
Ponderea comerțului ilegal cu tutun în Moldova a fost, anul trecut, de aproximativ 10% din consumul total. Cifra, în creștere cu 3,8% față de anul precedent
În cadrul conferinței TAXCON'24, desfășurată recent la Chișinău, Viktor Zemlicka, consultant în comerț internațional și investiții, a menționat că, potrivit unui studiu realizat de KPMG, în 2023, bugetul de stat al Moldovei a pierdut aproximativ 23 de milioane de euro din taxe, ceea ce este cu 9 milioane de euro mai mult decât în 2022. „Creșterea comerțului ilegal nu doar afectează economia, ci creează riscuri pentru sănătatea consumatorilor și reduce încrederea în piață. Contrabanda, falsificarea și declararea incorectă a mărfurilor duc nu doar la pierderi de venituri fiscale, ci și la distrugerea reputației brandurilor și destabilizarea canalelor legale de distribuție”, a subliniat Zemlicka. În opinia expertului, un exemplu remarcabil de combatere a comerțului ilegal este sistemul de urmărire a produselor din tutun (Track and Trace) implementat în Uniunea Europeană. Acesta a fost lansat în 2019, iar de atunci, a permis controlul eficient al pieței de țigări în 27 de țări ale UE, precum și în Marea Britanie. Începând cu luna mai 2024, sistemul se va extinde treptat și la noi produse din tutun. Anual, sistemul previne pierderi de până la 4 miliarde de euro și monitorizează peste 1,5 milioane de operatori economici, urmărind mai mult de 50 de miliarde de unități de produse pe an. „Succesul acestui sistem se datorează implementării identificatorilor unici pentru fiecare unitate de produs, precum și utilizării soluțiilor digitale pentru monitorizarea tuturor etapelor de mișcare a produselor – de la producție până la punctul final de vânzare. Toate informațiile sunt înregistrate într-o bază de date centrală, ceea ce permite urmărirea și verificarea în timp real a autenticității produselor și tranzacțiilor asociate acestora”, a mai precizat specialistul. Zemlicka a afirmă că, Moldova, ca țară care aspiră la integrarea în UE, poate învăța din experiența europeană și poate începe deja să dezvolte și să implementeze un sistem de urmărire a mărfurilor. Acesta recomandă introducerea soluțiilor digitale pentru lanțurile de aprovizionare, compatibile cu sistemul UE, ținând cont de specificul pieței locale. Un aspect important este adaptarea sistemului la condițiile locale, pentru a-i asigura eficiența și a minimiza costurile pentru afaceri și stat. Specialistul consideră că cea mai bună opțiune pentru Moldova este implementarea treptată a sistemului, începând cu marcarea fiscală și urmărirea produselor din tutun, cu o adaptare ulterioară la structura mai complexă a UE. Marea Britanie, care a implementat deja cu succes un sistemul, poate fi un exemplu pentru Moldova, consideră Zemlicka. El a subliniat că, pentru implementarea cu succes a sistemului, este necesară o cooperare strânsă între guvern, mediul de afaceri și furnizorii de tehnologii. Sistemele de monitorizare trebuie să țină cont de prioritățile strategice și geopolitice ale Moldovei și să fie flexibile pentru adaptarea ulterioară la cerințele UE. În 2023, Parlamentul a aprobat un proiect de lege privind aderarea Republicii Moldova la Protocolul Organizației Mondiale a Sănătății privind combaterea comerțului ilicit cu produse din tutun, care prevede implementarea sistemului Track and Trace. În cadrul proiectului, este planificată elaborarea unui regulament tehnic până în martie 2024, lansarea sistemului Track and Trace în regim pilot în 2025 și implementarea completă a mecanismului până în 2026. Cu toate acestea, experții semnalează posibile întârzieri în lansarea sistemului. Potrivit datelor oficiale, la nivel global, comerțul ilicit provoacă anual pierderi de până la 3 trilioane de euro, iar Moldova nu își poate permite să ignore această problemă. De-a lungul timpului, sistemul de urmărire a produselor din tutun (Track and Trace) s-a dovedit a fi un instrument eficient pentru combaterea comerțului ilicit la nivelul Uniunii Europene. Acesta a fost introdus în cadrul Directivei Uniunii Europene 2014/40/EU, care a intrat în vigoare în 2019, și permite urmărirea în timp real a circulației produselor din tutun prin identificatori unici. Sistemul funcționează în 27 de țări ale UE și în Marea Britanie și a fost extins pentru toate produsele din tutun. //24.09.2024 – InfoMarket.