Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Situația de la Aeroportul Internațional Chișinău, la aproape un an de pandemie

Situația de la Aeroportul Internațional Chișinău, la aproape un an de pandemie

În contextul informațiilor apărute public referitoare la organizarea urgentă a ședinței CSS unde va fi discutată situația Aeroportului Internațional Chișinău, compania vine cu îndemnul către autorități și persoane cu funcții de răspundere să examineze situația la rece și să nu se conducă de emoții sau abordări populiste.

Compania este deschisă să furnizeze toată informația necesară autorităților, inclusiv CSS, pentru a putea aborda subiectul în plenitudinea sa, luându-se în calcul și poziția agentului economic.

Anul 2020, dar și 2021, sunt o mare provocare pentru Aeroportul International Chișinău, activitatea căruia a fost și continuă să fie periclitată atât de situația pandemică, cât și de atitudinea inadecvată a autorităților față de concesionarul aeroportului.

Cu toate acestea, „Avia Invest” rămâne în continuare compania care a reușit, într-o perioadă scurtă, să transforme un aeroport ruinat în unul modern și competitiv cu cele din regiune.

Peste 650 de angajați ai „Avia Invest” au continuat să muncească în această perioadă de criză, administrația păstrând atât salariile lor, cât și activitatea operațională a aeroportului.

Lupta continuă a autorităților cu „Avia Invest”, tot mai dură chiar și în timpul pandemiei, a subliniat încă o dată scopurile meschine pe care le au guvernanții în raport cu administrația aeroportului.

În 2020, fiind loviți în plin de criza pandemică, iar activitatea - redusă la minimum, guvernarea a decis să preia ilegal o parte din veniturile companiei prin taxe artificiale aplicate abuziv și contrar prevederilor stabilite în contractul de concesiune. În prezent, această ilegalitate reprezintă un subiect important în cazul de arbitraj internațional de la Stockholm împotriva Republicii Moldova, înaintat de acționarul.

În timp ce guvernele din țările din toate lume oferă suport companiilor din domeniul transportului aerian, indiferent că sunt private sau de stat, prin reduceri de taxe, compensații pentru salariați și ajutoare financiare necesare, autoritățile de la Chișinău lovesc cu bâta în industria care aduce venituri de milioane în bugetul de stat.

Doar în anul 2019, taxele plătite de către „Avia Invest” către Autoritatea Aeronautică Civilă au constituit peste 100 milioane de lei, iar în anul 2020 – mai mult de 67 milioane de lei. În timp ce valoarea totală a altor plăți și impozite virate în bugetul de stat în anul 2020 au depășit încă 53 milioane de lei. Faptul că anumite plăți sunt operate cu întârziere și cu nerespectarea termenelor stabilite este o consecință directă a pandemiei mondiale COVID-19 în complex cu acest comportament inadecvat al autorităților în raport cu administrația aeroportului.

Totodată, subliniem faptul că salariile celor peste 650 de angajați ai „Avia Invest” au fost achitate integral cu fondul salarial mai mult de 90 milioane de lei, fiind plătite și impozitele aferente la buget. Compania „Avia Invest” continuă să activeze în regim normal și pe timp de pandemie, păstrând siguranța zborurilor, întreținerea și mentenanța infrastructurii aeroportului și efectuarea tuturor măsurilor sanitare în timpul pandemiei.

Comparativ cu alte aerogări din regiune, Aeroportul Internațional Chișinău efectuează doar zboruri internaționale, fiind afectat și mai mult de măsurile de restricție impuse de țările vecine în raport cu Republica Moldova. Doar în martie-decembrie 2020, pierderile suferite de companiile din domeniul transportului aerian din Republica Moldova au ajuns la aproape jumătate de miliard de lei, iar traficul de pasageri s-a micșorat mai mult de trei ori. Cu toate acestea, „Avia Invest” continuă să implementeze proiectele de dezvoltare și modernizare a aeroportului, să asigure efectuarea zborurilor în maximă siguranță, să presteze servicii de calitate pentru pasageri și să-și onoreze toate obligațiile față de stat.

Noutați dupa tema