Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Învățătorii claselor primare sunt instruiți în predarea educației digitale

Învățătorii claselor primare sunt instruiți în predarea educației digitale

Transferarea învățământului în mediul online pe durata pandemiei a accentuat necesitatea educației digitale în școli. Profesorii au fost puși în situația de a îmbrățișa cât mai rapid metode de predare inovatoare, pentru ca elevii să poată studia mai ușor materiile școlare online. Din 2018, elevii claselor primare studiază „Educația Digitală” ca disciplină obligatorie, iar pentru a spori abilitățile de predare ale învățătorilor, în cadrul proiectului „Tekwill în Fiecare Școală” cca 1200 de profesori participă la un program de formare în acest domeniu. Din toamnă, ei vor preda la orele de clasă alfabetizarea digitală, crearea de conținut digital, siguranța pe internet, dar și instrumente pentru soluționarea problemelor în mediul online.
Mai multe competențe digitale pentru elevii din regiunea de sud a țării
Natalia Chistol este învățătoare la clasele primare în cadrul  Liceului Teoretic „Ștefan cel Mare” din satul Cîrpești, raionul Cantemir. Alături de alți profesori din raioanele de sud ale Republicii Moldova, ea urmează programul de formare în domeniul educației digitale. A ales să parcurgă acest program întrucât vrea să îi învețe pe copii competențele digitale, de comunicare și lucru în echipă, gândirea analitică, dar și abilități tehnice de bază.
 „Deprinderile educative ale copiilor se creează din clasele primare. Introducerea educației digitale favorizează din start dezvoltarea de noi competențe în rândul celor mici. Pentru noi, profesorii, este important să-i învățăm a utiliza conștient și corect tehnologiile, să le arătăm cum funcționează, care sunt beneficiile și să-i ajutăm să-și dezvolte capacitățile utilizând sistemele digitale. Dacă elevii cunosc tehnologiile din copilărie, în clasele gimnaziale își dezvoltă abilitățile, evoluează și obțin succese garantate. Din activitatea pe care o desfășor, am observat o deschidere mare a copiilor față de tot ce este digital, de a testa, de a cunoaște, de a vedea efectul acțiunilor lor, de a explora și de a afla ceva nou”, povestește Natalia Chistol, învățătoare la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din satul Cîrpești.
Ghidată de aceeași misiune – de a-i ajuta pe elevi să folosească mai intuitiv echipamentele, tehnologiile de top și instrumentele digitale – și Veronica Stânga, profesoară de clasele primare la gimnaziul „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir a ales să parcurgă programul de formare.
 „În 5 ani de experiență am înțeles că pentru a realiza cu succes procesul de predare, mai ales în condițiile unei educații de la distanță, copiii trebuie să cunoască și să utilizeze tehnologiile. Aici vorbim despre posibilitatea de a crea un document într-un anumit program, de a parcurge o pagină web, de a utiliza aplicații în scopuri educative, dar și alte beneficii pe care tehnologiile ni le pun la dispoziție. Copiii sunt foarte deschiși și pregătiți să exploreze oportunitățile digitale, dar noi trebuie să-i ajutăm să le utilizeze în scop educativ: pentru a învăța lucruri noi, pentru a crea ceva, pentru a facilita accesul la informație, dar și alte posibilități pentru dezvoltare”, relatează Veronica Stânga, învățătoare la gimnaziul „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir.
 
După finalizarea programului de formare, profesorii vor avea la dispoziție 7-10 zile pentru crearea unui proiect final care va confirma dobândirea noilor cunoștințe și abilități digitale.
„Alinierea și pregătirea elevilor pentru o carieră de la o vârstă fragedă a devenit una dintre cele mai importante responsabilități ale educației școlare. Soluțiile digitale de învățare pun accentul pe metode de învățare care sunt constructive, încurajează colaborarea și solicită implicarea elevilor, ceea ce îi face să se adapteze la lumea de după școală. Numărul masiv de participanți la acest program de formare reconfirmă angajamentul profesorilor, dar și necesitatea studierii educației digitale. Suntem siguri că din noul an academic, ei vor avea mai multe abilități și competențe pentru a le preda copiilor această disciplină”, afirmă Corina Andronic, manageră a proiectului EU4Moldova: Startup City Cahul.
„Educație digitală” cu susținerea EU4Moldova: Startup City Cahul
În anul de studii 2021-2022,  acest modul va fi studiat de cca 50 de mii de elevi. Instruirea profesorilor din raioanele de sud – Cahul, Cantemir, Leova și Taraclia – are loc cu susținerea proiectului „EU4Moldova: Startup City Cahul”.
„Accelerată de pandemie, digitalizarea economiei globale, societatea progresează rapid, iar o mai mare importanță este acordată dezvoltării competențelor și abilităților digitale de la o vârstă fragedă. Elevii trebuie să dezvolte competențe digitale și media, inclusiv și cunoștințe despre securitate cibernetică, confidențialitate și securitate a datelor, și să asimileze noi instrumente pentru viitorul lor loc de muncă. O direcție strategică a asistenței UE în regiunea Parteneriatului estic este transformarea digitală. Proiectul EU4Moldova: Startup City Cahul susține procesul de transformare digitală din Republica Moldova, pentru a contribui la o economie competitivă și o societate incluzivă, cu asistență directă pentru școli și profesori pentru a face față provocărilor generate de evoluția rapidă a tehnologiilor digitale. UE sprijină cetățenii Republicii Moldova în această călătorie”, a menționat Magdalena Mueller-Uri, Șefă Operațiuni la Delegația UE în Republica Moldova.
 „Într-adevăr, profesorii sunt și vor fi întotdeauna percepuți ca fiind în cea dintâi linie, iar astăzi ei au o responsabilitate sporită pentru de a inspira și de a arăta exemple didactice bune – spre exemplu atunci, când elaborează și utilizează instrumente pedagogice adaptate educației virtuale. Este crucial să investim resurse și să creăm condiții pentru cei dornici să învețe și să predea în conjuncție cu tehnologia. Suntem încântați să vedem atât de mulți profesori, care împărtășesc pasiunea pentru educația bazată pe tehnologie și inovație, fiind adevăratele modele - motoare ale dezvoltării. Este încurajator să vezi Moldova îmbrățișând era digitală cu încredere sporită și Suedia este aici pentru a susține în continuare această transformare”, a declarat Adam Amberg, Șeful Cooperării pentru Dezvoltare, Ambasada Suediei.
Despre EU4Moldova: Startup City Cahul
„EU4Moldova: StartUp City Cahul” este implementat în perioada 2020-2024 de ATIC, cu asistența financiară a Uniunii Europene în parteneriat cu Suedia. Inițiativa abordează dezvoltarea socio-economică durabilă a municipiului Cahul și a localităților învecinate, care completează acoperirea regională a asistenței pentru dezvoltare acordată de Uniunea Europeană Republicii Moldova. Proiectul sprijină în special dezvoltarea economică prin inovare, antreprenoriatul, ocuparea forței de muncă pentru întreprinderile mici și mijlocii din afara capitalei, precum și oferă oportunități de studiu tinerilor, femeilor și fetelor în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM). Ca parte a proiectului, la Cahul va fi creat un centru regional de inovare și tehnologie – EU4Innovation – iar un grup larg de localnici vor deveni beneficiarii săi. Obiectivul centrului este de a avea un efect de stimulare și în alte zone de dezvoltare ale orașului. UE investește în dezvoltarea proiectului 6,8 milioane euro, care sunt oferite prin intermediul Suediei și implementate de ATIC.
 

Noutați dupa tema