
Republica Moldova va introduce în locul buletinelor de identitat, cărți de identificare, care vor permite cetățenilor să călătorească liber în Europa.
Emiterea cărților de identitate de model nou, european, este prevăzută prin amendamentele la Legea privind actele de identitate din Sistemul Național de Pașapoarte, adoptate de Parlament în a doua lectură. Cărțile de identitate vor fi introduse la nivel național și vor înlocui buletinele de identitate. Cetățenii străini vor primi cărți de rezidență, care vor înlocui permisele de ședere și buletinelor de identitate eliberate cetățenilor străini. Inițiativa legislativă a fost elaborată de Agenția Servicii Publice în scopul armonizării legislației naționale cu normele UE, pentru a pune în circulație noi tipuri de documente de identitate, care conțin un nivel mai înalt de securitate și vor facilita accesul titularului acestora la numeroase servicii publice și vor permite cetățenilor moldoveni să călătorească liber în Europa. Cartea de identitate va fi obligatorie pentru toți cetățenii moldoveni începând cu vârsta de 14 ani. De asemenea, va putea fi utilizat pentru călătoriile internaționale. În prezent, cetățenii moldoveni pot călători în Turcia și Ucraina pe baza buletinelor de identitate. Cartea de identitate, cartea de identitate temporară și cartea de rezidență vor conține informații în limbile română și engleză. Aceste documente nu vor conține informații despre reședința permanentă sau temporară a titularului. Aceste date vor fi disponibile pe platforma guvernamentală MConnect. Astfel, titularii nu vor mai fi obligați să își schimbe documentele de identitate atunci când își schimbă locul de reședință. Cărțile de identitate și cărțile de rezidență vor conține date în format tipărit și inscripționat, date în format electronic, precum și elemente de personalizare și de securitate. Acestea vor fi eliberate cu perioade de valabilitate diferite: 4 ani pentru cei cu vârste cuprinse între 0 și 7 ani; 7 ani pentru cei cu vârste cuprinse între 7 și 14 ani; timp de 10 ani pentru cei cu vârste cuprinse între 14 și 70 de ani și nelimitat pentru persoanele cu vârste de peste 70 de ani. Suportul de date electronice va fi inclus în cartea de identitate și în cartea de rezident, care vor include atât date pe suport de hârtie, cât și date biometrice (imagine facială, amprente), precum și facilități de semnătură electronică calificată și certificate cu cheie publică. Datorită acestui fapt, deținătorii de documente vor avea acces mai ușor la serviciile de e-guvernare și e-business (e-guvernare și e-business). Modificările legislative vor intra în vigoare de la data la care vor fi îndeplinite condițiile tehnice necesare pentru emiterea cărților de identitate și de rezidență, dar nu mai târziu de 31 martie 2025. De asemenea, în urma publicării în Monitorul Oficial, Guvernul va înainta Parlamentului, în termen de 6 luni, propuneri pentru aducerea legislației în vigoare în concordanță cu prezenta lege. //28.03.2024 - InfoMarket.