
Moldova a majorat volumul exporturilor cu 3,1%, până la 687,5 milioane de dolari în ianuarie-februarie 2023, comparativ cu aceeași perioadă din 2022.
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în 2 luni ale anului 2023 au însumat 471 mil. dolari SUA (68,5% din total), în scădere cu 13,7%, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Totodată, reexporturile de mărfuri în ianuarie-februarie 2023 au însumat 216,5 mil. dolari SUA (31,5% din volumul total), ceea ce este de 1,8 ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2022. În același timp, reexporturile de mărfuri după prelucrare (îmbrăcăminte, încălțăminte, piese de încălțăminte, scaune, fire și cabluri electrice, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alte obiecte de mobilier, valize, produse textile, jucării etc.) au constituit 12,3% din volumul total. ) au reprezentat 12,3% din totalul exporturilor, în timp ce reexporturile clasice de mărfuri străine (benzină, motorină, vehicule, fructe cu coajă lemnoasă, medicamente, ulei de floarea-soarelui, semințe de floarea-soarelui, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichioruri, bere, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, parfumuri și produse cosmetice, genți de călătorie și sport, rucsacuri, ceasuri de mână și alte ceasuri, porumb) au reprezentat 19,2%. Potrivit datelor BNS, cel mai frecvent utilizat mijloc de export al mărfurilor în străinătate în perioada menționată a fost transportul auto - 81,3% din total, urmat de transportul maritim - 13,6%, transportul feroviar - 3,2%, transportul aerian - 1,4% și unitățile fixe de transport (0,5%). În ansamblu, exporturile moldovenești în Uniunea Europeană în ianuarie-februarie 2023, comparativ cu aceeași perioadă din 2022, ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești în perioada menționată a crescut de la 62,2% la 62,45%, ponderea țărilor CSI a crescut de la 11,76% la 24,79%, iar ponderea țărilor din afara UE și CSI a scăzut de la 26,05% la 12,76%. Conform datelor BNS, principalele țări de destinație a exporturilor moldovenești în perioada de referință au fost: România (33,6% din totalul exporturilor moldovenești), Ucraina (16%), Germania (5,7%), Italia (5,6%), Rusia și Turcia (câte 4% fiecare), Cehia (3,3%), Belarus (2,9%), Polonia (2,6%), Spania (2%), Franța, Cipru și SUA (1,6% fiecare), Ungaria, Bulgaria și Kazahstan (1,4% fiecare), Regatul Unit (1,1%), Țările de Jos (0,9%), Emiratele Arabe Unite (0,8%), Elveția și Grecia (0,7% fiecare), Lituania și Georgia (0,5%). În același timp, în primele 2 luni ale anului 2023. 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022, Republica Moldova și-a majorat exporturile către Ucraina (de 7,1 ori, în principal datorită creșterii livrărilor (reexporturilor) de produse petroliere și gaze lichefiate), România (+23,7%), Belarus (de 1,9 ori), Republica Cehă (+57,4%), Kazahstan (de 8 ori, datorită creșterii livrărilor de mere, struguri, medicamente, echipamente de filtrare sau purificare a lichidelor, gazelor și aerului, filtre de aer pentru motoare, tractoare agricole), SUA (de 2,2 ori), Emiratele Arabe Unite (de 12 ori, în principal datorită reexporturilor de mașini și livrărilor de mere, prune, înghețată domestică), Spania (+27,9%), Franța (+35,3%), Cipru (+33,8%), Lituania (de 2,8 ori, datorită creșterii livrărilor de semințe de floarea-soarelui și de in), Maroc (de 12577,8 ori, datorită livrărilor mari de turte și reziduuri solide din semințe de floarea-soarelui) Kârgâzstan (de 6,9 ori, datorită creșterii livrărilor de mere, struguri, vopsele, medicamente), Canada (de 1,7 ori), Arabia Saudită (de 1,9 ori), Israel (de 1,8 ori), Olanda (+14,1%), Slovacia (+47,1%), Liban (+28,8%), Letonia (+58,8%). În același timp, au scăzut exporturile către Turcia (-70,1%), Italia (-39,2%), Rusia (-43,3%), Elveția (-80,6%), Bulgaria (-54, 9%), Marea Britanie (-55,3%), Grecia (-64%), Germania (-6,1%), Austria (-36,6%), Ungaria (-10,1%), Coreea de Sud (-94%), Polonia (-4,9%), Belgia (-19,7%). În structura exporturilor moldovenești în ianuarie-februarie 2023. următoarele grupe de mărfuri au avut cele mai mari ponderi: mașini și aparate electrice și piese (14,3%); petrol, produse petroliere și produse conexe (12,1%); cereale și preparate pe bază de cereale (10,8%); fructe și legume (8,8%); grăsimi și uleiuri vegetale (8,5%); îmbrăcăminte și accesorii (6,8%); băuturi alcoolice și băuturi nealcoolice (4,4%); semințe și fructe oleaginoase (4,2%); mobilier și piese (3,6%); autovehicule (2,23); fire, țesături, textile și produse conexe (1,9%). // 18.04.2023 - InfoMarket