
Proiectul de lege privind reducerea birocrației pentru mediul de afaceri va permite economisirea a circa 50 de milioane de lei anual.
Vineri, în cadrul unei conferințe de presă, vicepremierul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a prezentat principalele prevederi ale proiectului de lege aprobat în cadrul ședinței de guvern din această săptămână. Proiectul de lege privind dereglementarea are drept scop reducerea birocrației pentru antreprenori și acoperă mai multe domenii: relațiile de muncă, digitalizarea, conectivitatea IT, controlul de stat asupra activităților de afaceri etc. Ministerul a estimat că măsurile prevăzute în proiectul de lege vor duce la economii de 50 de milioane de lei anual pentru întreprinderi și cetățeni. Potrivit proiectului, în primii trei ani de activitate, orice control va avea un caracter consultativ, fără aplicarea de sancțiuni sau măsuri restrictive, cu excepția cazurilor în care controlul relevă infracțiuni sau când persoana controlată comite în mod repetat încălcări grave sau foarte grave. De asemenea, legea va introduce obligativitatea înregistrării notei de motivare în Registrul de Stat al inspecțiilor de stat și obligația de a prezenta "liste de verificare". Astfel, tipul de inspecție va fi anunțat în prealabil și se va reduce numărul de inspecții nejustificate și neanunțate. De asemenea, persoana supravegheată va avea dreptul de a avea o înregistrare foto și video a activității inspectorului. Codul Executiv va fi modificat pentru a digitaliza relațiile dintre executorii judecătorești și băncile comerciale, ceea ce va reduce cheltuielile administrative și timpul. Relațiile de muncă vor fi, de asemenea, afectate de aceste modificări. De exemplu, angajatorul nu va mai fi obligat să plătească indemnizația de concediu cu cel puțin 3 zile înainte ca angajatul să plece în concediu. Banii pot fi plătiți într-o altă zi stabilită de comun acord, dar nu mai târziu de ziua de plată a lunii în care a fost luat concediul. Această modificare urmărește să echilibreze drepturile și obligațiile angajatului și ale angajatorului. În cazul angajării persoanelor care intenționează să lucreze în serviciile de catering, se poate efectua un examen medical într-o instituție medicală publică sau privată, iar costurile acestuia sunt acoperite din bugetul asigurărilor obligatorii de sănătate. Documentul eliberat de instituțiile medicale va înlocui cardul de sănătate (așa-numitul "pașaport albastru" de sănătate), care stipulează examinarea medicală obligatorie pentru profesiile care lucrează în sectorul de catering. Proiectul de lege trebuie să fie aprobat de Parlament. // 10.03.2023 - InfoMarket.