Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Angela GLADEI: Calitățile de afaceri și cele umane nu pot exista separat

Angela GLADEI: Calitățile de afaceri și cele umane nu pot exista separat

Interviul agenției InfoMarket

În primăvara acestui an, Angela GLADEI a fost aleasă, pentru al doilea mandat consecutiv, în funcția de director executiv al Asociației Femeilor de Afaceri din Moldova (AFAM). După o activitate de mulți ani în sectorul bancar, ea a condus, timp de câțiva ani, o organizație financiară internațională, precum și a fondat compania de consultanță Business Development Capital și BDC Creative în Moldova și România. Recent, AFAМ și-a marcat cea de-a opta zi de naștere și este un motiv excelent de a vorbi despre femeile din afaceri, reunite într-o asociație.

InfoMarket: Nu vă încurcă funcția de conducere în asociație să dezvoltați propria afacere?

Angela GLADEI: Mai degrabă mă ajută și chiar mă motivează. Fiecare poate găsi justificări de ce nu face un anumit lucru sau de ce nu are curaj să întreprindă ceva. Doi ani în urmă și eu căutam scuze, respingând de trei ori oferta de a conduce AFAM. Apoi am încercat să găsesc motivul real și totuși am găsit puncte de tangență între conducerea unui business privat și a asociației. Noua viziune mi-a permis să-mi extind percepția, modul în care privesc propriile limite, dar și a adus în viața mea mulți oameni buni.

InfoMarket: Și care sunt aceste puncte?

Angela GLADEI: Am decis că în cadrul asociației voi face exact ceea ce știu mai bine. Am găsit oameni cu viziuni comune, ei au devenit membri ai Consiliului AFAM, am identificat timp și finanțe ca să coparticip la dezvoltarea organizației. Am evaluat echipa, cunoștințele/competențele ei, dar și am decis cum pot fi combinate aceste resurse ca să le reușesc pe toate. În final, cel mai important s-a dovedit a fi susținerea oamenilor și implicarea lor, fapt pentru care le mulțumesc enorm!

InfoMarket: Cum activitatea în calitate de director executiv al AFAM se răsfrânge, deja al treilea an consecutiv, asupra dezvoltării afacerii dumneavoastă personale, nu o frânează? 

Angela GLADEI: În afacerea mea, la fel ca și în multe altele, timp de un an s-au schimbat multe. De exemplu, am extins considerabil aplicarea tehnologiilor digitale. Dar cel mai important este că am înțeles că trebuie să ai încredere în oameni, deși după mulți ani de activitate în sectorul financiar, acest lucru n-a fost ușor. Sună banal, dar oameni buni sunt mulți și reușesc să îi atrag în echipa mea, să îi inspir și să-i conving de faptul că ei pot mai mult decât mine, de exemplu. Astăzi, fiecare om din echipa noastră conduce un proiect personal, aparte și este coproprietarul lui, inclusiv al profitului acestuia. Este un nou stil de management, pe care destul de rar îl poți întâlni în Moldova: sunt gata să mă împart cu profitul pentru ca firma să se miște înainte, iar oamenii să se simtă confortabil. Pun la bază principiile umane și de afaceri. Acestea trebuie să fie combinate, aparte nu pot exista.

InfoMarket: S-a redus numărul membrilor AFAM timp de un an, care a fost destul de complicat pentru toți?

Angela GLADEI: În prezent avem 50 de membri. Numărul lor s-a redus timp de un an, dar a crescut calitatea lor. În perioada pandemiei, am ajuns la concluzia că trebuie să propunem și să oferim decizii și servicii nu doar pentru membrii actuali ai Asociației, dar și pentru cei viitori. Și am reușit să atragem în consiliul de administrare femei de afaceri care anterior nu erau membri ai Asociației. Am devenit mai deschiși. Anul trecut am organizat 15 evenimente publice, cu participarea a peste 40 de persoane la fiecare dintre ele. Chiar și fără mare publicitate, noi oameni au continuat să adere la noi, probabil pentru că noi am abordat subiecte de actualitate.

InfoMarket: Puteți aduce vreun exemplu de așa un eveniment?

