Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Președintele Regiunii Europene a Philip Morris: Investițiile în economie sunt cea mai bună modalitate de a demonstra angajamentul față de o țară

Președintele Regiunii Europene a Philip Morris: Investițiile în economie sunt cea mai bună modalitate de a demonstra angajamentul față de o țară

În 2023, Philip Morris International a anunțat o investiție de $30 de milioane în Ucraina și $3 milioane pentru relocarea producerii de tutun a PMI la Chișinău. În urma acestui anunț, compania de lansat o nouă unitate de producere în regiunea Lvov, creând 250 de locuri de locuri de muncă și a început producerea de țigarete la fabrica moldovenească „Tutun-CTC”. 

 

Președintele regiunii europene a Philip Morris International, Massimo Andolina, a oferit un interviu exclusiv agenției de presă „InfoMarket” și a explicat motivele care stau la baza angajamentului companiei de a sprijini Ucraina și Moldova.

 

Prima întrebare se referă la decizia de a investi în Ucraina și Moldova. Având în vedere situația geopolitică dificilă, de ce compania este determinată să sprijine aceste țări?

 

Ucraina încă se află în plin război. Deși sunt sigur că majoritatea companiilor ar putea să nu ia în calcul pentru investiții o țară care trece prin astfel de dificultăți, noi credem că acum este momentul să acționăm în vederea redresării economice a țării și a regiunii. 

 

Desigur, investiția în Ucraina și în alte țări din zonă, cum ar fi Moldova, nu este o decizie de afaceri ușoară. Să convingi acționarii unei companii că ai motive întemeiate să investești capital și să ai încredere în viitorul unor țări aflate fie în război, fie într-o situație geopolitică dificilă, nu este deloc simplu. Cu toate acestea, am reușit și sunt convins că asta este cea mai puternică modalitate prin care o companie își poate demonstra angajamentul real față de Ucraina și față de țările vecine, precum Moldova.

 

Anterior, Philip Morris Moldova importa produse din tutun din Ucraina. Nu ar fi mai convenabil pentru companie să găsească alte piețe de aprovizionare decât să producă la nivel local?

 

După cum știți, am suspendat producția în fabrica noastră din Harkov, Ucraina, din prima zi a războiului, pentru a ne proteja oamenii. Ne-am confruntat apoi cu situația de a decide unde să fabricăm produsele pentru Moldova: deși într-o companie internațională ca a noastră existau mai multe surse alternative, ne-am convins rapid că relocarea producției în Moldova și extinderea prezenței noastre în țară era o decizie corectă. 

De asemeenea, am făcut acest lucru pentru a ne demonstra angajamentul de a rămâne un partener de încredere pentru economia națională pe termen lung. Suntem încrezători că mai multe companii ne vor urma exemplul și vor fi inspirate de hotărârea și angajamentul nostru ferm față de Ucraina și Moldova.

Totuși mediul de afaceri din Moldova este imprevizibil, ținând cont și de faptul că țara încă nu este membru al UE. PMI vede riscuri privind investițiile pe această piață?

 

PMI nu este o companie nouă în Moldova și în mediul de afaceri al acestei țări: suntem prezenți în țară din 1996, suntem un angajator responsabil și un contribuabil major la bugetul de stat. De asemenea, suntem siguri că am construit un parteneriat solid în țară și privim cu încredere spre un viitor comun. Din punctul meu de vedere, asta înseamnă inclusiv să oferim și mai mult sprijin în perioade dificile, iar prin noua investiție, noi realizăm exact acest lucru. 

 

Moldova dispune de specialiști calificați, diverse resurse și oferă oportunități de investiții interesante - toate acestea sunt componentele cheie care contribuie la fabricarea unor produse competitive. Lansarea producției de țigări la fabrica locală va aduce noi standarde de producție, noi tehnologii și know-how și va asigura locuri de muncă pentru anii următori. Este, de asemenea, o modalitate tangibilă de a apropia Moldova de Europa, sporind colaborarea și schimbul de experiență între filialele noastre europene și partenerii noștri din Moldova.

Care sunt așteptările companiei de la autoritățile locale atunci când ia decizia de a investi într-un anumit domeniu?

Orice companie care decide să opereze sau să investească într-o anumită țară se așteaptă la un mediu de operare stabil și previzibil, la pragmatism și la o orientare pro-business a cadrului legislativ actual și viitor, toate acestea fiind elemente care permit întreprinderilor și economiei să prospere. În cazuri specifice ale unor țări precum Republica Moldova, care și-au exprimat intenția de a adera la Uniunea Europeană, credem că este foarte important ca normele bazate pe dovezi științifice, care și-au demonstrat eficiența în multe state ale UE, să fie o sursă de inspirație pentru elaborarea politicilor menite să reducă incidența fumatului în țară.

