Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

În anul 2021 exporturile de mărfuri au însumat 3144,4 milioane dolari SUA, mai mare cu 27,5% comparativ cu cea înregistrată în anul 2020

În anul 2021 exporturile de mărfuri au însumat 3144,4 milioane dolari SUA, mai mare cu 27,5% comparativ cu cea înregistrată în anul 2020

Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în anul 2021 au constituit 2433,2 milioane dolari SUA (77,4% din total exporturi), fiind în creștere cu 28,9% față de anul 2020, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 22,1%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în anul 2021 s-au cifrat la 711,2 milioane dolari SUA (22,6% din total exporturi) sau cu 22,7% mai mult comparativ cu anul 2020. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi cu 5,4%. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 15,2% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, medicamente, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, tutun pentru pipă cu apă, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare) - 7,4%. Mijloacele de transport rutier, în anul 2021, rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (83,7% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (9,5%), transportul feroviar (5,6%) și transportul aerian (1,2%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în anul 2021, au totalizat 1919,4 milioane dolari SUA (cu 17,0% mai mult comparativ cu anul 2020), deținând o pondere de 61,1% în total exporturi, în scădere cu 5,4 puncte procentuale față de anul 2020. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în anul 2021, au avut o valoare de 466,2 milioane dolari SUA (cu 23,7% mai mult în raport cu anul 2020), care echivalează cu o cotă de 14,8% în total exporturi, în descreștere cu 0,5 puncte procentuale comparativ cu anul 2020. În anul 2021 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri, care au deținut 89,7% din total exporturi au fost: România (26,5% din total exporturi), Turcia (10,0%), Federația Rusă (8,8%), Germania (7,8%), Italia (7,6%), Elveția (3,8%), Polonia (3,5%), Ucraina (3,0%), Cehia și Bulgaria (câte 2,5%), Belarus (2,2%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (2,1%), Spania (2,0%), Grecia (1,4%), Ungaria (1,3%), Olanda (1,1%), Franța și Statele Unite ale Americii (câte 1,0%), Liban și Serbia (câte 0,8%). Analiza evoluției exporturilor pe țări în anul 2021 comparativ cu anul 2020 , relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Turcia (de 1,8 ori), România (+17,9%), Federația Rusă (+27,3%), Elveția (de 1,9 ori), Spania (de 1,8 ori), Italia (+12,3%), Ucraina (+33,5%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (de 1,5 ori), Germania (+8,8%), Bulgaria (+33,7%), Grecia (de 1,6 ori), Ungaria (de 1,5 ori), Serbia (de 2,5 ori), Emiratele Arabe Unite (de 21,3 ori), Liban (de 2,1 ori), Belgia (de 1,7 ori), Israel (de 2,5 ori), Portugalia (de 1,8 ori), Slovacia (de 1,6 ori), Statele Unite ale Americii (+23,6%), Egipt (de 12,6 ori), Cipru (+34,2%), Bangladesh (de 10,7 ori), Franța (+9,4%), Uzbekistan (de 1,5 ori), Indonezia (+47,4%), Canada (+41,3%), Tunisia (de 7,3 ori), Libia (de 73,3 ori), Macedonia de Nord (de 2,2 ori), Belarus (+2,9%), Malaysia (de 1,6 ori), Siria (+37,7%), Azerbaidjan (+41,1%), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 27,1%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Georgia (-14,5%), Iordania (-63,6%), Cehia (-1,8%), Polonia (-1,1%), atenuând, astfel, majorarea pe total exporturi cu 0,3%. În structura exporturilor, din anul 2021, șase secțiuni de mărfuri din Clasificarea Standard de Comerț Internațional (CSCI Rev.4) dețin 90,8% din total exporturi, după cum urmează: produse alimentare și animale vii (25,8%); mașini și echipamente pentru transport (20,2%); articole manufacturate diverse (18,8%); materiale brute necomestibile (11,6%); mărfuri manufacturate (7,7%); băuturi și tutun (6,7%). // 18.02.2022- InfoMarket.

Noutați dupa tema