eurasia și Africa și în momentul de față este în proces de rebrandind și se va numi Eleving Group. Timp de patru ani, compania MOGO Loans s-a plasat, cu un indicator de 262,4 mln lei pe poziția a 12-a pe piață după mărimea activelor. În cazul OCN, mărimea activelor de regulă indică sumele disponibile pentru creditare – deja acordate sau care își așteaptă clienții. Compania face parte din TOP-10 al celor mai profitabile OCN din Moldova și a câștigat în 2020 12,3 mln lei, iar în I trimestru din 2021 – 5,3 mln lei. Agenția InfoMarket a găsit un motiv pentru o întâlnire cu directorul executiv al MOGO Loans, Veaceslav LUCHIANENCO.
InfoMarket: Dețineți a 12-a poziție pe piața OCN după mărimea activelor și aveți șanse de a ajunge în TOP-10 timp de 1-2 ani, dar aveți o specializare îngustă, cât de mult aceasta e justificat? Poate din acest motiv businessul MOGO nu s-a aclimatizat în unele țări?
Veaceslav LUCHIANENCO: Grupul MOGO din 2021 se concentrează pe finanțări pentru transport auto. Este ceea ce știm să facem, pe ce ne orientăm procesele, ce am perfecționat în diferite țări și pe diferite continente. Chiar dacă ne retragem din unele țări, oricum păstrăm lecțiile obținute, ne îmbunătățim practicile și le aplicăm în alte țări.
InfoMarket: Una dintre principalele deosebiri ale OCN de bancă este lipsa portofoliului de depozite. Unde găsiți finanțare?
Veaceslav LUCHIANENCO: Sunt două surse. Prima este plasarea valorilor mobiliare ale acționarului nostru principal, MOGO Finance, la bursa din Frankfurt, iar a doua este platforma de crowdfunding Mintos. Se obține o finanțare hibrid și banii se varsă în companie pe măsura necesităților.
InfoMarket: Când ați venit pe piața din Moldova, companiile de leasing finanțau cumpărarea automobilelor cu 12% anual. Ratele dvs sunt de cinci ori mai mari!
Veaceslav LUCHIANENCO: Compania a început să activeze în sfera leasingului mașinilor la mâna a doua (și era deja apusul leasingului) la rate de 40-60%, vorbesc despre rate efective. Da, ratele noastre sunt cu mult mai mari decât pe piață, dar nu exista nici piață de finanțare a achiziției mașinilor cu parcurs mare. Companiile de leasing cer CASCO, iar noi ne orientăm spre mașini de 10-15 ani: nicio companie de asigurări nu oferă CASCO pentru așa mașini. Nimeni nu vrea să riște. Succesul nostru constă în faptul că am venit piață asumând riscuri, ceea ce s-a reflectat în rată, dar și în faptul că din start ofeream termen mare pentru credite și acestea până acum rămân cele mai mari pe piață – până la 84 de luni (7 ani).
În acest an accesăm un nou segment. Produsul Primero, care cu timpul poate deveni unul dintre principalele canale de vânzări, este vorba despre creditarea mașinilor mai noi, care costă între 5 și 15 mii de euro. Acesta este orientat spre clienții care vor să-și schimbe mașina pe una mai nouă și dobânda anuală efectivă pentru Primero este de 25,68% anual.
Astăzi, majoritatea dobânzilor noastre variază între 25% și 60% anual, dar pot fi și mai mari, dacă împrumutul este oferit pe un termen foarte mic sau sunt stabilite plăți nestandardizate, la dorința clientului. Cu cât e mai mic termenul, cu atât e mai mare dobânda anuală efectivă.
InfoMarket: Ce aveți în vedere când spuneți apusul leasingului?
Veaceslav LUCHIANENCO: Leasingul este mai puțin riscant pentru OCN decât creditele, deoarece mașina este perfectată pe companie și acest lucru disciplinează debitorul. Dar astăzi practic toată piața de finanțare a mașinilor cu parcurs a trecut la lucru cu credite, ca urmare a cererii în creștere din partea clienților pentru acest tip de servicii. Acest lucru înseamnă că automobilul este înregistrat pe numele clientului, dar cu unele condiționalități din partea creditorului. Succesul nostru a fost legat de faptul că ne-am reorientat rapid spre credite, asigurând necesitățile clienților de finanțări auto.
