
BEI va acorda Republicii Moldova încă 24 de milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, valoarea totală a împrumutului ajungând la 74 de milioane de euro.
Acest lucru este stipulat în proiectul de lege pentru ratificarea Acordului de modificare a Acordului de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții privind infrastructura feroviară și materialul rulant al Republicii Moldova, semnat la Chișinău la 17 decembrie 2021, care a fost adoptat de Parlament în a doua lectură la 26 septembrie 2016. Viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat anterior că noul împrumut de 24 de milioane de euro oferit de BEI va fi utilizat pentru reconstrucția tronsonului de cale ferată dintre gările Bender - Basarabeasca - Etulia - Giurgiulești. Această operațiune va face parte dintr-o investiție totală a BEI de 74 de milioane de euro acordată pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare și achiziționarea locomotivelor în Moldova, în cadrul unui proiect cofinanțat, de asemenea, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și de UE. Inițial, împrumutul acordat de BEI s-a ridicat la 50 de milioane de euro, din care 30 de milioane de euro au fost destinate reabilitării infrastructurii feroviare, iar 20 de milioane de euro pentru achiziționarea de locomotive. Cu toate acestea, după evaluarea costului lucrărilor și în urma rezultatelor licitației pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată dintre stațiile de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, s-a constatat că suma prevăzută în contract pentru reabilitarea acestei infrastructuri feroviare nu era suficientă. Prin urmare, a fost necesară o creștere cu 24 de milioane de euro a sumei împrumutului BEI pentru componenta de modernizare a infrastructurii feroviare. Valoarea totală a împrumutului pentru această componentă va crește la 54 de milioane euro, iar împrumutul total pentru modernizarea infrastructurii feroviare și achiziționarea de locomotive va crește pana la 74 de milioane euro. Odată cu majorarea cu 24 de milioane de euro a împrumutului BEI pentru modernizarea infrastructurii feroviare, condițiile financiare ale împrumutului nu se vor modifica. Împrumutul are o perioadă de rambursare de 25 de ani. Rata dobânzii poate fi aleasă dintre o rată fixă oferită de Banca Europeană de Investiții în ziua rambursării sau o rată variabilă. Segmentul de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești este foarte important și este cel mai aglomerat segment de cale ferată din țara noastră, asigurând tranzitul mărfurilor din România, Ucraina și Rusia. // 21.01.2022- InfoMarket.