Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Agenția Proprietății Publice: Statul are o mare șansă de a readuce Aeroportul Chișinău în gestiunea sa

Agenția Proprietății Publice: Statul are o mare șansă de a readuce Aeroportul Chișinău în gestiunea sa

Acest lucru a fost declarat de directorul APP, Eugeniu Cozonac, într-un interviu acordat Ziarului de Gardă. Potrivit lui, după decizia instanței de la Stockholm, care a respins acțiunea Komaksavia împotriva Moldovei, nu va mai exista o altă instanță care să ia o decizie diferită. "Litigiul privind contractul de concesiune a proprietății aeroportului Chișinău se află la Curtea de Apel, care va lua decizia finală și va fi executorie, iar după decizia instanței vom putea recupera proprietatea. Dacă decizia va fi în favoarea statului, există o companie care se numește Aeroportul Internațional Chișinău, care funcționează, are angajați, are un buget și această companie va prelua administrarea aeroportului", a declarat Eugen Cozonac. În ceea ce privește cele spuse de Avia Invest despre investițiile de sute de milioane de euro în aeroportul din Chișinău, el a subliniat că arbitrajul a demonstrat că fondatorul companiei Komaksavia nu este un investitor de bună credință și, mai mult, contractul a fost reziliat pentru că Avia Invest nu și-a respectat angajamentele contractuale de investiții în modul stabilit în contract. "Nu există o altă instanță după arbitrajul de la Stockholm. Nu există niciun mecanism de apel. Chiar și după Curtea de Apel, decizia ar trebui să aibă forță juridică", a explicat Eugen Cozonac. Întrebat dacă statul are șanse mari să recupereze aeroportul din Chișinău, acesta a răspuns: "Contractul este foarte simplu: trebuiau să facă investiții în fiecare an investițional, dar nu au făcut-o. Nu și-au îndeplinit obligația". Amintim că Avia Invest a primit în august 2013 o concesiune de 49 de ani pentru Aeroportul Chișinău. Pe parcursul a 7 ani, compania și-a schimbat proprietarii de mai multe ori, ultimul dintre aceștia fiind Komaksavia Airport Invest Ltd. În 2020, autoritățile moldovenești au decis să rezilieze contractul de concesiune a aeroportului din cauza nerespectării de către concesionar a obligațiilor contractuale, în special a investițiilor în prima și a doua fază. În plus, societatea nu a reușit să ofere o garanție pentru îndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor sale de investiții în valoare de 1 milion de euro. Cu toate acestea, Komaksavia Airport Invest Ltd. s-a adresat instanței. Ulterior, Tribunalul de Arbitraj de la Stockholm a interzis rezilierea contractului de concesiune a aeroportului din Chișinău până la pronunțarea unei decizii finale privind procesul intentat împotriva Moldovei și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiunii trimise către Avia Invest. Ulterior, ministrul Justiției, Sergiu Litvinenco, a declarat că, la 3 august anul curent, Curtea de Arbitraj a Camerei de Comerț din Stockholm (Suedia) a respins cererea de chemare în judecată a companiei Komaksavia Airport Invest împotriva Moldovei. În același timp, instanța a decis că societatea trebuie să plătească 216,67 mii de euro guvernului moldovean drept compensație pentru cheltuielile plătite în timpul procedurii de arbitraj. Ministrul a reamintit că, la 15 mai 2020, Komaksavia s-a adresat Curții de Arbitraj a Republicii Moldova. Komaksavia a cerut Curții de Arbitraj să oblige Republica Moldova să continue executarea contractului de concesiune privind activele gestionate de întreprinderea de stat Aeroportul Internațional Chișinău și zonele învecinate. Alternativ, Komaksavia a cerut ca guvernul să plătească companiei 883,7 milioane de euro ca despăgubire pentru exproprierea presupuselor investiții în cadrul acordului de concesiune. Potrivit lui Litvinenco, instanța a respins aceste cereri ale Komaksavia și a decis că societatea nu a investit în activele aeroportului din Chișinău. În același timp, instanța de arbitraj a obligat Komaksavia să acopere 422.500 de euro din taxele de arbitraj din partea Moldovei. Comentând hotărârea Curții de Arbitraj de la Stockholm și comunicatul de presă al Ministerului Justiției din Moldova, Komaksavia Airport Invest Ltd (Cipru) a declarat că decizia procedurală de renunțare la proces este provizorie și va fi atacată la o instanță superioară din Suedia. După cum s-a menționat, nu există "concluzii" sau "decizii" că societatea nu și-a dovedit cazul împotriva Moldovei, pur și simplu pentru că nu a ajuns încă la o audiere. "În acest arbitraj sau altul, va fi luată în considerare mai devreme sau mai târziu. Subliniem faptul că Curtea de Arbitraj de la Stockholm nu a examinat fondul litigiului, ci doar chestiuni procedurale de admisibilitate în conformitate cu Convenția privind protecția reciprocă a investițiilor între Moldova și Cipru", a declarat Komaksavia Airport Inves Ltd., într-un comunicat. În ceea ce privește pretinsa lipsă de investiții, Komaksavia Airport Invest a subliniat că nu au existat astfel de constatări, iar arbitrajul a concluzionat doar că investițiile efectuate nu au îndeplinit criteriile specifice ale Convenției dintre Moldova și Cipru privind protecția investițiilor, și nimic mai mult. Și pe această bază, arbitrajul a pus capăt litigiului, mai degrabă decât să declare o victorie pentru Moldova. Komaksavia Airport Inves Ltd a declarat că poziția Ministerului Justiției din Moldova a fost o manipulare a opiniei publice. "Strategia statului de a apăra "procedura cauzei" mai degrabă decât "fondul cauzei" este doar o pauză în dispută, dar nu și sfârșitul acesteia. Nu se pune problema rezilierii contractului de concesiune. Deoarece Moldova a decis să nu inițieze un proces complet în fața Tribunalului de Arbitraj de la Stockholm, ci să retragă acțiunea "conform procedurii", Komaksavia Airport Invest își va continua apărarea în alte instanțe internaționale. În cazul în care tribunalul a constatat că investițiile realizate în perioada 2014-2020 nu se încadrează în termenii uneia dintre convențiile existente în lume, aceasta nu înseamnă că investiția nu a avut loc în modul prevăzut de contract. Fiecare pasager vede totul cu ochii lui. Și să vă reamintim cel puțin că investiția este confirmată printr-un protocol al Comisiei de Stat pentru Monitorizarea Concesiunilor, care are încă efecte juridice depline. Komaksavia Airport Invest consideră această decizie ca fiind nerezonabilă și motivată politic", a declarat compania într-un comunicat. // 07.11.2022 - InfoMarket

Noutați dupa tema