
În trimestrul trei al anului 2023, în Moldova va lansa prima licitație pentru construcția centralelor cu capacități mari de producere a energiei din surse regenerabile
Acest lucru a fost anunțat de ministrul Energiei, Victor Parlicov, care a precizat că licitațiile sunt pentru construcția de centrale electrice de mare capacitate, în total 165 MW: 105 MW alocați pentru energia eoliană și 60 MW pentru energia solară. El a precizat că lansarea acestor licitații va fi posibilă după ce va fi modificată Legea privind promovarea energiei regenerabile, care a fost discutata în cadrul unei consultări publice... Capacitățile menționate au fost prevăzute într-o hotărâre de Guvern, iar aceste noi capacități mari sunt planificate să fie puse în funcțiune până în 2025. Modificările la Legea privind promovarea energiei regenerabile au fost discutate cu reprezentanți ai ANRE, ai asociațiilor de afaceri, ai producătorilor de energie regenerabilă, ai operatorilor de sisteme de distribuție și de transport al energiei electrice, ai furnizorului central de energie electrică, ai mediului academic și ai altor părți interesate. Comentariile și sugestiile primite în timpul consultărilor vor fi analizate și, dacă este necesar, vor fi incluse în documentul final. Scopul proiectului de lege este de a stabili un cadru legal pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile și de a stabili obiective naționale pentru ponderea energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie. Legea introduce conceptul de "consumator independent", care înseamnă un consumator care produce energie electrică din surse regenerabile pentru consumul propriu, care poate fi stocată sau vândută. Mecanismul de "contorizare netă" aplicat în prezent (maxim 200 kW) este prevăzut să fie aplicat până la 31 decembrie 2026, după care va fi înlocuit cu un mecanism de "facturare netă", adică energia furnizată și, prin urmare, consumată din rețea va fi plătită lunar de către producător și distribuitor, în loc să fie pur și simplu calculată și plătită diferența, ca în cazul "contorizării nete". Această schimbare va motiva producătorii să nu instaleze centrale electrice cu o capacitate excesivă în comparație cu cererea și consumul propriu și va crea, de asemenea, premisele pentru o aplicare fiabilă și echitabilă a mecanismului în sistemul energetic, precum și pentru a încuraja electrificarea altor sectoare ale economiei, cum ar fi încălzirea/răcirea. În același timp, proiectul de lege extinde garanțiile de origine pentru energia regenerabilă produsă la nivel local nu numai la electricitate, ci și la gaze/biogaz, inclusiv hidrogen, și la energia regenerabilă utilizată pentru încălzire și răcire. Un element nou este posibilitatea de a comercializa garanțiile de origine în condiții de piață. Un alt concept propus de lege este cel de "comunități de energie regenerabilă", care ar avea dreptul de a produce, de a co-consuma în cadrul comunității energie regenerabilă produsă de propriile unități de producție, precum și de a stoca și vinde această energie. Documentul propune noi obiective pentru ponderea energiei regenerabile în transporturi, care ar urma să crească în medie cu 1,3% pe an, până la 9% în 2030. În UE, această cifră ar urma să fie de 14%. Proiectul de lege conține dispoziții privind producătorii care au dreptul la un tarif fix și metodologia de stabilire a acestuia și prevede crearea unor grupuri de echilibrare a furnizorilor centrali. Documentul prevede, de asemenea, simplificarea procedurilor de autorizare și consolidarea funcției furnizorului central, în special în ceea ce privește facturarea, decontarea și plățile în cadrul schemei de sprijin. Unele ajustări sunt inspirate din bunele practici de sprijinire a industriei, depășind în mod pozitiv setul minim de norme și reglementări stipulate în directivele sectoriale. // 02.05.2023 – InfoMarket