
Parlamentul a adoptat în lectură finală noul Cod feroviar, eliminând monopolul întreprinderii de stat "Calea Ferată din Moldova" pe piața serviciilor de transport feroviar.
Noul Cod Feroviar a fost elaborat pentru a îndeplini obligațiile Moldovei în cadrul Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană și pentru a pune în aplicare Conceptul de restructurare a sectorului feroviar și a întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova. Punerea în aplicare a noului Cod va crea condițiile pentru eliminarea monopolului întreprinderii de stat CFM pe piața serviciilor feroviare. Astfel, infrastructura feroviară va continua să aparțină statului, în timp ce serviciile de transport de călători și de marfă pot fi furnizate și de operatori privați. De asemenea, vor fi stabilite reguli clare privind contribuția statului la dezvoltarea infrastructurii feroviare, creând astfel un climat investițional favorabil în acest sector și sporind competitivitatea pieței moldovenești de transport feroviar de mărfuri. În conformitate cu noul cod, operatorii de transport feroviar vor avea dreptul de a avea acces la infrastructura feroviară pe baza unei taxe pentru utilizarea acesteia. În ceea ce privește serviciile de transport de călători, documentul creează cadrul legal necesar pentru a stabili reguli stricte pentru serviciile de transport de călători, regimul serviciilor, mecanismul de subvenționare a serviciilor publice de transport de călători și alte aspecte legate de protecția consumatorilor în acest domeniu. Odată cu restructurarea căilor ferate și intrarea în vigoare a noului Cod Feroviar, Guvernul va fi obligat să finanțeze parțial întreținerea și reconstrucția infrastructurii feroviare, precum și să acorde subvenții operatorilor de transport feroviar de călători. În același timp, noul Cod prevede înființarea Administrației Căilor Ferate ca organism administrativ subordonat Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, având forma juridică a unei agenții cu funcții de supraveghere în sectorul transporturilor feroviare. // 03.02.2022 - InfoMarket