
Veaceslav Ioniță: Comerțul online a crescut în Moldova cu peste 40% în 2024, iar indicatorii reali sunt de două ori mai mari decât datele oficiale
În comentariul său analitic, expertul a constatat că anul trecut Moldova a doborât recordul în ceea ce privește volumul comerțului online, atât în ceea ce privește valoarea tranzacțiilor, cât și volumul expedierilor poștale. Conform datelor oficiale, cetățenii Moldovei au plătit peste 12,9 miliarde de lei prin tranzacții online cu carduri în 2024. Pentru comparație, în 2015, acest volum era de 1,35 miliarde de lei. În 2025, toate condițiile sunt îndeplinite pentru ca această sumă să depășească 15 miliarde de lei. În același timp, numărul coletelor și pachetelor expediate în 2024 a ajuns la 12 milioane, dintre care 9,7 milioane de expedieri internaționale (+40% față de 2023) și 2,3 milioane de expedieri naționale (+28%). Cu toate acestea, expertul atrage atenția că datele oficiale reflectă doar o parte a fenomenului. Majoritatea comenzilor interne nu sunt plătite online, ci în numerar sau prin terminal POS la livrare, iar o parte semnificativă a livrărilor este efectuată de curieri privați, care nu sunt incluși în statisticile poștale oficiale. „O estimare realistă este că valoarea reală a comerțului online este cel puțin de două ori mai mare decât cea reflectată de datele oficiale, iar livrările interne sunt de cinci ori mai mari decât cele raportate de companiile poștale”, consideră Veaceslav Ioniță. El constată că cetățenii din Moldova s-au adaptat rapid la noile tehnologii și preferă să facă cumpărături online, fără a se ridica de pe canapea, în timp ce magazinele fizice s-au reorientat și oferă interacțiune online, iar companiile poștale își diversifică serviciile și intră din ce în ce mai activ pe piața livrărilor interne. În același timp, economistul semnalează o problemă: un dezechilibru grav și o concurență neloială între platformele străine, care efectuează livrări fără a plăti impozite, și producătorii locali, care plătesc impozite și suportă costuri ridicate pentru livrarea prin curier. Această situație împiedică dezvoltarea comerțului local și stimulează achizițiile din străinătate. Pentru a depăși această problemă, Veaceslav Ioniță recomandă aplicarea unei politici fiscale echilibrate, care să permită evitarea concurenței neloiale între platformele străine și locale, precum și reducerea costurilor de livrare în țară și optimizarea plăților online. // 20.06.2025 — InfoMarket