
În ianuarie-noiembrie 2021 exporturile de mărfuri au însumat 2819,5 milioane dolari SUA,în creștere cu 25,4%, comparativ cu cea înregistrată în perioada corespunzătoare din anul 2020.
Potrivit Biroului Națonl de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-noiembrie 2021 au constituit 2170,0 milioane dolari SUA (77,0% din total exporturi), fiind în creștere cu 25,7% față de perioada similară din anul 2020, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 19,7%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-noiembrie 2021 s-au cifrat la 649,5 milioane dolari SUA (23,0% din total exporturi), sau cu 24,3% mai mult, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2020. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi, cu 5,7%.Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 15,5% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, medicamente, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, tutun pentru pipă cu apa, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare) - 7,5%. Mijloacele de transport rutier, în ianuarie-noiembrie 2021 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (84,9% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (8,8%), transportul feroviar (5,1%) și transportul aerian (1,2%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27), în ianuarie-noiembrie 2021, au totalizat 1726,5 milioane dolari SUA (cu 14,9% mai mult, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2020), deținând o pondere de 61,2% în total exporturi, în scădere cu 5,6 puncte procentuale față de ianuarie-noiembrie 2020. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în ianuarie-noiembrie 2021, au avut o valoare de 423,0 milioane dolari SUA (cu 24,4% mai mult, în raport cu perioada similară din anul 2020), care echivalează cu o cotă de 15,0% în total exporturi, în descreștere cu 0,1 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2020. Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-noiembrie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2020 (Anexa 1), relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Turcia (de 1,8 ori), România (+16,9%), Federația Rusă (+26,7%), Elveția (de 1,9 ori), Ucraina (+42,0%), Italia (+12,4%), Germania (+10,9%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+46,8%), Spania (+48,6%), Ungaria (de 1,6 ori), Emiratele Arabe Unite (de 25,0 ori), Liban (de 2,2 ori), Bulgaria (+20,6%), Grecia (+36,6%), Belgia (de 1,8 ori), Israel (de 2,6 ori), Serbia (de 1,8 ori), Portugalia (de 1,8 ori), Slovacia (de 1,6 ori), Statele Unite ale Americii (+20,6%), Egipt (de 12,5 ori), Bangladesh (de 10,6 ori), Uzbekistan (de 1,6 ori), Canada (de 1,5 ori), Libia (de 132,3 ori), Indonezia (+35,3%), Franța (+6,4%), Tunisia (de 6,0 ori), Macedonia de Nord (de 2,0 ori), Malaysia (de 1,5 ori), Siria (+35,2%), Azerbaidjan (+49,5%), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 25,1%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Georgia (-18,9%), Iordania (-69,0%), Republica Cehă (-1,9%), Austria (-5,5%), Cipru (-11,4%), atenuând, astfel, majorarea pe total exporturi cu 0,5%. În structura exporturilor, din ianuarie-noiembrie 2021, șase secțiuni de mărfuri din Clasificarea Standard de Comerț Internațional dețin 91,1% din total exporturi, după cum urmează: produse alimentare și animale vii (25,2%); mașini și echipamente pentru transport (20,7%); articole manufacturate diverse (19,2%); materiale brute necomestibile (11,3%); mărfuri manufacturate (8,0%); băuturi și tutun (6,7%). // 14.01.2022 — InfoMarket