Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Noi activități în cadrul proiectului „Tekwill în fiecare școală”: Laboratoare Digitale pentru 10 școli din țară și un ghid destinat profesorilor care predau online

Noi activități în cadrul proiectului „Tekwill în fiecare școală”: Laboratoare Digitale pentru 10 școli din țară și un ghid destinat profesorilor care predau online

Profesiile viitorului vor fi studiate în condiții moderne în 10 gimnazii și licee, care sunt membre ale proiectului „Tekwill în fiecare școală”. Instituțiile de învățământ vor fi dotate cu zone special amenajate, asigurate cu echipamente digitale și materiale necesare pentru a studia profesiile viitorului. Toate acestea sunt parte a  inițiativei „Laboratoare Digitale” dezvoltată cu suportul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (MECC), și cu susținerea financiară oferită de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), Suedia și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP) Moldova.
Ana Chirița, Directoarea proiectului TEKWILL: „Pentru ca profesiile viitorului să fie predate și înțelese cu succes, este necesar să avem un mediu competitiv de studiere. Aici vorbim despre suport tehnic pentru învățare, suport educațional și o zonă special echipată. Pentru că ne dorim ca specialiștii de mâine să înceapă să-și dezvolte creativitatea, gândirea critică și competențele digitale de pe băncile școlii, am lansat inițiativa „Laboratoare Digitale.” Sperăm că astfel elevii vor beneficia de mai multe oportunități și perspective pentru a crește o generație de viitori specialiști care să corespundă cerințelor de pe piața de muncă actuală.”
Natalia Grâu, Secretar de Stat în domeniul Educației, MECC: „Este o inițiativă extraordinară, în consens cu aspirațiile pe care le avem pentru a crea o școală mai bună. Îmi exprim recunoștința față de partenerii noștri, care au făct posibilă această schimbare la față a școlilor în care învață copiii. Succesul este muncă de echipă, este efort de echipă, dar înainte de toate este despre viziunea cum vedem școala de mâine, mai prietenoasă, incluzivă și dotată cu infrastructura necesară. Veți fi parte dintr-o relovuție a învățării, iar în ritmul vostru, veți descoperi frumusețea conținuturilor digitale, iar profesorii vor avea o metodă inovativă de educație și împreună vom crea noi demersuri educaționale.”
Scott Hocklanderșeful misiunii USAID în Moldova:Viziunea USAID presupune o lume în care sistemele educaționale din țările partenere permit tuturor tinerilor accese la educație, care să le permită să dobândească abilitățile necesare pentru a fi membri productivi ai societății. Tinerii bine educați sunt capabili să construiască un viitor plin de speranță și mai prosper pentru ei înșiși, familiile lor, comunitățile lor și chiar pentru alte țări. Programe precum este inițiativa „Laboratoare Digitale” duce la perfecționarea abilităților, care afectează pozitiv performanța economică a țării, crește productivitatea și face ca firmele din Moldova să fie mai competitive. În plus, va îmbunătăți perspectivele de angajare pentru moldovenii care caută locuri de muncă.”
 
Anna Lyberg, Ambasadoare a Suediei în Moldova: „În calitate de Ambasadoare a Suediei în Moldova, sunt foarte fericită să urmăresc și să susțin inițiativele Moldovei de digitalizare a educației. Am fost inspirați să susținem proiectul ce aduce Laboratoarele Digitale în școli, precum și noile metodologii de învățare, cum ar fi Ghidul profesorului pentru învățarea mixtă și „clasa inversată”. Aceasta este o realizare majoră; sperăm că veți profita de noul echipament și de Ghidul profesorului pentru a accelera învățarea și a crea oportunități distractive pentru ca elevii să aplice ceea ce învață. Sperăm că noile echipamente vor permite elevilor să exploreze noi subiecte și să aprofundeze înțelegerea conceptelor dificile, în special în STEM.”
 
