Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

În anul 2021, exporturile de produse vitivinicole moldovenești au însumat 2 miliarde 990,4 milioane de lei, în creștere cu 9,9% (+270 milioane de lei), comparativ cu anul 2020.

În anul 2021, exporturile de produse vitivinicole moldovenești au însumat 2 miliarde 990,4 milioane de lei, în creștere cu 9,9% (+270 milioane de lei), comparativ cu anul 2020.

Potrivit Biroului Național al Viei și Vinului, anul trecut, exporturile de produse vinicole moldovenești au înregistrat cel mai bun rezultat din ultimii 10 ani. Au fost efectuate livrări în 71 de țări. Anul trecut, companiile moldovenești au exportat 48,9 milioane de litri de vinuri îmbuteliate în valoare de 1 miliard 775,8 milioane de lei, cu 1,7 milioane de litri mai mult (+3,7%) din punct de vedere fizic și cu 265 milioane de lei (+17,6%) din punct de vedere valoric, comparativ cu anul precedent. În același timp, cele mai mari volume de livrări de vinuri îmbuteliate moldovenești în volum fizic în 2021 au fost livrate în următoarele țări: Rusia - 16,2% (+29,5%), România - 15,7% (+5,3%), Polonia 11,4% (+2,5%), Cehia - 11,3% (+7%), China - 6,2% (-16,3%), Belarus - 5,8% (-30,1%), Ucraina - 5,1% (-13,1%), Kazahstan - 3,8% (-11,2%), Turcia - 3% (+85,5%) și Canada - 3% (+15,3%). Potrivit unei analize a primelor zece piețe pentru vinurile moldovenești îmbuteliate în funcție de valoare, România este lider, vânzările din 2021 crescînd cu 31,3%. Acest a fost urmată de Rusia (+48,7%), Polonia (+8%), Republica Cehă (+14,8%), China (-10,8%), Ucraina (-2,6%), Belarus (-19,2%), Kazahstan (-5,2%), Turcia (+105%) și Canada (+17,9%). Materialele vinicole în vrac au fost exportate în 2021 în cantitate de 66,9 mil. litri, cu 19 mil. litri (22,2%) mai puțin decât în 2020. Veniturile obținute din aceste livrări s-au ridicat la 706,9 milioane de lei, cu 86,4 milioane de lei (10,9%) mai puțin decât în anul precedent. În primele 10 țări din topul importatorilor de vinuri moldovenești au fost asigurate 97,2% din aceste livrări. În mod tradițional, jumătate din vinul în vrac a fost livrat în Belarus, în scădere cu 10,9% a volumelor. Acesta este urmată de Georgia/Abhazia (-20,6%), Regatul Unit (+18,7%), România (-59,9%), Republica Cehă (-36,9%), Ucraina (+100,7%), Țările de Jos (+11,7%), Polonia (-10,2%), Lituania (-28,3%) și China (+21,6%). Anul trecut, 4,4 milioane de litri de alcool absolut au fost vânduți în afara Republicii Moldova. Iar volumul exporturilor de produse îmbuteliate a ajuns la 1,7 milioane de litri. Valoarea acestei producții este de 487,6 milioane de lei, cu 75,6 milioane de lei mai mult decât în anul precedent. Livrările către primele 10 țări reprezintă 93,1% din volumul total. Primele 10 piețe de desfacere pentru divinurile și rachiurile moldovenești în termeni reali sunt Belarus - 46,7% (livrările au crescut cu 58,5% față de anul precedent), Rusia - 14,6% (+104%), Ucraina - 12,5% (39,2%), Estonia - 5,5% (-13,1%), Georgia - 4% (+32,7%), România - 2,6% (-27,6%), Israel - 2,2% (+4%), China - 1,9% (+22,3%), Germania - 1,8% (+43,7%) și Afganistan - 1,2% (+1437%). Veniturile obținute din vînzările peste hotare a divinurilor și rachiului moldovenești s-au ridicat la 296 de milioane de lei. În vrac, au fost exportate 2,7 milioane de litri de distilate (+450,1 milioane de litri sau +20,1%), în valoare de 191,6 milioane de lei (-1,9 milioane de lei sau -1%). Acestea sunt solicitate doar în cinci țări - Belarus, Ucraina, Franța, Lituania și Georgia. Jumătate din cantitatea exporată a fost destinată fabricilor din Belarus (51,8%), iar din punct de vedere valoric reprezintă deja 72%. Dacă evaluăm dinamica exporturilor de toate tipurile de produse vitivinicole în ansamblul primelor 10 țări în termeni monetari, în 2021, comparativ cu 2020, oferta Belarusului a scăzut cu 0,1%, din România - a crescut cu 21,1%, Rusia - a crescut cu 27,3%, Polonia - a crescut cu 9,4%, iar Republica Cehă - a crescut cu 3%. Exporturile către Georgia au scăzut cu 0,3%, către Ucraina - au crescut cu 27,6%, către China - au scăzut cu 6,9%, către Marea Britanie - au crescut cu 30,6%, iar către Kazahstan - au crescut cu 10,4%. // 04.02.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema