
Consumatorii vor putea întreprinde acțiuni colective împotriva vânzătorilor necorecți, iar compesarea colectivă a prejudiciilor va fi reglementată de un mecanism eficient
Acest lucru este prevăzut de proiectul de Lege privind acțiunile reprezentative pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor, pe care Parlamentul l-a adoptat în prima lectură. Această inițiativă legislativă a fost elaborată de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, cu suportul experților Delegației UE în Moldova. Documentul, care transpune Directiva UE a Parlamentului European și a Consiliului privind protecția consumatorilor, va crea un cadru instituțional care va permite organizațiilor calificate să reprezinte eficient și colectiv interesele consumatorilor. În prezent, legislația Republicii Moldova dispune de o procedură generală pentru acțiunile colective reglementată de Codul de procedură civilă, însă nu există un mecanism procedural eficient care să poată fi aplicat acțiunilor colective de reprezentare pentru despăgubirea consumatorilor. Astfel, după adoptarea Legii privind acțiunile reprezentative pentru apărarea intereselor colective ale consumatorilor în Moldova, cetățenii nu vor mai trebui să lupte singuri dacă un comerciant vinde produse de calitate inferioară sau utilizează metode înșelătoare. Potrivit autorilor, introducerea legii va permite consumatorilor să acționeze colectiv împotriva practicilor comerciale neloiale. Aceștia vor putea obține remedii adecvate pentru prejudiciile lor, inclusiv compensații financiare, repararea sau înlocuirea bunurilor defecte, reduceri de preț sau anularea contractului. Acest lucru va fi posibil în cazul în care un comerciant vinde produse defecte sau induce în eroare mulți consumatori. Consumatorii nu vor trebui să își apere singuri drepturile, deoarece vor fi reprezentați de organizații calificate. Proiectul de lege stabilește că entitățile calificate sunt persoane juridice înființate în conformitate cu legislația în vigoare, organizații independente non-profit. Activitățile lor vizează protejarea intereselor consumatorilor. Conform procedurii, acestea vor trebui să obțină acordul scris al consumatorului pentru ca o entitate calificată să îl reprezinte. Legea urmează să fie adoptată în a doua lectură și va intra în vigoare la 12 luni de la publicarea în Monitorul Oficial. După cum a informat anterior Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, punctul-cheie al legii menționate este introducerea unui sistem de recurs, care permite părților implicate - consumatori și comercianți - să ajungă la un acord care să permită rezolvarea rapidă și echitabilă a problemelor. //13.02.2025 - InfoMarket.