
În 2024, 58,4% din zborurile din Chișinău și 65,3% din aterizările aeronavelor pe aeroportul din Capitală au fost efectuate la timp, iar restul cu întârziere
Datele sunt parte a unei note analitice a Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE). Expertul Institutului, Stanislav Ghilețchi, a analizat 15 mii de zboruri spre/dinspre aeroportul din Chișinău din ianuarie până în decembrie anul trecut. El a constatat că cele mai „punctuale” zboruri au fost efectuate în luna martie - 78,2% dintre avioane au aterizat și 78,6% au decolat la timp, în timp ce cele mai slabe rezultate au fost în luna iulie - 45,8% dintre avioane au aterizat la timp și 38,5% au decolat. Primele trei cele mai punctuale companii la aterizare au fost Turkish Airlines (78,9%), Tarom (76,7%) și LOT Polish Airlines (78,1%), în timp ce primele trei cele mai punctuale companii la decolare au fost Tarom (62,9%), HiSky (63,6%) și Fly One (62,5%). Expertul a constatat diferențe semnificative între punctualitatea la aterizare și la decolare, o tendință care a fost identificată și în rapoartele de monitorizare anterioare. Companiile străine care operează pe aeroportul din Chișinău, deși aterizează adesea la timp, tind să înregistreze întârzieri semnificative la decolare. Această discrepanță poate fi influențată de factori operaționali locali sau de condiții externe. De remarcat faptul că, în 2024, cele mai multe zboruri au operat de la / către Istanbul (12,7% din decolări / aterizări), Antalya (12%), București (8,4%), Londra (7%), Varșovia (5,3%), Sharm El Sheikh (5,2%), Tel Aviv (4,4%, Viena (4%). Aproximativ 31% din zborurile de pe aeroport au fost operate de Fly One, 20% de HiSky, 10% de Turkish Airlines, 7% de Wizz Air și 6% de Tarom. În același timp, în decembrie 2024, Wizz Air a crescut numărul de zboruri operate, ajungând la 17% din totalul zborurilor de pe aeroport. Acest lucru, potrivit lui Stanislav Ghilețchi, indică o posibilă intensificare a concurenței și redistribuire a cotelor de piață în 2025 // 14.01.2025 - InfoMarket.