
Adina Vălean: Moldova va putea accesa fonduri pentru dezvoltarea căilor ferate și a altor proiecte de infrastructură din fondurile Uniunii Europene, la care până acum aveau acces doar membrii UE
Acest lucru a fost anunțat vineri de comisarul european pentru transport, care a participat virtual la "Forumul feroviar" de la Chișinău, la invitația ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. Forumul este organizat de Căile Ferate din Moldova în colaborare cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Agenția Franceză de Dezvoltare. Evenimentul reunește instituții financiare internaționale, reprezentanți ai sectorului privat și ai companiilor feroviare de stat pentru a discuta despre modernizarea și dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar din Moldova. În discursul său, Adina Vălean a declarat că, încă de la începutul mandatului său de politician român și comisar european, a fost un mare susținător și un prieten adevărat al Republicii Moldova. "În calitate de comisar european, al cărui portofoliu este responsabil de sectorul transporturilor, necesar pentru buna funcționare a economiei, am dat startul integrării efective a Republicii Moldova în Uniunea Europeană prin infrastructură", a spus Adina Vălean. "Am obținut un prim succes pentru Republica Moldova - pentru prima dată, alături de Ucraina, a fost înscrisă în Mecanismul European de Integrare, cel mai mare fond de infrastructură al UE. Acest lucru înseamnă că Moldova poate lua bani, în special pentru căi ferate, din fonduri la care aveau acces doar statele membre ale UE. Primii bani din acest mecanism au fost deja alocați Moldovei pentru proiecte rutiere la granița cu România - la Ungheni, Leușani și Giurgiulești", a declarat comisarul european. Ea a felicitat autoritățile moldovenești pentru eforturile depuse în vederea implementării proiectelor. Comisarul european a mai spus că moldovenii nu sunt singuri și că "cel puțin, măsurile de transport nu ocolesc niciodată Moldova". Ea a vorbit despre investițiile în căile ferate susținute de Comisia Europeană, în bugetul căreia sunt implicate și instituții financiare internaționale. "Un exemplu este grantul de 20 de milioane de euro din instrumentul nostru de politică externă, care, împreună cu un împrumut de 12 milioane de euro de la BERD, va contribui la reabilitarea axei feroviare Nord-Sud. Avem nevoie de cât mai multe exemple de astfel de proiecte și sper că unele dintre ele vor fi puse în aplicare după discuțiile de astăzi", a declarat ea. // 16.03.2024 - InfoMarket.