Angela GLADEI: În parteneriat cu Asociația similară din România (CONAF - Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin) și reprezentanța BERD din România și Moldova, am organizat primul forum moldo-român online. Am semnat, de asemenea, acorduri similare cu asociațiile femeilor de afaceri din Ungaria și Letonia. În general, crearea parteneriatului strategic internațional este una dintre direcțiile de activitate ale organizației, tindem să extindem cooperarea transfrontalieră pentru membrii AFAM.

InfoMarket: Speakerii invitați reprezintă o plăcere scumpă? 

Angela GLADEI: Speakerii noștri nu sunt remunerați pentru serviciile lor și aici meritul principal aparține AFAM. Noi folosim activele interne ale membrilor noștri. Personal, îmi face plăcere să le ofer ascultătorilor noștri acces la relațiile mele, așa cum odinioară cineva mi-a oferit așa posibilitate și mie. În prezent, ”exploatarea” relațiilor, în sensul bun al cuvântului, este mai importantă ca niciodată (în perioade relativ bune), suntem gata să oferim ajutor unul altuia, chiar și la distanță. Anul trecut am simțit mai ales necesitatea să facem schimb de experiență, să lucrăm într-un ritm alert, să ne adaptăm și să-i ajutăm pe alții să se adapteze noilor condiții. Unii dintre membrii echipei noastre și-au schimbat radical domeniul businessului lor.

InfoMarket: Forumurile internaționale e ceva minunat, dar dacă un membru al asociației dumneavoastră administrează o patiserie mică, de exemplu, care e beneficiul real de la așa evenimente, cu excepția comunicării? 

Angela GLADEI: Astfel de evenimente oferă o sumedenie de oportunități. În primul rând, este vorba despre depistarea problemelor cu care se confruntă antreprenorii, mai ales întreprinderile mici. În al doilea rând, este un schimb de experiență între membrii Asociației și identificarea unor posibile soluții. Mai ales pentru că printre membrii noștri sunt companii mari, cu experiență bogată, resurse și soluții existente, pe care le oferă cu plăcere. În al treilea rând, este vorba despre parteneriat local sau internațional și dezvoltare. Una este când înveți singur și alta e când ai posibilitatea să ”furi” experiența străină, să înveți de la alții, să schimbi singur ceva, să îți ajustezi strategia. Acesta și este rolul nostru și anul trecut a fost cel mai potrivit moment pentru a discuta problemele businessului mic, de a-l ajuta, dacă nu direct, atunci indirect, ceea ce uneori este mai important

InfoMarket: Cine finanțează AFAM deja de opt ani?

Angela GLADEI: Organizația există datorită cotizațiilor de membru: 5000 de lei pe an de la antreprenorii din Chișinău, 3000 de lei pe an pentru cei din regiuni. În 2019 am început să implementăm programul de extindere în regiuni, ceea ce este încă o direcție strategică. De AFAM acolo e nevoie mai mare decât în capitală, unde și așa sunt destule organizații care reprezintă interesele businessului mic și mediu. AFAM a desfășurat programul de schimb de experiență și identificare a necesităților în regiuni, organizând acolo întâlniri cu femei de afaceri, asigurându-le instruiri și mentorat. În prezent, cooperăm cu Orheiul, Ungheniul, Tiraspolul. 

InfoMarket: Pentru ce companiile mici din regiuni au nevoie de calitatea de membru în AFAM, ce obțin?

Angela GLADEI: În primul rând, valoarea organizației o reprezintă parteneriatele dintre antreprenori și organizațiile partenere din Moldova, România, Ungaria și Letonia. Noi găsim domenii cu inovații, cunoștințe și experiență și le împărtășim. Aste vorba despre consum de timp, bani și resurse umane și pe care, de regulă, nu și le pot permite companiile regionale mici. Iată de ce 3000 de lei reprezintă costul minim pentru tot volumul de cunoștințe și contacte pe care le oferă AFAM. Și nu în ultimul rând, este vorba despre inspirație! Noi inspirăm femeile să creadă în calitățile lor de lider. Multe dintre ele au nevoie de încurajare: ”Da, poți să reușești!”. Și noi ne inspirăm. La Tiraspol, de exemplu, am fost impresionată de femeile care au creat o afacere inovativă, care poate servi drept exemplu pentru mulți.

