
Moldova și Ucraina au discutat aspecte tehnice legate de construcția podului Cosăuți-Iampol peste Nistru
Ambasada Moldovei în Ucraina a comunicat că discuțiile delegațiilor au avut loc la Mohyliv-Podilsky. Ședința comisiei mixte a fost prezidată de secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Moldova, Nicolae Mîndra, și directorul adjunct al Agenției de Stat pentru Reconstrucție și Dezvoltare a Infrastructurii din Ucraina, Veaceslav Didkovski. Din delegații au făcut parte reprezentanți ai diferitelor ministere, agenții și administrații publice locale. Alte detalii nu au fost făcute publice. Amintim că Guvernul ucrainean a creat o comisie mixtă ucraineano-moldovenească pentru construirea unui pod peste Nistru în zona Iampol-Cosăuți. Podul va fi o legătură cheie în coridorul de transport dintre Kiev și Chișinău. În 2023, Rada Supremă a ratificat un acord între guvernele Republicii Moldova și Ucrainei privind construcția unui pod de frontieră de tip autostradă peste râul Nistru în apropierea localităților Iampol și Cosautsi. Acordul privind construcția podului a fost încheiat la întâlnirea președinților celor două țări, Maia Sandu și Vladimir Zelenski, în 2021. Lungimea totală a podului va depăși 1,4 kilometri. Acesta va avea două benzi pentru traficul auto, cu trotuare pe ambele părți. Potrivit ministerului moldovean al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, construcția podului Cosăuți-Iampol va facilita legăturile economice nu numai între Moldova și Ucraina, ci și între alte țări. În special, podul va conecta rețeaua rutieră care traversează partea de est a Moldovei cu rețeaua rutieră transeuropeană TEN-T. Acest lucru va facilita comerțul și mobilitatea cetățenilor și va consolida rolul Moldovei ca legătură între țările UE și statele învecinate. Guvernul ucrainean ar urma să finanțeze construcția podului și a infrastructurii aferente pe teritoriul său, estimată la 40 de milioane de euro, în timp ce Moldova va asigura construcția infrastructurii adiacente podului pe teritoriul său, împreună cu un punct de control vamal, estimată la 20 de milioane de euro. Anterior se preconiza că construcția podului ar putea fi finalizată până la sfârșitul anului 2025. Potrivit studiului de fezabilitate, aproximativ 4.600 de vehicule de pasageri și camioane pot utiliza acest pod în fiecare zi, iar până în 2041 numărul poate crește la 10.200 pe zi. // 31.01.2025 – InfoMarket