Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Tabăra de sculptură urbană: Muzeul Național al Literaturii Române devine un centru al creativității contemporane

Tabăra de sculptură urbană: Muzeul Național al Literaturii Române devine un centru al creativității contemporane

Spațiile exterioare ale Muzeului Național al Literaturii Române din Chișinău au căpătat o nouă dimensiune artistică, fiind completate cu sculpturi urbane ce servesc și drept mobilier unic.  Cele 10 piese – bănci și sculpturi exterioare din lemn, piatră și metal – sunt rezultatul muncii unor sculptori renumiți din Republica Moldova, membri ai Uniunii Artiștilor Plastici: Ioan Grecu, Paraschiva Popa-Donoi, Gheorghe Urechi, Petru Glavan și Alexei Vidrașco.
Lucrările au fost realizate în cadrul Taberei de Sculptură Urbană, care s-a desfășurat în lunile august-septembrie 2024, la Muzeul Național al Literaturii Române, iar acum au fost prezentate publicului larg. Inițiativa marchează debutul Reședinței Creative, o platformă dedicată dezvoltării sectorului creativ din Moldova, care-și propune să transforme spațiile neutilizate ale muzeului într-un hub dinamic pentru exprimare artistică, colaborare și inovație.
Reședința Creativă este o activitate inclusă în Memorandumul de Înțelegere între Ministerul Culturii, Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie și Proiectul Competitivitate și Reziliență Rurală, finanțat de USAID.

Sergiu Prodan, Ministrul Culturii: „Această Reședință Creativă și această Tabără de sculptură urbană, care astăzi se finalizează prin aceste minunate creații artistice de mobilier urban, nu este un rezultat, este de fapt un început, pentru că această experiență trebuie preluată. Faptul că partenerii de dezvoltare acordă susținere financiară pentru organizarea unei astfel de tabere, faptul că Ministerul Culturii alocă resurse din banii publici este doar un îndemn către comunitățile noastre din întreaga țară de a prelua această experiență. Ideea este de a îndemna autoritățile publice locale, atunci când au finanțare pentru proiecte de amenajare urbană sau teritoriului, să nu improvizeze, ci să se adreseze specialiștilor și artiștilor noștri - dacă nu le vom comanda noi creații, cine le va comanda?! Curtea Muzeului Literaturii este astfel transformată într-o reședință cultural creativă ce îmbină sculptura cu scrisul și literatura, atrage vizitatori și turiști internaționali.
 
Maria Șleahtițchi, Director General, Muzeul Național al Literaturii Române: „Aceasta este prima activitate din cadrul Reședinței Creative, care acum se află în proces de reparație. Am avut o ocazie să cunoaștem niște sculptori minunați, care ne-au lăsat opere importante pentru amenajarea spațiului Muzeului Național al Literaturii Române.”
Proiectul face parte din inițiativa mai amplă Moldova Creativă, care are drept scop dezvoltarea ecosistemelor și a infrastructurii necesare pentru a facilita colaborarea și schimbul creativ, contribuind totodată la dezvoltarea forței de muncă în domeniile artistice și culturale.

Rodica Miron, Ofițer Senior de Programe, USAID Moldova „USAID este partenerul strategic al Ministerului Culturii și susținem  dezvoltarea sectoarelor industriilor creative și al turismului. Aici, la Muzeul Literaturii, ne dorim să creăm o primă reședință creativă, care va fi o platformă unde artiștii locali își vor putea expune lucrările și demonstra talentele. Și, totodată, va fi un punct unde turiștii vor putea să afle mai multe despre tradițiile și cultura țării noastre.”

Sculpturi de piatră, lemn și corten au prins viață în curtea Muzeului Literaturii, conturând un nou peisaj artistic urban
Reședința Creativă transformă spațiile neutilizate ale muzeului într-un hub dinamic pentru exprimare artistică, colaborare și inovație.
Acum, în curtea Muzeului Național al Literaturii Române se află lucrările artistei Parascovia Donoi, care a creat „Hodina” și „Masa telurică”, ambele lucrări fiind din piatră. Gheorghe Urechi a elaborat „Merele nemâncate ale lui Adam” și „Istoria cărților la pătrat”, care combină piatra și lemnul.

Gheorghe Urechi, sculptor: „În cadrul acestei tabere am executat două lucrări, care a inclus o muncă extraordinară. Una din lucrări este o compoziție din 3 piese, ceea ce semnifică Merele nemâncate de Adam, merele nevăzute, care dădeau viața, nu luau viața. Acestea sunt construite în două nivele: nivelul de jos este mărul pietrificat, iar codița semnifică a doua viață, cea de după moarte.  Acum este o  compoziție funcțională de mobilier urban pe care te poți așeza, te poți conecta.”
Sculptorul Ioan Grecu a creat „Integrala iubirii” din lemn și „Trepte” din travertin.

Ioan Grecu, sculptor: „A fost un proiect foarte interesant, pentru că astfel de proiecte nu au mai fost organizate în țară. Una dintre lucrările mele este intitulată „Trepte” și reprezintă acea evoluție firească, treptele vieții, pe care fiecare om trebuie să le treacă. Sunt etape absolut normale, unele mai bune, altele mai complicate, dar aceasta și reprezintă splendoarea vieții. O altă lucrare este bazată pe ideea infinitului, pe care fiecare este în drept să o interpreteze cum își dorește.”
Petru Glavan a elaborat lucrările „Muza” și „Penița”, ambele din lemn și corten.

Petru Glavan, sculptor: „Pentru mine, ca tânăr specialist, este foarte importantă această susținere din partea organizatorilor. După o pauză de 4 ani, a reprezentat o motivație în plus de a mă întoarce la sculptură. Lucrările din curtea muzeului sunt fenomenale, s-a muncit foarte mult, iar dovada o poate vedea fiecare vizitator.”
Alexei Vidrașco a completat curtea Muzeului cu lucrările „Masa celor tăcuți”, creat dintr-o combinație de lemn și piatră, dar și „Pe palme” din corten.
Reședința Creativă urmează să fie deschisă oficial la mijlocul anului 2025, iar investiția totală se ridică la 8,4 milioane de lei, finanțare provenită din bugetul de stat și din contribuțiile Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală și ale Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.

Noutați dupa tema