Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Zborul cu avionul va fi revoluționat de inteligența artificială

Zborul cu avionul va fi revoluționat de inteligența artificială

Turbulențele pe care pasagerii avioanelor le resimt adesea în timpul zborurilor vor deveni o amintire. Afirmația aparține unui grup de cercetători de la Caltech (California Institute of Technology), cei care susțin că au creat un sistem de IA capabil să ajusteze efectele turbulențelor în decurs de doar câteva minute.
În studiul pe care l-au publicat în revista de specialitate NPJ Robotics, specialiștii americani susțin că noul sistem de IA, botezat FALCON, a fost creat special pentru a înțelege principiile care stau la baza turbulențelor.
Model inspirat de un matematician din secolul al XVIII-lea
FALCOn folosește un sistem matematic creat de matematicianul francez Joseph Fourier (1768-1830), de aici și denumirea (Fourier Adaptive Learning and Control).
Pe baza metodelor care poartă numele matematicianului francez, cercetătorii au putut crea reprezentări digitale ale condițiilor de mișcare a vântului, sub formă de valuri, după modelele întâlnite în natură.
Iar datele create după un astfel de tipar pot fi folosite automat pentru a regla stabilitatea avionului în timpul zborului.
Testele au confirmat eficiența sistemului FALCON
Specialiștii de la Caltech au testat sistemul într-un tunel special care permite simularea condițiilor întâlnite în timpul zborului. Mai mult, au generat fluctuații atmosferice artificiale la întâmplare, pentru a putea corecta eventualele erori ale sistemului.
Conform datelor oferite de aceștia, sistemul FALCON a reușit să stabilizeze avionul după numai 9 minute de analiză a tiparelor întâlnite. Ulterior, s-a adaptat rapid la toate schimbările și a oferit un zbor virtual fără efectele turbulențelor.
Când va fi implementat un astfel de sistem?
Cercetătorii americani susțin că timpul de reacție este crucial. În prezent, ei lucrează pentru a reduce durata de 9 minute, necesară sistemului FALCON pentru a înțelege tiparul atmosferic și pentru a regla avionul.
O alternativă o reprezintă transmiterea datelor de la un avion la altul, pentru ca datele atmosferice să fie înregistrate înainte ca avionul să intre în zona problematică. Rămâne însă în ecuație factorul impredictibil al tiparelor întâlnite în natură.
Iar în acest caz, singura variantă o reprezintă un sistem IA mai performant, care să permită un timp de reacție mult mai rapid. Un proiect pe care specialiștii Caltech deja l-au demarat.
Astfel, cel mai probabil, sistemul revoluționar va fi încorporat avioanelor din noua generație în decurs de maxim câțiva ani.

Hotnews.ro

Noutați dupa tema