Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Elevii din Moldova,  încurajați să-și transforme ideile în afaceri sociale.  Conferința internațională dedicată Afacerilor Sociale Școlare, găzduită la Chișinău

Elevii din Moldova, încurajați să-și transforme ideile în afaceri sociale. Conferința internațională dedicată Afacerilor Sociale Școlare, găzduită la Chișinău

Tinerii din Parteneriatul Estic au idei curajoase pentru a schimba comunitățile lor în bine. Prin programul EU4Youth, unii dintre ei au avut ocazia să-și transforme aceste idei în afaceri sociale reale, chiar de pe băncile școlii. În loc să creeze proiecte doar pe hârtie, aceștia au venit cu soluții concrete pentru problemele din jur: de la reciclarea deșeurilor și ambalaje durabile, până la susținerea elevilor cu cerințe educaționale speciale sau promovarea meșteșugurilor locale. În fiecare caz, produsul final a fost însoțit de o misiune socială cu impact pozitiv asupra comunității.

Zeci de astfel de inițiative s-au întâlnit recent la Chișinău, în cadrul conferinței internaționale „Afaceri Sociale Școlare în Acțiune”, care a reunit peste 150 de participanți din Armenia, Georgia, Moldova și Ucraina – elevi, profesori, antreprenori, mentori și reprezentanți ai organizațiilor implicate în program. La eveniment, organizat de EcoVisio, în cadrul programului EU4Youth, tinerii și-au prezentat afacerile, au discutat provocările întâlnite și au explorat idei de colaborare peste granițe.

Dalia Krapavickaitė, manager de proiect senior al Diviziei Proiecte de Cooperare pentru Dezvoltare Internațională, CPVA: „Prin programul EU4Youth ne-am propus să le oferim tinerilor instrumente reale pentru a-și construi viitorul. Antreprenoriatul social le dă șansa să-și transforme preocupările pentru comunitate în acțiuni concrete, cu impact direct. Acest proiect demonstrează că, indiferent de contextul socio-economic, tinerii din Parteneriatul Estic au energia, ideile și curajul necesar pentru a produce schimbare. Noi suntem aici pentru a le susține parcursul – de la o idee într-o sală de clasă, la o inițiativă care poate inspira o întreagă regiune.”

Antreprenoriat social din timpul școlii – idei transformate în produse cu impact real
Pe lângă expozițiile tinerilor din Armenia, Georgia și Ucraina, șase școli cu profil profesional-tehnic din Moldova și-au prezentat produsele în cadrul târgului și au povestit despre experiența lor de a iniția o afacere socială chiar de pe băncile școlii, în cadrul proiectului „Promovarea antreprenoriatului social al tinerilor și a abilităților practice de management în Ucraina, Moldova, Georgia și Armenia prin intermediul Societăților Sociale de Studenți inovatoare (SSC)”.
 
     - IP Colegiul Tehnic Agricol din Soroca - Întreprinderea Socială Studențească „ECOImpact” realizează și comercializează produse din fier. Componenta socială a întreprinderii se bazează pe promovarea soluțiilor ecologice (grijă de mediu) pentru comunitate.

  •      - Școala Profesională Ungheni - Întreprinderea Socială Studențească „MetalRecicArt - De la Deșeuri la Creații” dezvoltă produse prin reprocesarea metalului din obiecte vechi, de exemplu, căușe, grătare etc. Chiar dacă sunt la început de drum, elevii au reușit deja să exporte primele produse în Italia și Germania.
  •      - IP „Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul - Întreprinderea Socială Studențească „EcoCreate-33” produce pungi personalizate din hârtie. Componenta socială a întreprinderii se bazează pe înlocuirea pungilor din polietilenă cu cele reutilizabile din hârtie.
  •      - IP Școala Profesională Căușeni - Întreprinderea socială studențească „PROsocial” produce articole din lemn, suveniruri, jucării educaționale, produse personalizate etc.
  •      - IP Școala Profesională din Cupcini, Edineț - Întreprinderea Socială Studențească „StudioCreativSocial” oferă servicii de fotografiere, editare, imprimare a documentelor și fotografiilor. Componenta socială a întreprinderii se bazează pe susținerea și integrarea elevilor cu CES.
  •      - IP Liceul Teoretic din Cazaclia, UTA Găgăuzia - Întreprinderea Socială Studențească „Лоскутный рай” intenționează să producă și să vândă produse cusute manual din materiale pentru reciclare. 
 
