
În ianuarie-februarie 2023 importurile de mărfuri au însumat 1485,8 milioane dolari SUA, nivel superior celui realizat în perioada similară din anul 2022, cu 15,1%.
Potrivit Biroului Național de Statistică, majoritatea importurilor de mărfuri în ianuarie-februarie 2023 continuă a fi realizate cu mijloacele de transport rutier (69,1% din total importuri), fiind urmate de instalațiile fixe de transport (13,0%), transportul maritim (8,8%), transportul feroviar (6,5%), transportul aerian (1,8%), autopropulsie (0,7%) și expedieri poștale (0,1%). Importurile de mărfuri provenite din țările Uniunii Europene (UE-27) în ianuarie-februarie 2023 s-au cifrat la 716,2 milioane dolari SUA (cu 33,0% mai mult, față de aceeași perioadă din anul 2022), deținând o pondere de 48,2% în total importuri, în creștere cu 6,5 puncte procentuale, comparativ cu ianuarie-februarie 2022. Importurile de mărfuri provenite din țările CSI în ianuarie-februarie 2023 au avut o valoare de 351,7 milioane dolari SUA (cu 19,3% mai puțin, decât în perioada corespunzătoare din anul 2022), care echivalează cu o cotă de 23,7% în total importuri, în scădere cu 10,1 puncte procentuale, față de ianuarie-februarie 2022. În ianuarie-februarie 2023 în topul țărilor de origine a importurilor de mărfuri s-au regăsit: România (16,6%), Ucraina (12,7%), China (10,0%), Turcia (7,6%), Federația Rusă (7,4%), Germania (5,7%), Italia (4,2%), Grecia (3,7%), Polonia (3,0%), Ungaria și Franța (câte 2,5%), India (2,2%), Bulgaria (2,0%), Kazahstan (1,7%), Cehia (1,4%), Statele Unite ale Americii (1,3%), Spania (1,2%), Austria (1,1%), Belarus (1,0%), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) și Slovacia (câte 0,9%), Japonia (0,8%), Israel (0,7%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Belgia și Azerbaidjan (câte 0,6%). Analiza evoluției importurilor pe țări în ianuarie-februarie 2023, comparativ cu perioada similară din anul 2022 relevă majorarea importurilor provenite din Ucraina (de 2,2 ori), România (+45,4%), Grecia (de 12,3 ori, datorită unor livrări semnificative de gaze naturale și motorină), Turcia (+42,6%), Kazahstan (de 9,3, ori, pe seama unor livrări considerabile de păcură), India (de 3,1 ori, pe seama unor livrări majore de motorină), China (+16,2%), Bulgaria (de 2,3 ori, influențată de sporirea livrărilor de păcură, motorină și petrol lampant Jet fuel,), Israel (de 4,0 ori, datorită unor livrări considerabile de motorină și păcură), Azerbaidjan (de 7,1 ori, generată de sporirea livrărilor de uree și păcură), Slovacia (de 2,2 ori), Ungaria (+20,5%), Polonia (+13,9%), Franța (+14,4%), Austria (+31,6%), Japonia (+44,8%), Georgia (de 23,9 ori pe seama unor livrări însemnate de păcură), Cehia (+18,2%), Statele Unite ale Americii (+17,5%), Belgia (+41,6%), Ecuador (+42,5%), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (+14,3%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+18,4%), Portugalia (+35,9%), care a influențat creșterea pe total importuri cu 31,9%. În același timp, s-au redus importurile provenite din Federația Rusă (-64,9%), Belarus (-37,1%), Uzbekistan (-77,5%), Italia (-5,8%), Coreea de Sud (-34,6%), Iran (-64,2%), Lituania (-36,0%), Emiratele Arabe Unite (-60,2%), Kârgâzstan (-45,0%), atenuând creșterea pe total importuri cu 17,7%. În structura importurilor din ianuarie-februarie 2023 ponderi importante au deținut următoarele grupe de mărfuri: petrol, produse petroliere și produse înrudite (18,5%); gaz și produse industriale obținute din gaz (12,8%); mașini și aparate electrice și părți ale acestora (6,5%); vehicule rutiere (5,5%); produse medicinale și farmaceutice (3,4%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (3,2%); îngrășăminte minerale sau chimice (2,7%); legume și fructe (2,6%); semințe și fructe oleaginoase (2,3%); cereale și preparate pe bază de cereale (2,1%); mașini și aparate specializate pentru industriile specifice (2,1%); aparate și echipamente de telecomunicații și pentru înregistrarea și reproducerea sunetului și imaginii (2,0%); mașini și aparate industriale cu aplicații generale, părți și piese detașate ale acestor mașini (1,9%); îmbrăcăminte și accesorii (1,9%).// 18.04.2023 — InfoMarket