Andrea Cuzyova, reprezentantă rezidentă adjunctă PNUD Moldova: „În numele PNUD Moldova, vreau să transmit cele mai calde felicitări tuturor participanților și echipelor câștigătoare ale inițiativei Laboratoare Digitale. Cu toții ați demonstrat că aveți creativitatea și determinarea necesară pentru a face parte din această inițiativă, foarte importantă pentru îmbunătățirea educației digitale și a alfabetizării. Pe măsură ce progresele tehnologice înaintează, acestea atrag după sine transformarea digitală în toate domeniile, iar educatorii au o misiune plină de  provocări de a-i inspira și de a-i sprijini pe studenți ca să crească ca indivizi și să  devină cetățeni responsabili și lideri în lumea complexă în care trăim.”
În cele 10 școli câștigătoare urmează a fi create săli speciale dedicate studiilor IT, cu mobilier modern, dotate cu tehnologii pentru a face cât mai interactiv procesul de învățare și predare, dar și echipamente de ultimă generație. „Laboratoarele Digitale” vor avea o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați și vor oferi elevilor un spațiu inovator, creativ și complet echipat pentru învățare. La fel, acestea vor oferi acces la tehnologii informaționale pentru cei care nu dispun de dispozitive digitale acasă.
Lista școlilor câștigătoarea în cadrul inițiativei „Laboratoare Digitale”:

  1. Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun. Ungheni
  2. Liceul Teoretic Republican „Aristotel", mun. Chișinău
  3. Liceul Teoretic „Ștefan Vodă", or. Ștefan Vodă
  4. Liceul Teoretic „Măgdăcești", s. Măgdăcești, r. Criuleni
  5. Liceul Teoretic „Emil Necula", s. Mereni, Anenii Noi
  6. Liceul Teoretic „Miron Costin" or. Florești, r. Florești
  7. Liceul Teoretic Republican „Ion Creangă", mun. Bălți
  8. Liceul Teoretic „Mihail Sadoveanu" or. Călărași, r. Călărași
  9. Gimnaziul „Eugen Coșeriu", s. Catranîc, r. Fălești
  10. Liceul Teoretic „Mihai Eminescu", or. Comrat, UTA Găgăuzia
 
Iar pentru ca procesul de predare să fie realizat eficient și profesorii să se pregătească mai ușor de lecțiiile online, să organizeze și gestioneze sarcinile de învățare, proiectul „Tekwill în fiecare școală” a lansat și „Ghidul Profesorului”. Cartea cu recomandări are menirea de a consolida capacitățile profesorilor pe măsură ce trec de la predarea clasică la cea inversată, concentrată inclusiv pe predarea și învățarea online. Îndrumarul conține informații pentru înțelegerea învățării combinate, despre diferențele și similitudinile clasei inversate, modul în care pot fi implicați mai eficient elevii la lecțiile online dar și modalități pentru a efectua o evalure cu impact. Mai mult, pentru a-și dezvolta abilitățile de predare, profesorii care fac parte din programul „Tekwill în fiecare școală” vor beneficia de un curs de instruire după grupe de formare pentru clasă conform Ghidului și alte manuale existente în cadrul inițiativei.
În total, 234 de instituții de învățământ din țară care fac parte din progamul „Tekwill în fiecare școală” au avut posibilitatea de a se înscrie în cadrul inițiativei „Laboratoare Digitale”.
Despre „Tekwill în fiecare școală”
Dezvoltarea proiectului „Tekwill în fiecare școală” a fost posibilă prin mobilizarea eforturilor financiare ale sectorului privat și ale cetățenilor țării din Moldova sau diasporă (în cadrul campaniei de finanțare participativă a proiectului TwentyTu, a cărui start a fost dat în 2018), precum și a partenerilor externi de dezvoltare – USAID Moldova, Suedia, EU4Moldova și PNUD Moldova. De asemenea, proiectul este dezvoltat în colaborare cu Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Pe termen lung, proiectul are misiunea de a pune în valoare capitalul uman al Republicii Moldova și de a crește o generație de oameni care să creeze acasă, în Moldova, produse și servicii care să răspundă provocărilor social-economice naționale și globale.

Noutați dupa tema