Pentru profesorii implicați, rolul de mentor a fost o provocare importantă: să îi încurajeze pe elevi să aibă încredere în ei înșiși, să încerce lucruri noi și să învețe din greșeli. Astfel, au creat un mediu în care tinerii se simt liberi să găsească singuri soluții și să își dezvolte abilitățile necesare pentru a crea proiecte sociale de succes.
 
Violeta Guțuleac, profesoară la Centrul de Excelență din Țaul: „Ca profesori – și ca părinți, de multe ori – avem tendința să-i protejăm pe elevi, să ne asigurăm că totul e sub control, mai ales când este de vorba de bani care trebuie gestionați corect. Pe parcursul proiectului, am învățat să avem răbdare și să ne susținem unii pe alții. Elevii au fost foarte motivați să dezvolte o afacere socială, aceștia manifestă deja un grad sporit de receptivitate față de problemele sociale. Tinerii sunt cei care pot să aducă o schimbare reală în societate.”
 
Experiența oferită de AO EcoVisio și finanțată de Programul EU4Youth – prin cursuri, resurse, mentorat și mini-granturi – le-a permis profesorilor să creeze o experiență autentică de învățare. Elevii au fost implicați nu doar în producție, ci și în management, promovare și organizare. Astfel, când își vor încheia studiile, vor avea deja o bază solidă de antreprenoriat social.
 
Daniela Gurschi, coordonatoarea proiectului în Moldova: „Ne-am propus să fim alături de profesori și profesoare în procesul lor de ghidare a elevilor. Am organizat traininguri, am tradus manuale, am oferit mini-granturi. Pentru ca acum, la conferința de celebrare a rezultatelor, să vedem acești elevi minunați în față, plini de entuziasm și cu produse gata. Sperăm să continuăm proiectul, astfel încât să ajungă în cât mai multe școli această experiență.”
 
Modelul Afacerilor Sociale Școlare a fost inițial testat în Ucraina și Germania, apoi extins în Armenia, Georgia și Moldova, datorită unui consorțiu coordonat de ChildFund Germania.
 
Kirsten Sydney Page, Teamlead Unitatea de parteneriat estic, ChildFund: „Lucrăm de mult timp în contextul ucrainean și am dezvoltat un concept de afaceri sociale pentru elevi, pe care am dorit să-l extindem și în alte țări din Parteneriatul Estic. Datorită acestui program, mai multe școli din Moldova vor putea pilota la toamnă curricula pentru modulul de Antreprenoriat Social în cadrul cursului «Bazele Antreprenoriatului».”
Programul EU4Youth Faza a III-a: Ocuparea forței de muncă și antreprenoriat în rândul tinerilor, finanțat de Uniunea Europeană și de Ministerul Afacerilor Externe al Lituaniei, este implementat de Agenția Centrală de Management a Proiectelor (CPVA) în țările Parteneriatului Estic. Acestea includ Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina. Programul se va derula până la mijlocul anului 2025 și vizează furnizarea de asistență tehnică organizațiilor guvernamentale și neguvernamentale în vederea combaterii șomajului în rândul tinerilor și a îmbunătățirii capacității de ocupare a forței de muncă.
Partenerii proiectului: ChildFund (Germania), School of ME (Ukraine), EcoVisio (Moldova), Vesta (Moldova), EDEC (Georgia), CODE (Armenia).

Noutați dupa tema