
În Moldova vor fi îmbunătățite condițiile pentru afacerile online, iar agenții economici care își vând bunurile sau serviciile prin intermediul platformelor online vor beneficia de condiții mai previzibile și echitabile
Acest lucru este prevăzut de proiectul de Lege privind promovarea echității și transparenței pentru întreprinderile care utilizează servicii de intermediere online, adoptat de Parlament în lectura a doua. Documentul a fost elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării cu suportul Proiectului Tehnologiile Viitorului finanțat de USAID. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, acest nou regulament a fost necesar deoarece platformele au o poziție dominantă, dictând adesea reguli, care pot afecta utilizatorii comerciali atunci când vând bunuri. De exemplu, o platformă poate suspenda conturile comercianților sau le poate bloca bunurile fără o explicație sau o notificare clară. De asemenea, vor exista norme clare privind accesul la datele vânzătorilor și ale consumatorilor, ceea ce va asigura transparența modului în care platformele gestionează aceste date. Proiectul de lege transpune în legislația Republicii Moldova Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului UE privind promovarea corectitudinii și transparenței pentru întreprinderile care utilizează servicii de intermediere online și va aduce o serie de avantaje întreprinderilor din țara noastră care își vând serviciile sau bunurile pe platforme precum Google Marketplace, Apple Appstore, Booking, Airbnb, Amazon, Ebay, Aliexpress și altele. Proiectul de lege aprobat încearcă să corecteze această practică prin stabilirea unor norme mai clare și prin obligarea platformelor să ofere clarificări și timp pentru a face ajustări și modificări. Legea va obliga furnizorii de platforme să fie mai transparenți în ceea ce privește modul în care afișează produsele pe platformă și să evite favorizarea propriilor produse față de alți vânzători. De asemenea, legea va impune notificarea cu cel puțin 15 zile înainte a modificărilor aduse termenilor și condițiilor, precum și o justificare a blocării conturilor comercianților. De asemenea, legea introduce o serie de norme clare privind accesul la informații despre vânzători și consumatori, asigurând transparența în ceea ce privește modul în care platformele gestionează aceste date. Potrivit autorilor, inițiativa legislativă va contribui la crearea unei piețe mai echitabile și mai legitime în ceea ce privește practicile comerciale. În prezent, întreprinderile care utilizează brokeri online se confruntă cu o serie de provocări. În special, platformele online evită să dezvăluie informații convingătoare cu privire la modul în care produsele și vânzările sunt prioritizate și la aplicarea anumitor algoritmi comerciali. În plus, nu există mecanisme clare de soluționare a litigiilor dintre operatorii economici și platformele online. Proiectul de lege va intra în vigoare la 12 luni de la publicarea în Monitorul Oficial. Între timp, Consiliul Concurenței va fi autoritatea competentă pentru aplicarea și respectarea noilor prevederi legale. // 20.03.2025 – InfoMarket