Noutaţi

Măsuri inflaționiste în condițiile unei inflații ridicate sau așteptarea politicii Stop-and-Go a Băncii Naționale a MoldoveiDatele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 August, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Din sala de clasă în comunitate: dezvoltarea tinerilor antreprenori sociali prin EU4Youth

Din sala de clasă în comunitate: dezvoltarea tinerilor antreprenori sociali prin EU4Youth

45 tineri din Moldova, Georgia și Ucraina au devenit antreprenori încă din timpul studiilor. Acest lucru a fost posibil grație proiectului „Dezvoltare Mai Bună prin Antreprenoriat Social”, implementat de Junior Achievement în cadrul programului EU4Youth. În cadrul proiectului, peste 2.200 de elevi și aproape 300 de profesori au fost instruiți privitor la antreprenoriatul social, iar 45 dintre ei au câștigat granturi pentru a-și lansa propriile afaceri. În total, au fost lansate 45 întreprinderi sociale: 15 – în Moldova, 15 – în Georgia și 15 – în Ucraina.
 

Idei durabile care prind viață în Moldova
 

Oxana Casian, câștigătoare a grantului EU4Youth din Republica Moldova, a dezvoltat, în cadrul proiectului, o afacere socială bazată pe reutilizarea textilelor nefolosite în viața de zi cu zi. Prin această inițiativă, materialele uitate sau aruncate vor prinde o a doua viață, fiind transformate în produse originale și durabile, precum genți, accesorii, haine restilizate, pături sau decorațiuni pentru casă. Sprijinul financiar oferit o va ajuta să-și dezvolte afacerea, să creeze noi locuri de muncă în comunitate și să promoveze un model eco de consum și producție.


După câștigarea grantului, planificăm să investim în echipamente pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor noastre”,spune Oxana Casian.


Prin acest proiect, Oxana își propune să aibă un impact semnificativ în comunitate prin reducerea deșeurilor, precum și prin educarea populației în spiritul reutilizării și sustenabilității. În plus, tânăra își dorește, prin această inițiativă, să sprijine incluziunea socială și să ofere produse accesibile pentru familiile vulnerabile.
 

Acest proiect este benefic pentru tinerii care doresc să înceapă o afacere socială, așa cum am avut și noi ocazia să începem de la zero, datorită mentoratului și sprijinului primit”, a menționat Oxana.
 

Impact social și incluziune în Ucraina
 

Antreprenoriatul social reprezintă o formă inovatoare de implicare civică și economică, care combină obiectivele de afaceri cu misiuni sociale, răspunzând nevoilor comunității. Prin acest tip de inițiative, tinerii nu doar creează locuri de muncă, ci și contribuie activ la incluziune, echitate și protecția mediului. Un exemplu relevant în acest sens este proiectul lansat de câștigătorii din Ucraina, care au înființat un atelier de îmbrăcăminte adaptivă dedicat persoanelor cu dizabilități. În Ucraina, unde contextul războiului a dus la o creștere dramatică a numărului de persoane cu dizabilități, astfel de proiecte capătă o importanță vitală.
 

Am venit în acest proiect cu ideea de îmbrăcăminte adaptivă, care ajută persoanele cu dizabilități să se simtă stilate și, cel mai important, să se bucure de confort”, povestește Vlada Tatarchenko, câștigătoare a grantului EU4Youth din Ucraina.
 

Hainele special concepute pentru a răspunde nevoilor persoanelor cu mobilitate redusă sau alte dizabilități vor contribui nu doar la confortul și demnitatea acestora, ci și la integrarea lor socială. Astfel tinerii antreprenori vor simți o satisfacție profundă, atât financiară, cât și morală, știind că au adus o schimbare reală și pozitivă în comunitatea lor.
 

Misiunea noastră este de a crea un mediu fără bariere și de a îmbunătăți starea emoțională a oamenilor cu dizabilități prin haine frumoase și de calitate”, povestește Roman Kifa, câștigător al grantului EU4Youth din Ucraina.
 

