
În 2023, comparativ cu 2022, exporturile Moldovei au scăzut cu 6,5%, până la 4 miliarde 048,6 milioane de dolari.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone, în anul 2023, au constituit 2870,1 milioane dolari SUA (70,9% din total exporturi), fiind în scădere cu 3,2% față de anul 2022, care a influențat micșorarea valorii totale a exporturilor cu 2,2%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice), în anul 2023, s-au cifrat la 1178,5 milioane dolari SUA (29,1% din total exporturi), sau cu 13,7% mai puțin comparativ cu anul 2022. Reexporturile de mărfuri după prelucrare au deținut 13,8% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale – 15,3%. Mijloacele de transport rutier în anul 2023 rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (80,8% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (13,5%), transportul feroviar (3,4%), instalații fixe de transport (1,1%), transportul aerian (1,1%), expedieri poștale (0,1%). Exporturile de mărfuri destinate țărilorUniunii Europene (UE–27), în anul 2023, au totalizat 2646,8 milioane dolari SUA (cu 4,3% mai mult, comparativ cu anul 2022), deținând o pondere de 65,4% în total exporturi, cu 6,8 puncte procentuale mai mult, față de anul 2022. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI, în anul 2023, au avut o valoare de 896,9 milioane dolari SUA (cu 14,0% mai puțin, în raport cu anul 2022), care echivalează cu o cotă de 22,1% în total exporturi, în scădere cu 2,0 puncte procentuale, comparativ cu anul 2022. În anul 2023 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (35,1% din total exporturi), Ucraina (14,7%), Italia (6,4%), Germania (5,5%), Cehia (4,0%), Federația Rusă (3,6%), Turcia (3,5%), Polonia (3,3%), Bulgaria și Belarus (câte 2,1%), Statele Unite ale Americii (1,5%), Spania (1,4%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) (1,2%), Ungaria (1,1%), Kazahstan, Grecia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Franța (câte 1,0%), cărora le-au revenit 89,5% din total exporturi. Analiza evoluției exporturilor pe țări, în anul 2023, comparativ cu anul 2022 relevă reducerea livrărilor de mărfuri în Turcia (-53,3%), Ucraina (-17,3%), Italia (-21,5%), Bulgaria (-39,4%), Federația Rusă (-24,2%), Elveția (-50,0%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (-35,9%), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (-26,4%), Portugalia (-69,0%), Irak (-70,5%), Germania (-4,1%), Ungaria (-12,2%), Slovacia (26,2%), Republica Arabă Siriană (-98,5%), Belgia (-19,9%), Canada (-23,9%), care a influențat la micșorarea pe total exporturi cu 13,7%. În același timp, s-au majorat exporturilede mărfuri în România (+14,5%), Cehia (+54,6%), Kazahstan (+44,0%), Egipt (de 2,6 ori), Spania (+28,6%), Polonia (+9,2%), Statele Unite ale Americii (+19,7%), Liban (+54,8%), Cipru (+47,9%), Indonezia (de 27,5 ori), Malaesia (de 20,4 ori), Grecia (+21,2%), Croația (de 2,6 ori), Kârgâzstan (de 2,0 ori), Letonia (+58,8%), Lituania (+20,7%), Emiratele Arabe Unite (+48,5%), Armenia (de 1,9 ori), Arabia Saudită (+38,5%), Belarus (+3,6%), atenuând, astfel, diminuarea pe total exporturi cu 8,5%. În structura exporturilor din anul 2023 (Figura 7 și Anexa 6) ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: mașini și aparate electrice și părți ale acestora (15,4% din total exporturi); cereale și preparate pe bază de cereale (10,6%); petrol, produse petroliere și produse înrudite (9,8%); legume și fructe (9,5%); îmbrăcăminte și accesorii (7,1%); semințe și fructe oleaginoase (7,0%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (6,1%); băuturi alcoolice și nealcoolice (5,1%); mobilă și părțile ei (3,6%); articole din minerale nemetalice (2,5%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,0%); hrană destinată animalelor (1,6%), vehicule rutiere (1,5%). // 16.02.2024 — InfoMarket.