BEI va acorda suplimentar Republicii Moldova 24 de milioane de euro pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, iar suma totală a împrumutului în acest scop va ajunge la 74 de milioane de euro.
Acest lucru este prevăzut de proiectul de lege cu privire la ratificarea acordului privind modificările la acordul financiar dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții privind infrastructura feroviară și materialul rulant al Republicii Moldova din 26 septembrie 2016, care a fost adoptat de Parlament în prima lectură. Vicepremierul , ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spinu, a declarat anterior că, noul împrumut de 24 de milioane de euro alocat de BEI va fi direcționat spre reconstrucția tronsonului de cale ferată dintre gările Bender - Basarabeasca - Etulia - Giurgiulești. Operațiunea va face parte dintr-o investiție totală a BEI de 74 de milioane de euro pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare și achiziționarea locomotivelor în Moldova, în cadrul unui proiect cofinanțat și de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și UE. Suma inițială a împrumutului de la BEI a fost de 50 de milioane de euro, din care 30 de milioane de euro au fost destinate reabilitării căilor ferate, iar 20 de milioane de euro pentru achiziționarea locomotivelor. Totuși, în urma evaluării costului lucrării și în urma rezultatelor licitației pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Bender-Giurgiulești, s-a constatat că suma prevăzută în contract era insuficientă pentru implementarea proiectului. În acest sens, a fost necesară majorarea împrumutului de la BEI cu 24 de milioane de euro pentru componenta de modernizare a infrastructurii feroviare, valoarea totală a creditului pentru această componentă va crește la 54 de milioane de euro, iar împrumutul total pentru modernizarea infrastructurii feroviare și achiziția locomotivelor va crește la 74 de milioane de euro. Odată cu creșterea împrumutului BEI pentru modernizarea infrastructurii feroviare cu 24 de milioane de euro, condițiile financiare ale împrumutului nu se vor modifica. Creditul are o scadență de 25 de ani. Rata dobânzii poate fi selectată dintr-o rată forfetară oferită de Banca Europeană de Investiții în ziua plății, sau dintr-o rată variabilă. Tronsonul de cale ferată Bender-Giurgiulești este foarte important și este cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țara noastră, asigurând tranzitul de mărfuri din România, Ucraina și Rusia. // 24.12.2021 — InfoMarket.