Vorbind despre taxare și reglementare, Moldova își propune să devină membru al UE. În ce domenii țara noastră este restantă față de statele din Uniunea Europeană?

Dacă ne uităm la industria tutunului în Uniunea Europeană, atât taxarea, cât și reglementarea produselor constituie două componente legislative majore ale cadrului de control al tutunului. Ambele au prevederi diferite în ceea ce privește țigările și produsele fără fum. În stabilirea cadrelor legislative, Moldova are astăzi oportunitatea de a beneficia de experiența europeană, unde marea majoritate a țărilor au adoptat alternativele fără fum (țigările electronice, pungile cu nicotină și dispozitivele de încălzire a tutunului) ca fiind un instrument puternic de reducere a incidenței fumatului și au recunoscut diferența acestora față de țigări atât prin reglementare, cât și prin taxare diferențiată. 

Conform analizelor, în UE, diferența dintre accizele pentru produsele fără fum și țigări este, în medie, de peste 60%. Acesta este un nivel de diferențiere care le permite fumătorilor adulți să înțeleagă clar că nu toate produsele sunt la fel și că statul recunoaște că taxarea trebuie să se bazeze pe nivelul de risc al produsului. 

Este important ca Republica Moldova să creeze un cadru legislativ corespunzător pentru aceste produse, ca să transmită un mesaj clar cetățenilor că ele sunt diferite de țigări.

Aceasta este singura modalitate de a încuraja obiceiuri mai bune și de a-i determina pe oameni să renunțe la țigări cât mai curând posibil, pentru a avea un impact pozitiv asupra vieții lor, a sănătății publice și a societății în general. 

În prezent, peste 25% dintre femeile și bărbații din Moldova fumează. Aceștia merită să aibă acces la informații corecte și demonstrate științific despre alternative mai bune. Rămânem convinși că, atunci când oamenii sunt informați corect, pot face alegeri mai corecte. De aceea susținem întotdeauna legi și reglementări bazate pe dovezi științifice.

Cum ar putea guvernele să stimuleze investițiile și inovația prin intermediul politicii fiscale? Și ce pot face autoritățile din Moldova pentru a avea un viitor fără fum?

Cred că este esențial să avem o abordare modernă, bazată pe dovezi, în ceea ce privește reglementarea și taxarea. Statisticile arată că țările care susțin reducerea riscurilor la diferite niveluri înregistrează o scădere mai rapidă a ratei fumatului. O astfel de abordare este, fără îndoială, în interesul sănătății publice și al societății în general. 

Industria noastră ocupă al doilea loc în ceea ce privește veniturile provenite din accize la bugetul de stat al Republicii Moldova. Cu toate acestea, există încă o oportunitate pentru autorități de a adopta o abordare mai pragmatică atât în ceea ce privește reglementarea, cât și taxarea produselor care ard și a produselor fără fum în moduri diferite, așa cum au făcut-o deja alte câteva guverne din UE. 

Acestea fiind spuse, sunt încrezător că, printr-un dialog transparent cu toate părțile interesate din industrie, lucrurile pot evolua rapid în direcția corectă și în Moldova, iar cooperarea cu „Tutun-CTC” este începutul unui parteneriat pe termen lung care va avea multe etape de dezvoltare.

Care este strategia PMI pentru a crea un viitor fără țigări?

De când am anunțat angajamentul nostru pentru un viitor fără fum, am făcut progrese semnificative în ceea ce privește înlocuirea țigărilor cu alternative mai bune pentru adulții care altfel ar continua să fumeze. Până în prezent, am investit peste 12,5 miliarde de dolari în dezvoltarea, producția și comercializarea produselor noastre fără fum, care sunt acum disponibile pe 84 de piețe din întreaga lume. La sfârșitul anului 2023, peste 20 de milioane de adulți la nivel global au trecut la produsele noastre de încălzire a tutunului și au renunțat la fumat. În plus, această schimbare ne-a permis să ne extindem capitalul social, uman, de producție și intelectual, astfel încât să înregistrăm progrese semnificative.

Toate acestea însă nu sunt suficiente dacă toate cercetările și datele științifice ce țin de produsele fără fum nu sunt apreciate la justa valoare nu doar de către consumatori, ci de toți cei care au un rol în această schimbare. Este o schimbare care trebuie facilitată și accelerată. Este nevoie ca guvernele, agențiile de reglementare și toți cei care pot sprijini acest obiectiv să își unească forțele pentru a crea o lume fără țigări cât mai curând posibil.

Noutați dupa tema