
Moldova va primi un împrumut de 41,2 milioane de euro de la BEI și un grant de 12 milioane de euro de la UE pentru modernizarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.
Acest lucru este stipulat de un acord de finanțare între Moldova și Banca Europeană de Investiții, care a fost ratificat de Parlament. Documentul a fost semnat la 15 decembrie 2023 la Chișinău. Beneficiarul fondurilor alocate de BEI va fi întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova. Împrumutul va avea o rată a dobânzii de aproximativ 5,036% și un termen de rambursare de până la 30 de ani. Comisionul de amânare va fi de 0,125% p.a., iar comisionul de neutilizare va fi de 0,1% p.a. Coridorul feroviar menționat este important, deoarece asigură conexiuni feroviare cu mediul industrial, precum și exportul, importul sau tranzitul de mărfuri din România și Ucraina. Coridorul feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari se conectează, de asemenea, la coridorul feroviar Căinari-Cimișlia-Basarabeasca-Giurgiulești, care este utilizat și pentru logistica mărfurilor transportate către porturile de la Dunăre și Marea Neagră. După cum a menționat anterior ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, lungimea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari este de 446 de kilometri, dintre care un tronson de 128 de kilometri este în stare proastă, ceea ce creează riscuri pentru circulația trenurilor pe acesta și poate perturba lanțurile logistice regionale. "Coridorul feroviar Centru-Nord de la Vălcineț la Căinari are o lungime de 446 de kilometri, dar pe tronsonul de 128 de kilometri, din cauza stării proaste a acestuia, viteza trenurilor este foarte mică, uneori mai mică de 5 km pe oră. Vom atrage investiții de la BERD, BEI și UE pentru a repara și moderniza acest tronson pentru a îmbunătăți viteza medie a trenurilor. Programul total de investiții este estimat la 120 de milioane de euro, din care aproximativ 40 de milioane de euro sunt granturi UE", a declarat Andrei Spînu. El a precizat că modernizarea coridorului feroviar va avea un impact pozitiv asupra economiei Republicii Moldova, deoarece vor fi create condițiile necesare pentru atragerea de noi volume de mărfuri și creșterea numărului de pasageri. Acest lucru se datorează faptului că, după finalizarea lucrărilor de reparație, viteza trenurilor va fi mărită, vor fi ridicate anumite restricții, iar timpul de călătorie între destinații va fi redus. Se va înregistra o creștere semnificativă a capacității de transport feroviar de mărfuri, inclusiv a tranzitului și a exporturilor de cereale. Posibilitatea de a transporta mărfuri pe calea ferată va reduce volumul de mărfuri transportate pe cale rutieră și va atenua presiunea asupra rutelor rutiere naționale și a punctelor de trecere a frontierei. // 16.03.2024 - InfoMarket.