InfoMarket: Cine este clientul dvs mediu?
Veaceslav LUCHIANENCO: Acesta muncește în Moldova sau peste hotare, are 30-40 de ani și vrea o mașină de 1-8 mii de euro, pentru care a strâns 1 mie de euro. El are nevoie de credit în medie pe 65 de luni și îi este comod să plătească în rate egale. Cel mai rapid credit este de 30 de minute. Cel mai de durată, atunci când clientul nu știe ce să cumpere – 2 zile. Unul din principiile în baza cărora lucrează MOGO din 2012 este să sporească mobilitatea populației și tindem spre aceasta. Toți vor să circule cu mașini noi, dar nu fiecare își poate permite acest lucru. Dar asta nu înseamnă că oamenii nu au dreptul la realizarea nevoii lor de libertate de deplasare. Iată aceasta și finanțăm.
InfoMarket: Au fost cazuri când debitorii dispăreau cu tot cu mașini? Multe cazuri au fost trimise în judecată în patru ani?
Veaceslav LUCHIANENCO: Au fost așa cazuri, dar avem proceduri speciale de colectare a datoriilor. Este un proces testat și noi practic nu apelăm la companii de colectare. În judecată au fost trimise aproximativ 10% din credite. Încercăm să fim flexibili față de clienți, mai ales de la începutul anului trecut, față de cei care depuneau efort să plătească. În acest an, capacitatea de plată s-a îmbunătățit vizibil, mulți au revenit în Moldova din cauza pandemiei și este mai ușor de găsit mașinile.
InfoMarket: Și dacă pe parcursul perioadei de credit mașina este grav avariată, cum debitorul își poate recupera banii?
Veaceslav LUCHIANENCO: Clientul nostru are câteva variante, dar cea mai sigură este să se adreseze nouă. Putem fie să majorăm finanțarea pentru reparație sau schimbarea unor piese sau să restructurăm creditul. Putem ajuta, de asemenea, la necesitate, să fie aleasă mașina de la partenerii noștri – parcările auto, unde există și serviciul trade-in, să fie schimbat sau restaurat automobilul.
InfoMarket: MOGO este o afacere profitabilă, iar acționarii dvs sunt companii străine. Profitul sub forma de dividende se retrage din țară?
Veaceslav LUCHIANENCO: Tot profitul câștigat rămâne în Moldova și se direcționează spre dezvoltarea companiei. Încă nu a fost retras din Moldova nici un leu sub formă de dividende. Dimpotrivă, a fost investită o parte din capitalul acționarilor. Este vorba despre 22 mln lei și încă peste 250 mln lei am atras în companie sub formă de credite private. Activele noastre sunt în prezent de aproape 300 mln lei.
InfoMarket: Care sunt condițiile de atragere a banilor? Vă finanțați și în Moldova?
Veaceslav LUCHIANENCO: Ne-am dori foarte mult să ne finanțăm pe piața internă – acest lucru ne-ar permite optimizarea cheltuielilor legate de operațiuni valutare – schimb, transfer, riscuri valutare. Dar din păcate, băncile moldovenești au nevoie de gaj solid, de regulă imobile, dar și o istorie de afaceri de succes de mulți ani. Costul resurselor pe crowfunding, pe care îl folosim, este considerabil mai mare decât banii atrași la depozit de băncile din Moldova. Orice persoană fizică are acces la informații pe platforma de crowfunding mintos.com și poate investi în prezent la o rentabilitate de 10-11% anual în valută. Apropo, patru companii moldovenești atrag resurse prin această platformă. Deși nu toate companiile pot obține acces la Mintos, deoarece există cerințe față de participanți privind raportarea, transparența, rentabilitatea.
InfoMarket: Evenimentele evoluează în așa mod că de la 1 iulie 2023, OCN vor trece sub supravegherea Băncii Naționale, legea a intrat deja în vigoare. Motivul pentru care BNM nu a făcut-o până acum este că băncile acceptă depozitele de la persoane fizice, iar OCN creditează din contul propriilor mijloace, asumându-și riscurile. Mulți bancheri susțin inițiativa aplicării față de OCE a acelorași cerințe ca și față de bănci. Cât de corect e aceasta față de OCN?
