Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 August, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

UE va încerca să creeze un concurent la noul Drum al Mătăsii chinezesc

UE va încerca să creeze un concurent la noul Drum al Mătăsii chinezesc

Ţările UE au început într-un final să lucreze serios la răspunsul local faţă de iniţiativa noului drum al mătăsii din China (BRI), uriaşul proiect de transport şi infrastructură folosit de Beijing pentru a conecta Asia de pieţele europene, cât şi pentru a-şi semnala influenţa politică la nivel internaţional, notează Politico.
Guvernele europene vor ca Comisia să vină în următoarele nouă luni cu o listă de „proiecte cu impact ridicat, vizibile“ care să rivalizeze cu schema chinezilor.
Printre provocările de care se lovesc europenii se numără găsirea unui nume pentru planul lor care să fie la fel de atrăgător ca cel al chinezilor. Este nevoie de asemenea de un logo.
Totul face parte din planurile Bruxelles-ului de a prinde din urmă China. Preşedintele chinez Xi Jinping a lansat noua iniţiativă cu aproximativ opt ani în urmă, aceasta reprezentând în prezent proiecte de aproximativ 2.500 miliarde de dolari la nivel mondial, susţinând eforturile Beijingului de extindere a reţelelor sale maritime şi energetice la nivelul întregului bloc.
Strategia chineză a atras critici pe mai multe fronturi. Printre altele, China a fost acuzată de a crea capcane ale datoriilor pentru ţările partenere. Beijingul insistă, însă că BRI creează „oportunităţi“.
În mod vital, UE încearcă să treacă dincolo de strategia de conectivitate UE-Asia, angajându-se să clădească o uniune global conectată care va permite blocului să-şi întoarcă atenţia către Africa şi America Latină, destinaţii cheie ale investiţiilor chineze.
Nu există un preţ clar ataşat noii scheme a UE, însă Consiliul European va pleda pentru un amestec de finanţări publice şi investiţii pri¬vate. Acesta va cere Comisiei să „pre¬zinte scheme de finanţare coerente pentru a stimula investiţii sustenabile.
Proiectul nu include o poziţie solidă privitoare la metodele de încurajare a companiilor europene să-şi crească investiţiile în locaţii pe care politicienii le consideră stra¬tegice, dar pe care acestea le văd drept riscante.
În Europa, deşi ţările din regiunea centrală şi de est sunt majoritatea susţinătoare ale BRI, unele dintre acestea au un nivel mai ridicat de participare decât altele.
Polonia, de exemplu, nu numai că a încheiat un parteneriat strategic cu China, dar este şi membru fondator al Băncii Asiatice pentru Investiţii în Infrastructură (AIIB). În 2013, o linie feroviară de mare viteză a început să opereze din Chengdu până în Lodz, Polonia.
Între timp, Ungaria, prima ţară europeană care a semnat un MoU privitor la cooperarea în cadrul BRI cu China, a încheiat acorduri şi pentru construirea unei linii feroviare de mare viteză între Budapesta şi Belgrad, capitala Serbiei.
Ca ţară importantă din Balcani, Serbia a devenit primul partener strategic al Chinei din rândul ţărilor din ECE, în 2009. Printre proiectele importante având legătură cu BRI se numără podul Mihailo Pupin şi extinderea minelor de cărbune din apropierea centralei Kostolac.
Alte proiecte majore BRI din Europa au legătură cu extinderea portului Pireu din Grecia, un hub strategic pentru exporturi asiatice către Europa. De asemenea, un plan recent al Chinei priveşte construirea unei căi comerciale navigabile din Grecia până în Europa centrală.

Zf.ro

Noutați dupa tema