Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

În Parlament a fost înregistrat un proiect de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, care prevede un moratoriu asupra construcției noilor benzinării în Moldova și majorarea amenzilor pentru vânzătorii de produse petroliere.

În Parlament a fost înregistrat un proiect de modificare a Legii privind piața produselor petroliere, care prevede un moratoriu asupra construcției noilor benzinării în Moldova și majorarea amenzilor pentru vânzătorii de produse petroliere.

Deputatul fracțiunii PAS, Radu Marian, declară că proiectul de lege pe care l-a înregistrat pe 3 noiembrie are drept scop consilidarea concurenței pe piața produselor petroliere din Moldova. El a menționat că creșterea importantă a prețului petrolului pe piața internațională se reflectă și în prețurile la benzină și motorină vândute din Moldova, iar consumatorii sunt pe bună dreptate nemulțumiți. „Chiar dacă nu putem influența cotațiile internaționale, putem crește concurența și eficiența pe piață. Cu regret, multe companii petroliere, în special cele mai mari, refuză să concureze cu prețuri sub plafonul stabilit de ANRE. Asta într-o situație în care există firme mai mici care stabilesc prețuri cu 30-40 de bani mai mici decât prețul maxim”, a spus Radu Marian. Potrivit acestuia, proiectul de lege elaborat prevede 4 măsuri: introducerea unui moratoriu de 6 luni privind construcția de noi benzinării; anularea taxei fixe pentru licența de import și comerț cu ridicata în valoare de 260 mii lei pe an; creșterea de până la 10 ori a mărimii amenzilor pentru companiile petroliere pentru încălcarea legislației în acest domeniu; interzicerea revânzării angro. Deputatul PAS a remarcat că un număr excesiv de benzinării duce la creșterea costurilor companiilor pentru întreținerea acestora și la creșterea prețurilor cu amănuntul la combustibil. El a subliniat că Moldova ocupă locul trei în Europa în rândul țărilor cu cel mai mic număr de mașini deservite la benzinării, cedând doar Greciei și Letoniei în acest indicator, iar volumul de combustibil vândut pe benzinărie este de câteva ori mai mic în Moldova decât în țările din regiune. Parlamentarul a subliniat că în orașe, în special în Chișinău, sunt benzinării la fiecare pas, iar acest lucru nu are sens economic. Potrivit acestuia, moratoriul va fi în vigoare timp de 6 luni, iar în această perioadă autoritățile vor stabili criterii mult mai stricte pentru construcția benzinăriilor. Proiectul de lege mai propune anularea taxei fixe de licență pentru importul și comerțul cu ridicata al produselor petroliere în valoare de 260 mii lei pe an și înlocuirea acesteia cu taxa de 10 lei pe tona de produse petroliere. Radu Marian consideră că această taxă a fost introdusă ca o barieră la intrarea pe piață a importatorilor mai mici și astfel este un obstacol în calea liberei concurențe pe piață. Eliminarea taxei fixe ar trebui să fie un imbold pentru apariția multor importatori noi, iar în consecință va crește concurența pe piață. O altă prevedere a proiectului este creșterea de până la 10 ori a cuantumului amenzilor pentru încălcarea legislației din industria carbuanților. „Astăzi, amenzile variază de la 3.000 la 15.000 de lei, iar aceasta este o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei primite de companiile participante la piață, precum și în comparație cu potențialul prejudiciu care poate fi cauzat prin încălcarea regulilor jocului. Creșterea amenzilor le va stimula disciplina”, a spus deputatul PAS. Comentând o altă inovație propusă - interzicerea revânzării angro a produselor petroliere, el a remarcat că un amendament adoptat în 2017 de parlament, inițiat de deputatul Andronache, a permis oricărui participant pe piață să cumpere produse petroliere din țară pentru vânzarea ulterioară. Acest lucru a dus la faptul că marile companii și-au consolidat pozițiile, iar mulți importatori mici au dispărut. Totodată, numărul importatorilor licențiați de produse petroliere a scăzut de la 37 în 2018 la 22 în 2020. În același timp, modificările propun revenirea la formularea legii din 2018 astfel încât vânzările en-gros să fie efectuate doar de consumatorii finali. Adică fermierii, companiile de transport, întreprinderile vor putea în continuare să cumpere produse în vrac dacă sunt consumatorii finali de produse petroliere. Reimpunerea unei interdicții de revânzare angro va încuraja mai multe companii petroliere să importe combustibil din surse alternative și, astfel, se va crea un mediu competitiv mai dinamic.// 03.11.2021 — InfoMarket

Noutați dupa tema