
În Republica Moldova, procesul de deschidere și administrare de la distanță a unei afaceri va fi simplificat.
În special, afacerile din Republica Moldova pot fi lansate și gestionate de la distanță într-un mod simplificat, folosind instrumente digitale. Aceasta prevede un proiect de modificare în acest sens a unor reglementări privind dezvoltarea afacerilor la distanță în Republica Moldova (Dezvoltarea afacerilor la distanță în Moldova/Contactless Business in Moldova), pe care guvernul l-a aprobat miercuri la inițiativa Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării. Astfel, se propune eliminarea restricțiilor existente în deschiderea de la distanță și desfășurarea afacerilor în țara noastră. În acest sens, soluțiile de identificare și autentificare digitală (eKYC, eNotary și MobiSign) vor fi aplicate pentru diaspora și investitorii străini. De asemenea, procedura de identificare și înregistrare primară a străinilor se va desfășura cu atribuirea unui identificator unic al unei persoane fizice (IDNP) fără eliberarea actelor de identitate, chiar dacă persoana străină nu intră pe teritoriul Republicii Moldova. În același timp, vor fi înlăturate barierele în calea angajării la distanță a personalului, inclusiv a celor din străinătate, în condițiile în care economia națională se confruntă cu un deficit de forță de muncă calificată. ”Ca urmare, vom obține o reducere a cheltuielilor nejustificate pentru antreprenori prin utilizarea instrumentelor digitale, facilitând accesul la servicii digitale pentru antreprenori, investitori străini și diaspora”, - a declarat Dumitru Alaiba, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării. ”Creăm un cadru legal suficient pentru dezvoltarea afacerilor la distanță în Moldova. Aceasta înseamnă că investitorii, fie că sunt străini sau reprezentanți ai diasporei, care doresc să dezvolte afaceri în țara noastră, nu vor mai avea nevoie să fie prezenți fizic în instituțiile de stat ale Moldovei, vor trebui doar să deschidă un telefon conectat la Internet și toate mișcările vor fi disponibile”, - a spus el. Dumitru Alaiba a menționat că proiectul de lege aprobat prevede următoarele măsuri: procedura de identificare și evidența inițială a străinilor cu atribuirea identificatorului unic al persoanei fizice (IDNP) fără eliberarea actelor de identitate, inclusiv în cazul în care străinul nu intră pe teritoriul Republicii Moldova; aplicarea soluțiilor de identificare și autentificare digitală eKYC, eNotary și MobiSign pentru diaspora și investitorii străini; instituirea regimului juridic al actului notarial electronic și particularitățile activității notariale electronice; asigurarea obligatorie a versiunii engleze a formularelor și serviciilor publice pentru business (formulare, acte constitutive, autorizații, interacțiune cu Agenția Servicii Publice, etc.). Un alt pachet de amendamente se referă la relațiile de muncă la distanță și protecția angajaților. Este vorba despre legalizarea muncii la distanță, clarificarea regimurilor salariale și fiscale, inclusiv TVA, precum și contribuțiile de asigurări sociale (CNAS, CNAM). Este prevăzută posibilitatea angajării la distanță în companii a cetățenilor străini care nu au permis de ședere în Republica Moldova; clarificarea regimului de protecție a muncii, a certificatelor medicale și a riscurilor la locul de muncă pentru angajații la distanță; înregistrarea prealabilă a unui permis de muncă în Republica Moldova de la distanță. ”Și aceste obiective sunt 100% realizabile în Moldova. Iar exemplul meu preferat aici este Estonia, unde toate serviciile pentru antreprenori au fost transferate online”, - a spus Dumitru Alaiba. // 22.03.2023 - InfoMarket