
Parlamentul a organizat audieri asupra proiectului de lege, care prevede interzicerea publicității pentru toate tipurile de jocuri de noroc.
Deputații, reprezentanții ministerelor și instituțiilor, Loteriei Naționale a Moldovei, precum și presa au participat marți la discuția despre proiectul de lege. Autorul proiectului, deputatul Dumitru Alaiba, a menționat că interzicerea publicității jocurilor de noroc a fost inițiată pentru a asigura sănătatea mintală a populației și pentru a proteja împotriva dependenței de jocuri de noroc. „Timp de 6 luni ai anului 2021, s-au vândut 8,7 milioane de bilete de loterie, în 2020 - 12,63 milioane, în 2019 - 18,5 milioane. Potrivit contractului PPP este planificată instalarea a până la 5 mii de dispozitive de jocuri. Aceasta este o afacere care se bazează pe vulnerabilitatea oamenilor și dependența de jocuri de noroc", - a spus Alaiba, subliniind că interzicerea publicității nu înseamnă restricționarea activităților organizatorilor de jocuri de noroc. În același timp, reprezentanții loteriilor și companiilor de pariuri sportive au declarat că loteriile și pariurile aparțin categoriei jocurilor de noroc ușoare, care nu provoacă dependență, iar publicitatea lor nu este interzisă în Europa. Plamen Milanov, directorul NGM Company, care este partenerul privat al Loteriei naționale în domeniul loteriei și pariurilor sportive, a menționat că investițiile companiei în 3 ani în publicitatea mărcii de stat Loteria Națională s-au ridicat la aproximativ 74 de milioane de lei (inclusiv 12 milioane de lei - TVA) Conform acordului, investițiile unui partener privat în sigla statului ar trebui să se ridice la 234 milioane de lei, respectiv, dacă publicitatea este interzisă, aceasta este o risipă de bani. El a mai spus că anul acesta, pentru prima dată, Statul a primit venituri din organizarea de pariuri sportive - 140 de milioane de lei, în cazul interzicerii publicității, veniturile statului vor scădea cu aproximativ 40%. Și acest declin nu va avea loc datorită scăderii numărului de participanți, ci datorită creșterii pieței gri. „În plus, fără obligații, compania investește în sprijinul sportului național (care este mai mare de 5,5 milioane de lei în 2019-2021) și chiar a sugerat Ministerului Sănătății să organizeze o loterie în rândul cetățenilor vaccinați, ceea ce reprezintă, de asemenea, o contribuție la sănătatea națiunii”, - a subliniat Plamen Milanov. În timpul discuțiilor, reprezentanții mass-media și-au exprimat atitudinea negativă față de inițiativa propusă: interdicția de a face publicitate la loterii și pariuri sportive, precum și o restricție a sponsorizării va atinge bugetele mass-media (Loteria Națională oferă aproximativ 8-10% din piața publicitară). În același timp, au subliniat absența oricărei cercetări care să confirme impactul negativ social al loteriei și al pariurilor sportive asupra sănătății mintale a cetățenilor. Reamintim că, în prezent, în Moldova este interzisă organizarea oricărei activități publicitare pentru a promova jocurile de noroc deținute în cazinouri, iar această interdicție nu se aplică loteriilor și altor tipuri de jocuri de noroc (inclusiv cele desfășurate online). Proiectul de lege inițiat propune interzicerea publicității pentru toate tipurile de jocuri de noroc, inclusiv la loterii și pariuri. În plus, s-a propus interzicerea participării organizatorilor de jocuri de noroc la evenimente de sponsorizare sau activități caritabile, dacă este menționat numele entității de afaceri. Proiectul de lege urmează să fie examinat de Parlament. // 21.09.2021 – InfoMarket.