
Experții programului USAID au pregătit recomandări pentru dezvoltarea comerțului electronic și a economiei fără numerar în Moldova.
Raportul privind situația în domeniul comerțului electronic și al economiei fără numerar a fost elaborat cu sprijinul Programului de reformă structurală în Moldova, finanțat de USAID. Acesta a fost prezentat miercuri pe platforma Consiliului Economic al Primului Ministru. Experții proiectului Veronica Sirițanu și Iurie Cicibaba au analizat toate componentele asociate cu crearea și susținerea unui magazin online în Moldova, au analizat sistemele de plăți electronice existente, dificultățile logistice și regimurile fiscale pentru magazinele online și au formulat o serie de recomandări. Expertul Iurie Cicibaba a remarcat că, în Moldova, lansarea unui magazin online poate dura în medie de la 2 săptămâni la 2 luni, dar uneori procedurile ajung și până la 2 ani din cauza mai multor factori. „Înainte de a deschide un magazin online, un antreprenor trebuie să evalueze potențialul și costurile deschiderii unui magazin online prin crearea propriului site web (cel puțin 2 mii de euro) sau prin utilizarea unui marketplace (200 de euro) sau prin închirierea de site-uri online concepute pentru a găzdui un magazin online. În plus, sunt necesare investiții în automatizarea proceselor și logisticii, dezvoltarea propriului serviciu de curierat sau utilizarea serviciilor uneia dintre cele 400 de companii licențiate pentru furnizarea de servicii poștale, conectarea sistemelor de plăți. O condiție prealabilă este marketingul sistemic, ale cărui costuri sunt de la 25% la 40% din venitul lunar din vânzări”, a spus Cicibaba. Experții consideră că în Moldova este necesar să se clarifice conceptul de „comerț electronic” și să se implementeze cursuri speciale pentru pregătirea antreprenorilor pentru comerțul electronic. De asemenea, este necesar să se dezvolte un ghid pentru comercianții și clienții magazinelor online și să se asigure disponibilitatea acestuia pe toate platformele online. Experții propun să adapteze cea mai bună experiență mondială în domeniul comerțului electronic, inclusiv în domeniul protecției consumatorilor și al utilizării sistemelor de plăți, precum și să aplice regulile e-KYC („cunoaște-ți clientul”). Expertul Veronica Sirițanu a menționat că, în cadrul unui sondaj al reprezentanților agențiilor guvernamentale, agenților economici și altor părți interesate, au fost dezvăluite unele mituri legate de comerțul electronic (de exemplu, despre oportunitatea stimulentelor fiscale pentru tranzacționarea online, despre regimurile de plată sau limitarea comisionului de schimb/interchange fee, etc.). Sirițanu a remarcat importanța introducerii în Moldova a directivei europene PSD2, care va deschide accesul la fonduri financiare pentru a sprijini sistemele de plăți și ideile fintech, precum și introducerea conceptului de centru Fintech și a unui mecanism Sandbox. În studiu sunt menționate, de asemenea, instrumentele logistice și de export care vor permite dezvoltarea potențialului de export al magazinelor online moldovenești. Experții consideră că potențialul magazinelor online poate fi mai mare dacă se aplică un document pe tranzacție, se utilizează posibilitățile Posta Moldovei pentru tranzacționare online, se revizuiesc taxele locale pentru magazinele online, se stabilește un comision bancar special pentru unele tranzacții comerciale, iar antreprenorii sunt ajutați prin dezvoltarea unui impozit și a unui ghid contabil pentru proprietarii de magazine online, etc. Aceste recomandări și altele, după consultări cu părțile interesate, vor fi incluse în cel de-al doilea pachet de modificări ale legislației referitoare la digitalizarea economiei (prima, care prevede modificări la 26 de acte legislative, a fost deja trimisă spre aprobare guvernului ). // 24.02.2021 - InfoMarket.