InfoMarket: În Moldova se promovează activ, inclusiv la nivel legislativ, principiile de egalitate. Dar dacă cineva ar crea clubul oamenilor de afaceri, critica în adresa lor ar indunda presa și rețelele de socializare. Nu credeți că Asociația Femeilor de Afaceri, prin simpla sa denumire, îi discriminează pe bărbații din afaceri?

Angela GLADEI: La unul dintre evenimentele noastre a fost prezent un secretar de stat (vom omite numele lui), care ne-a întrebat dacă poate deveni membru al AFAM? Eram pregătiți pentru această întrebare. Răspunsul nostru este: ”Da, puteți adera, dar nu personal. Alături de dumneavoastră este o femeie sau sunt femei, care influențează rezultatele activității dumneavoastră. Întotdeauna le puteți direcționa la noi”. Cu siguranță nu suntem feministe, dar foarte mult ne dorim să atragem atenția față de femeile din business, pentru că multe dintre ele nu au încredere în propriile forțe. Vrem doar să fim auziți și ca dificultățile social-economice legate de antreprenoriatul feminim să fie depășite. Atât timp cât vocea ta nu este auzită, nimeni nu va afla ce îți dorești. Din acest motiv și am creat o platformă pentru femei și nu pentru a-i discrimina pe bărbați.

InfoMarket: În ultimii ani, în Moldova se implementează foarte multe proiecte pentru mass-media, ONG și pentru promovarea femeilor în afaceri. Pentru astfel de proiecte se oferă bani, granturi?

Angela GLADEI: AFAM a fost creată înainte să apară această tendință. Participăm la diferite proiecte care contribuie la realizarea strategiei noastre. Există parteneri care sunt gata să ne ajute cu digitalizarea Asociației, extinderea sa geografică, inclusiv în diasporă. În astfel de proiecte participăm cu bucurie și suntem gata să contribuim la realizarea lor, deoarece prin intermediul lor contribuim la dezvoltarea mediului de afaceri în general. 

InfoMarket: Ce direcții noi de activitate ale AFAM sunt planificate pentru timpul apropiat?

Angela GLADEI: Noi extindem folosirea și aplicarea tehnologiilor digitale. Vrem să punem la punct sistemul de ”management al cunoștințelor”. Vă explic. Timp de opt ani, în cadrul AFAM au fost create numeroase inițiative pentru afaceri. O parte dintre ele a fost deja realizată, unele au fost amânate. Acestea trebuie să fie aranjate pe ”polițele digitale”, cu acces la ele pentru toți membrii AFAM. Anul acesta planificăm să intensificăm cooperarea cu diaspora, să stimulăm femeile să deschidă afaceri în Moldova. Vom continua să dezvoltăm programul de instruire în liderism și vom extinde cooperarea regională și internațională. Continumă să instruim, aducem în organizația noastră exemple ale proiectelor de succes. De exemplu, una dintre membrele AFAM, care a pus la punct o afacere internațională, anul trecut a adus din Italia, pe cont propriu, șapte ambulanțe! Nu pentru show, ci pentru că a considerat că acest lucru este necesar și ea a fost în stare să o facă. Astfel de exemple inspiră femeile. Mulți consideră că în Moldova așa ceva nu e posibil, dar în realitate e posibil și realizabil cu succes, când există dorință.

InfoMarket: Noul dumneavoastră mandat la conducerea asociației expiră în doi ani. Cum vedeți organizația în preajma primului deceniu de existență?

Angela GLADEI: Este o asociație puternică și care are stabilite relații de parteneriat cu cel puțin șapte țări, care participă activ la conferințe internaționale – cel puțin la cinci. În cadrul AFAM va funcționa, obligatoriu, sistemul de ”management al cunoștințelor” și orice doritor va putea beneficia de el. Noi membri vor adera la organizație, gata să-și împărtășească experiența și cunoștințele cu tinerii, ca să educe ”o nouă generație AFAM”. Iar această generație, când va veni timpul, va da randament. // 10.06.2021 — InfoMarket.