
Contractul de parteneriat public-privat de modernizare a autogărilor a fost rezoluționat
Potrivit Agenției Proprietății Publice, Guvernul, prin intermediul comisiei de monitorizare, a decis desfacerea contractuluipe motivul neprezentării garanției de bună execuție și neîndeplinirii planului de investiții asumat. În luna mai antreprenorul a fost notificat să remediez situația în termen de 90 zile, fapt care nu a fost realizat. Conform contractului, timp de o lună, partenerul privat urmează să transmită toate activele preluate în decembrie 2018 de la Întreprinderea de Stat Gările și Stațiile Auto „în bună stare, funcţionale şi libere de orice sarcină sau obligaţie”. Legislația în domeniu prevede că în cazul încetării parteneriatului public-privat, partenerul privat este obligat să asigure continuitatea activității sau prestării serviciilor până la preluarea acestora de către partenerul public. În ședința comisiei de monitorizare a fost examinat și planul de acțiuni de preluare a activelor de către stat. Amintim că, compania privată Gările Auto Moderne s-a obligat să investească cel puțin 200 de milioane de lei în modernizarea autogărilor și autogărilor din Moldova, asigurând reconstrucția acestora conform standardelor europene. Gările Auto Moderne a fost înregistrată pe 12 noiembrie 2018, iar fondatorii acesteia au fost firma de construcții ExFactor-Grup și o persoană fizică, Lluka Muko. Aceștia au înființat Gările Auto Moderne special pentru a participa la un proiect de modernizare și eficientizare a sucursalelor ÎS Gările și Stațiile Auto, care presupunea modernizarea infrastructurii și a operațiunilor a 30 de autogări și stații de autobuz din țară pe o perioadă de 3 ani. Printre acestea se numără renovarea clădirilor administrative, a peroanelor, construcția/repararea/reconstrucția infrastructurii (instalații sanitare pe peroane, alimentare cu apă, canalizare, rețea de iluminat pe peroane, acoperișul peroanelor, căi de acces pentru persoanele cu dizabilități), modernizarea sistemelor informatice, creșterea eficienței autobuzelor și a stațiilor de autobuz prin implementarea unor sisteme moderne de management etc. S-a stipulat că punerea în aplicare a proiectului presupunea transferul către partenerul privat a drepturilor pentru serviciile prestate de Gările și Stațiile Auto și a proprietății necesare pentru prestarea acestor servicii. Investitorul urma să investească în proiect circa 200 de milioane de lei pe o perioadă de 3 ani, pentru a moderniza 30 de filiale ale întreprinderii de stat. Se preconiza că investițiile vor fi rambursate în 25 de ani. Investitorul și-a asumat construcția, finanțarea, exploatarea și întreținerea obiectelor modernizate. Cu toate acestea, investitorul avea dreptul de a percepe o taxă pentru utilizarea instalației pentru a acoperi costurile de investiție și întreținere, precum și pentru a obține un profit. Potrivit contractului, partenerul privat urma să plătească la bugetul de stat 4 milioane 975 mii lei pe an, cu o creștere anuală de 5% a acestei sume. Astfel, pe parcursul celor 25 de ani de implementare a proiectului, partenerul va trebui să plătească statului circa 250 de milioane de lei pentru utilizarea activelor și prestarea serviciilor. // 26.08.2022 - InfoMarket.