
Volumul exporturilor în ianuarie-februarie 2021 a fost 425,64 milioane dolari, în scădere cu 8,4% față de aceeași perioadă din 2020.
Potrivit Agenției InfoMarket, datele Biroului Național de Statistică arată că exportul de produse locale în primele două luni ale anului s-a ridicat la 318,2 milioane dolari (74,8% din total), o scădere cu 11,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, reexportul mărfurilor în ianuarie-februarie 2021 a fost de 107,4 milioane dolari (25,2% din total), ceea ce reprezintă 0,8% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. Reexportul mărfurilor după prelucrare (haine, încălțăminte, mobilă, cabluri, alte produse pentru industria auto, nuci, valize, produse textile, jucării etc.) deține o cotă de 16,6% din volumul total al exporturilor, iar reexportul clasic al mărfurilor străine (medicamente, țigări, divin, whisky, gin, vodcă, lichior, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, produse de parfumerie și produse cosmetice, vehicule, mobilier etc.) - 8,6%. Potrivit statisticii naționale, pentru exportul de mărfuri în străinătate, în această perioadă, transportul rutier a fost cel mai des utilizat - 93,7% din volumul total, urmat de transportul maritim - 4,2%, feroviar - 1,1%, aerian - 0,9%. În general, exporturile moldovenești către țările UE în ianuarie-februarie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, au scăzut cu 12,9% - la 270,3 milioane dolari, către țările CSI - au crescut cu 12,7% - la 67,4 milioane dolari și alte țări – în scădere cu 7,2% - la 87,9 milioane dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești pentru perioada menționată a scăzut de la 66,73% la 63,5%, ponderea țărilor CSI - a crescut de la 12,88% la 15,85% , iar ponderea altor țări a crescut de la 20,39% la 20,66%. Potrivit BNS, în primele 2 luni din 2021, principalele țări de destinație pentru exporturile moldovenești au fost: România (26,5% din totalul exporturilor moldovenești), Germania (11%), Turcia (10,7%), Rusia (9,4%), Italia (6,1%), Polonia ( 4,1%), Ucraina (3,2%), Cehia (3,1%), Belarus (2,6%), Ungaria și Elveția (câte 1,7%), Spania, Bulgaria, Grecia și Țările de Jos (câte 1,6%), Franța (1,5%), Marea Britanie (1,4%). În același timp, în ianuarie-februarie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, Moldova a redus exporturile: către Italia (-42,2%), Elveția (-61,5%), Portugalia (-99%), România (-3,4% ), Bulgaria (-33,1%), Cehia (-19,1%), Franța (-33%), Spania (-29,9%), Polonia (-13,6%), Austria (-44,5%), Indonezia (-99,2% ), Marea Britanie (-26,2%), Cipru (-60,2%), Grecia (-14,5%), Kazahstan (- 49,1%), SUA (-28,9%), Irak (-59,4%), Georgia (-19,3% ), Iordania (-99%), Estonia (-51%), China (-18,2%), Taiwan (-90,5%), Maroc (-95,6%), Australia (-80,2%), Arabia Saudită (-35,8% ), Lituania (-18,7%), Azerbaidjan (-35,6%), Singapore (-90,7%), Croația (-73,7%), Hong Kong (-59,8%). În același timp, în perioada menționată a crescut volumul exporturilor moldovenești către Turcia (+ 36,2%), Rusia (+ 19,8%), Ungaria (de 2,3 ori), Germania (+ 3,6%), Ucraina (+ 13,2% ), Liban (+ 42,6%), Canada (2,1 ori), Olanda (+ 21,2%), Belgia (1,5 ori), Egipt (36,8 ori), Slovacia (+ 38%), Serbia (+ 37,9%), Belarus ( + 3,4%), Letonia (1,5 ori), Macedonia de Nord (de 2,8 ori), Uzbekistan (+ 48,2%), Danemarca (2,8 ori), Israel (+ 25,9%), Coreea de Sud (5,3 ori), Yemen (8,3 ori), Kârgâzstan (4,7 ori), Oman (3,8 ori), Africa de Sud (+ 44,3%), Japonia (+43,6%), Albania (2,5 ori). În structura exporturilor în primele 2 luni din acest an, aproximativ 91,9% din totalul livrărilor a scăzut, în general, pe șase grupe de produse: mașini și echipamente auto (25,3%); diverse produse industriale (20,9%); produse alimentare și animale vii (19,5%); materii prime nealimentare (12,1%); bunuri industriale (7,2%); băuturi și tutun (6,9%). // 15.04.2021 - InfoMarket