Noutaţi

Datele privind activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova la data de 31 Iulie, a.2025Dr. Sándor Csány: Fiind a patra ca mărime, OTP Bank din Moldova va crește atât organic, cât și prin posibile fuziuni și achizitiiȘi pare să fie un loc, dar se pare că nuScott HOCKLANDER: Pentru mine, perseverența cetățenilor moldoveni nu este doar o lecție învățată, ci și un mare exempluSorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%” Ratele depozitelor – la maximum. Conjunctura pieței sau De ce băncile au nevoie de depozitele persoanelor fiziceValeriu LAZĂR:”Dacă statul astăzi nu va susține businessul, mâine nu va avea de la cine colecta impozite”Aeroportul din Chișinău, oglindă a statalitățiiMăsurile monetare contra inflației nemonetareBăncile, ca punct de sprijin pentru economie: au majorat profitul și se pregătesc de provocările din semestrul II din 2022Ministerul Finanțelor și investitorii de pe piața valorilor mobiliare de stat, la culmile volumului de plasarePiața bancară: emoții și cerere sportită. Nu există panicăEste oare pregătită Moldova pentru consecințele economice al războiului din țara vecinăNe așteaptă hiperinflație? Totul depinde de diagnoza corectă și tratamentul prescrisCe se întâmplă pe piața valorilor mobiliare de stat și ce atribuție la aceasta are Banca NaționalăSectorul vinicol, în prag de revoluție: Legea de profil falimentează întreprinderile?Capcană pentru piața produselor petroliereLászló DIÓSI: Foreign investments come to Moldova due to banking system stabilityCând nu sunt bani de la FMI, emitem VMS! Nikolay BORISSOV: ”Cumpărarea Moldindconbank-ului reprezintă cea mai bună achiziție de pe piața moldovenească, deși e și cea mai riscantă” Jocuri în ping-pong petrolierAnul bancar 2020 – pandemic, profitabilStraniul an 2020: smerenie, revoltă, acceptarea noii realități”Jocurile foamete” ale pieței valutareCum să îmblânzim lichiditățileVeaceslav IONIȚĂ: Guvernul a omorât businessul, dar a cochetat cu populațiaOamenii și businessul: Selecția naturală și nenaturalăAlexandru BURDEINÎI: Să fii etic în afaceri devine vitalIndicatorii macroeconomice de baza in MoldovaZilnic: Cursul de schimb valutar la toate bancile comerciale din MoldovaZilnic: Pretul PECO

Veaceslav Ioniță: Comerțul online a crescut în Moldova cu peste 40% în 2024, iar indicatorii reali sunt de două ori mai mari decât datele oficiale

Veaceslav Ioniță: Comerțul online a crescut în Moldova cu peste 40% în 2024, iar indicatorii reali sunt de două ori mai mari decât datele oficiale

În comentariul său analitic, expertul a constatat că anul trecut Moldova a doborât recordul în ceea ce privește volumul comerțului online, atât în ceea ce privește valoarea tranzacțiilor, cât și volumul expedierilor poștale. Conform datelor oficiale, cetățenii Moldovei au plătit peste 12,9 miliarde de lei prin tranzacții online cu carduri în 2024. Pentru comparație, în 2015, acest volum era de 1,35 miliarde de lei. În 2025, toate condițiile sunt îndeplinite pentru ca această sumă să depășească 15 miliarde de lei. În același timp, numărul coletelor și pachetelor expediate în 2024 a ajuns la 12 milioane, dintre care 9,7 milioane de expedieri internaționale (+40% față de 2023) și 2,3 milioane de expedieri naționale (+28%). Cu toate acestea, expertul atrage atenția că datele oficiale reflectă doar o parte a fenomenului. Majoritatea comenzilor interne nu sunt plătite online, ci în numerar sau prin terminal POS la livrare, iar o parte semnificativă a livrărilor este efectuată de curieri privați, care nu sunt incluși în statisticile poștale oficiale. „O estimare realistă este că valoarea reală a comerțului online este cel puțin de două ori mai mare decât cea reflectată de datele oficiale, iar livrările interne sunt de cinci ori mai mari decât cele raportate de companiile poștale”, consideră Veaceslav Ioniță. El constată că cetățenii din Moldova s-au adaptat rapid la noile tehnologii și preferă să facă cumpărături online, fără a se ridica de pe canapea, în timp ce magazinele fizice s-au reorientat și oferă interacțiune online, iar companiile poștale își diversifică serviciile și intră din ce în ce mai activ pe piața livrărilor interne. În același timp, economistul semnalează o problemă: un dezechilibru grav și o concurență neloială între platformele străine, care efectuează livrări fără a plăti impozite, și producătorii locali, care plătesc impozite și suportă costuri ridicate pentru livrarea prin curier. Această situație împiedică dezvoltarea comerțului local și stimulează achizițiile din străinătate. Pentru a depăși această problemă, Veaceslav Ioniță recomandă aplicarea unei politici fiscale echilibrate, care să permită evitarea concurenței neloiale între platformele străine și locale, precum și reducerea costurilor de livrare în țară și optimizarea plăților online. // 20.06.2025 — InfoMarket

Noutați dupa tema