Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 30 Septembrie, a.2025Măsuri inflaționiste în condițiile unei inflații ridicate sau așteptarea politicii Stop-and-Go a Băncii Naționale a MoldoveiDr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Noul tren „glonț” al Chinei a atins o viteză record în timpul testelor. Cum diferă față de modelele maglev

Noul tren „glonț” al Chinei a atins o viteză record în timpul testelor. Cum diferă față de modelele maglev

Trenul chinezesc CR450 a atins viteza de 453 km/h în timpul testelor preliminare, depășind precedentul model CR400, care ajunsese la 420 km/h, și întrecând recordul de testare de 405 km/h al companiei germane Deutsche Bahn, relatează The Register. În pofida acestei performanțe impresionante, viteza operațională a trenului după ce e dat în funcțiune va fi limitată la 400 km/h, iar înainte de lansarea serviciului pentru pasageri mai sunt necesari 600.000 km de testare. Publicația Science and Technology Daily, sprijinită de statul chinez, a numit CR450 „cel mai rapid tren electric cu unități multiple (EMU) din lume”. Mai cunoscute în România sub denumirea de rame electrice, acestea sunt trenuri formate din vagoane autopropulsate care folosesc electricitatea drept sursă de tracțiune. O ramă electrică nu are nevoie de o locomotivă separată, deoarece motoarele electrice de tracțiune sunt integrate în unul sau în mai multe vagoane.Există totuși trenuri în China mai rapide decât CR450. Spre exemplu trenul maglev chinezesc a atins recent în timpul testelor o viteză de 650 km/h în doar șapte secunde. Un tren maglev (MAGnetic LEVitation – levitare magnetică – trad.) este un tren care plutește deasupra șinelor și se deplasează folosind forța de respingere și atracție a magneților, fără contact fizic cu șina, ceea ce îi permite să atingă viteze foarte mari. Cu toate acestea, viteza CR450 este remarcabilă pentru un tren convențional, cu tracțiune pe șine, care urmează să intre în exploatare comercială. Franța deține în prezent recordul mondial pentru un tren pe șine: 574,8 km/h, stabilit de TGV în 2007. Care sunt cele mai rapide trenuri din alte țări Potrivit publicației STD, CR450 cântărește cu 10% mai puțin decât CR400, care circulă în prezent cu o viteză de 350 km/h, iar frânele îmbunătățite îi permit să mențină distanțe de oprire comparabile. Aceste viteze eclipsează realizările europene. Trenul ICE al Deutsche Bahn a atins 405 km/h pe linia Erfurt -Leipzig/Halle anul acesta. În Marea Britanie, un tren Eurostar de pe linia High Speed 1 a ajuns la 334,7 km/h. Cel mai rapid tren din Statele Unite este NextGen Acela, care circulă cu 257 km/h. China și Japonia – patria celebrului tren „glonț” Shinkansen – au depășit deja limita tehnologiei pe șine, în căutarea unor viteze și mai mari. Trenul japonez cu levitație magnetică L0 a atins în teste 603 km/h și este de așteptat să aibă o viteză maximă operațională de 505 km/h. Trenul rulează pe șine până la aproximativ 150 km/h, moment în care forța magnetică îl ridică deasupra șinelor, eliminând frecarea. Se estimează că trenul maglev japonez va reduce timpul de călătorie dintre Tokyo și Osaka de la 150 de minute (cât durează în prezent cu rapidul Tokaido Shinkansen) la aproximativ 67 de minute. hotnews.ro

Noutați dupa tema