
Un studiu preliminar de fezabilitate pentru construcția unui tronson de cale ferată electrificată, Chișinău-Ungheni, cu ecartament european va fi elaborat până la sfârșitul acestui an.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunțat acest lucru, menționând că acest subiect a fost discutat în cadrul celei de-a 6-a reuniuni a Comitetului de conducere pentru integrarea sistemelor de transport UE-Ucraina-Moldova, desfășurată la Košice (Slovacia), la care a participat secretarul de stat al ministerului, Mircea Păscăluță, alături de colegi din Ucraina, România, precum și reprezentanți ai țărilor UE și ai Comisiei Europene. Subiectele discutate au fost proiectele actuale și viitoare finanțate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), investițiile în transporturi, reformele din sectorul feroviar, Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). În contextul extinderii rețelelor TEN-T, Comisia Europeană a prezentat coordonatorilor din fiecare coridor identificarea priorităților de dezvoltare segmentată a acestora și a măsurilor specifice care trebuie implementate. Principalul mesaj al participanților a fost necesitatea de a crește capacitatea de tranzitare a încărcăturilor ucrainene pe calea ferată. Au fost evidențiate eforturile semnificative ale Republicii Moldova de reabilitare și modernizare a infrastructurii sale feroviare, în special a coridorului Valcinet-Bălti-Ungheni-Chișinău-Căinari. Pe agenda discuțiilor s-a aflat, de asemenea, proiectul privind construcția unui coridor feroviar electrificat Chișinău-Ungheni cu ecartament european. S-a menționat că, prin suportul JASPERS, serviciul de consultanță tehnică al Băncii Europene de Investiții, până la sfârșitul acestui an va fi elaborat un studiu de prefezabilitate, care va include și elemente de design conceptual pentru dezvoltarea acestui proiect. În cadrul reuniunii, reprezentanți din Ungaria, Polonia și Slovacia au prezentat etapele de dezvoltare a rețelelor feroviare europene, modelele de finanțare, planificare, control și management utilizate și lecțiile care trebuie învățate în acest proces. Eforturile continue de reabilitare a infrastructurii rutiere, precum și progresul celor 3 proiecte de reabilitare a infrastructurii rutiere finanțate prin CEF 2022 au fost alte subiecte abordate de oficiali. Secretarul de stat din cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță, a declarat că, pornind de la situația geopolitică actuală, este necesară o nouă abordare, atât în ceea ce privește introducerea de proiecte, cât și utilizarea celor existente, bazată pe o viziune regională amplă, cu cooperarea partenerilor la fiecare etapă. //25.04.2024 - InfoMarket.