Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

„Economia răsfățului” înflorește în vremuri de incertitudine

„Economia răsfățului” înflorește în vremuri de incertitudine

În vremuri economice incerte, fenomenul numit „economia răsfăţului”, cultura răsfăţului prin mici plăceri cotidiene sau experienţe memorabile, cunoaşte o expansiune semnificativă.

Inspirat din vechiul ”efect al rujului”, observat încă din Marea Depresiune a anilor ’30 şi revigorat după atacurile din 11 septembrie 2001, trendul se manifestă prin achiziţii accesibile, precum produse cosmetice, parfumuri, lumânări sau obiecte decorative, care aduc o doză rapidă de satisfacţie, relatează CNBC.
Analistul John Stevenson, de la Peel Hunt, explică: oamenii renunţă la investiţii mari, dar îşi permit obiecte mai mici, cu impact imediat asupra stării de spirit: „Nu îţi permiţi o canapea nouă, dar poţi lua o pătură sau câteva perne. Nu redecorezi casa, dar schimbi faţa de masă”.

Pandemia de Covid-19 şi reevaluarea modului în care ne definim fericirea au dus fenomenul la un alt nivel. Consumatorii sunt dispuşi să reducă cheltuielile de zi cu zi pentru a participa la evenimente speciale, de la concerte Taylor Swift la reuniunea trupei Oasis, unde biletele pot costa sute sau chiar mii de dolari.

Meredith Smith, director la compania de analiză Kantar, subliniază că „economia răsfăţului” este o versiune amplificată a efectului rujului: „Nu mai vorbim de plăceri vinovate, ci de momente de bucurie fără vinovăţie, în contextul unei incertitudini accentuate. Oamenii îşi romanticizează chiar şi gesturile banale, cum ar fi modul în care beau apă sau îşi amenajează casa, transformându-le în prilejuri de răsfăţ”.

Schimbarea valorilor şi dispariţia unor repere tradiţionale - căsătoria, achiziţia unei locuinţe sau pensionarea timpurie - au mutat atenţia de la marile „borne” ale vieţii la mici „victorii” personale.

De la petreceri de divorţ şi aniversări de animale de companie, la hobby-uri scumpe din copilărie readuse în prezent („adulţii copii”), consumatorii îşi găsesc noi motive de celebrare.

Indicele de încredere al consumatorilor din Marea Britanie a scăzut în iulie 2025 la -19 puncte, iar în SUA, deşi s-a înregistrat o uşoară creştere, nivelul rămâne sub cel din anul precedent.

Potrivit Kantar, trăim o perioadă de „mare incertitudine” ce ar putea dura între cinci şi opt ani, ceea ce sugerează că „economia răsfăţului” va continua cel puţin în următorii trei-cinci ani, adaptându-se rapid la particularităţile fiecărei pieţe şi culturi.

spotmedia.ro

Noutați dupa tema