Veaceslav LUCHIANENCO: Eu nu prea înțeleg agitația pornită pe piața OCN și frica de trecerea sub supravegherea BNM. Ce se va schimba în esență? BNM la fel optează pentru o piață liberă și nu va aplica nicio restricție pentru ratele dobânzilor. Legile și normele sunt și așa respectate de noi. După trecere, BNM va avea întrebări față de raportare lunară, nu trimestrială, dar în multe companii, de exemplu la noi, raportarea și așa se face zilnici, în conformitate cu standardele internaționale. Zilnic analizăm fondul de risc și corespundem cerințelor înalte față de raportarea financiară și operațională, care ne sunt înaintate de acționarii noștri și auditorul nostru – una din companiile de top — KPMG, ceea ce reprezintă garanția calității raportării financiare pe care o prezentăm. Eu optez pentru faptul ca de supraveghere să se ocupe un regulator profesionist. Cum n-ai da, BNM are mai multe resurse decât CNPF, mai multă experiență, inclusiv privind lucrul cu investitorii internaționali. Sper la o înțelegere mai mare a BNM în privința mijloacelor pe care le atragem de peste hotare și folosirea instrumentelor financiare. Și asta pentru că vom continua să atragem bani pe piața externă se pare că încă mult timp. Este puțin probabil ca împrumuturile din Moldova să devină consistente în cota noastră de bani împrumutați. Și nu am iluzii privind faptul că imediat ce vom trece sub supravegherea BNM, vom începe să atragem depozite – nu e afacerea noastră, nici țintă și nici obiectiv.
Pentru compania noastră acest lucru poate însemna un dialog mai simplu în cazul unora dintre inițiativele noastre, dacă vorbim de platforme de crowdfunding, despre politica fiscală în combinație cu administrarea fondurilor de risc. Contez pe dialog, înțelegere și decizii cumpătate. Și, în final, grupul MOGO are experiență de interacțiune cu băncile naționale: compania din România este sub supravegherea Băncii Naționale a României.
InfoMarket: Trecerea sub supravegherea BNM, în opinia dvs, va ”curăța” piața? Astăzi în Moldova activează 151 OCN și nu e puțin.
Veaceslav LUCHIANENCO: Cred că totul va rămâne la același nivel, cu modificări neesențiale. Fuziuni și preluări, retragerea jucătorilor și venirea noilor actori pe piață se produc și acum. Companiile se vor putea adapta la cerințele de raportare și vor deveni mai eficiente. Accesul la finanțare pe piața internă și înțelegerea de către regulator a importanței surselor de finanțare externă pentru economie vor crea condiții mai benefice pentru majoritatea OCN, ceea ce va influența pozitiv și costul creditelor pentru debitori.
InfoMarket: Ce nu vă ajunge sau ce vă încurcă la activitatea în Moldova?
Veaceslav LUCHIANENCO: Nu ne ajunge finanțare de pe piața internă. Pentru optimizare ne-am dori să avem până la 10% de active în lei moldovenești. Dar cele mai mari greutăți sunt legate de legislație, în care sunt contradicții. Pe de o parte trebuie să respectăm o procedură clară de informare a debitorului care a ieșit din graficul de achitare, să respectăm norme de timp rigide: 15 zile, 30 de zile, să ne deplasăm la el și să documentăm deplasările, etc. Iar debitorul are foarte multe posibilități să tergiverseze procesul, mă refer la ședințele de judecată.
Apropo, în iunie am devenim membru al Camerei Americane de Comerț și Industrie AmCham. Vrem să comunicăm mai eficient cu Inspectoratul Fiscal și cu alte structuri de stat. Sperăm că vom reuși să găsim mai ușor limbaj comun cu regulatorul cu ajutorul AmCham în cazul problemelor ce apar.
InfoMarket: MOGO activează în 11 țări. V-ați retras din Balcani, dar în afară de Europa de Est, mai este vorba despre Uganda, Kenia, Uzbekistan. Există deosebiri cardinale pe aceste piețe?
Veaceslav LUCHIANENCO: Fiecare piață este unică în felul său. În ceea ce ține de Africa, deosebirea principală a pieței este că acolo există o cerere enormă pentru motorete și motociclete, ceea ce nu se bucură de cerere mare la noi. Iar pe piețele din Țările Baltice, din Moldova, România, Belarus se poate de activat mai eficient decât în Balcani, investind rezonabil banii acționarilor. //09.07.2021 - InfoMarket.