Potrivit lui Roman Kifa, oricine poate face antreprenoriat social, trebuie doar să îndrăznească.
 

Vrem să le spunem începătorilor în antreprenoriatul social că totul este în puterea lor. Nu vă fie frică, antreprenoriatul social este ceva ce poate face oricine. Creați schimbări în comunitățile voastre și transformați vieți în bine prin antreprenoriatul social!”, îndeamnă Roman.
 

Oportunități create de tineri pentru tinerii din Georgia
 

Tinerii din Georgia au fost atenți la ceea ce se întâmpla în jurul lor și s-au aventurat într-un proiect care deja produce schimbare în comunitate. Au creat „World Trip” – o platformă inovatoare, care răspunde unei nevoi reale: conectarea studenților care sunt în căutarea unui loc de muncă.
 

Am creat o întreprindere socială pentru că am observat că lipsea ceva. Studenții din jurul nostru aveau timp, energie, talent, dar nu aveau oportunități de a le folosi. World Trip este răspunsul nostru. Este o platformă care conectează tinerii cu munca sezonieră în turism și servicii, ajutând totodată afacerile locale să crească”, spune Sandro Kvizhinadze, câștigător al grantului EU4Youth din Georgia.
 

„World Trip” nu este doar un portal de joburi, ci o platformă care promovează dezvoltarea personală și profesională, iar studenții nu doar câștigă experiență de muncă, ci și își îmbunătățesc abilitățile de comunicare, descoperă noi locuri și se integrează activ în economia reală.
 

EU4Youth – o investiție în viitorul tinerilor
 

Proiectul „Dezvoltare Mai Bună prin Antreprenoriat Social”, destinat elevilor din Moldova, Georgia și Ucraina, le-a oferit tinerilor acces real la educație antreprenorială, sprijin în lansarea unor afaceri sociale și oportunități concrete de dezvoltare profesională. Reprezentanții Junior Achievement Europe subliniază că succesul proiectului a fost posibil datorită unei abordări centrate pe educație și formare, iar prin instruirea profesorilor, impactul programului a fost multiplicat, ajungând rapid la sute de elevi din cele trei țări.

„Ne-am dorit să facem ceva cu adevărat semnificativ în Moldova, Ucraina și Georgia. Am vrut să vedem cum antreprenoriatul social poate avea un impact local și cum putem crea un nou model. Am început pas cu pas, instruind profesorii, care, la rândul lor, i-au instruit pe tineri”, povestește Diana Filip, director general adjunct, Junior Achievement Europe.
 

Programul EU4Youth sprijină tinerii în multe direcții – una dintre ele este implicarea activă, iar alta este ocuparea forței de muncă și antreprenoriatul tinerilor. Acesta reunește experiențe diferite din țările Parteneriatului Estic și le combină cu experiența țărilor UE”, menționează Austėja Vilkelytė, director adjunct al Diviziei de cooperare internațională pentru dezvoltare, CPVA.
 

Programul EU4Youth este o investiție strategică pe termen lung în viitorul tinerilor din regiune. Acesta contribuie la formarea unei generații implicate, educate și capabile să răspundă provocărilor socio-economice. Accentul se pune atât pe dezvoltarea personală, cât și pe integrarea profesională a tinerilor, în special prin antreprenoriat social și educație practică. De-a lungul anilor, programul a adus laolaltă actori din domenii diverse, facilitând cooperarea între statele din Parteneriatul Estic și Uniunea Europeană.
 

Programul EU4Youth Faza a III-a: Ocuparea forței de muncă și antreprenoriat în rândul tinerilor, finanțat de Uniunea Europeană și de Ministerul Afacerilor Externe al Lituaniei, este implementat de Agenția Centrală de Management a Proiectelor (CPVA) în țările Parteneriatului estic. Acestea includ Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina. Programul vizează furnizarea de asistență tehnică organizațiilor guvernamentale și neguvernamentale în vederea combaterii șomajului în rândul tinerilor și îmbunătățirii capacității de ocupare a forței de muncă.


 

Noutați dupa tema