
În ianuarie-martie 2022 exporturile de mărfuri din Moldova au însumat 1062,8 milioane dolari SUA, valoare mai mare cu 55,2% comparativ cu cea înregistrată în perioada corespunzătoare din anul 2021 – pana la 1 lrd 062,8 mil USD
Potrivit Biroului Național de Statistică, exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-martie 2022 au constituit 867,5 milioane dolari SUA (81,6% din total exporturi), fiind în creștere de 1,7 ori față de perioada similară din anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 51,9%. Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-martie 2022 s-au cifrat la 195,3 milioane dolari SUA (18,4% din total exporturi) sau cu 12,9% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi cu 3,3%. Reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci decojite, scaune, părți de scaune, jucării, volane, coloane și cutii de direcție pentru autovehicule) au deținut 11,9% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, medicamente, articole de transport sau de ambalare din materiale plastice și din lemn, țigarete care conțin tutun, tutun pentru pipă cu apa, whisky, votcă, lichioruri, distilate de vin sau de tescovină de struguri, vinuri spumante, rom, gin, bere, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare) – 6,5%. Mijloacele de transport rutier în ianuarie-martie rămân a fi cel mai des utilizate pentru exporturile de mărfuri (75,3% din total exporturi), după care urmează transportul maritim (15,4%), transportul feroviar (8,6%) și transportul aerian (0,7%). Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27) în ianuarie-martie 2022 au totalizat 713,5 milioane dolari SUA (de 1,6 ori mai mult comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021), deținând o pondere de 67,1% în total exporturi, în creștere cu 2,9 puncte procentuale față de ianuarie-martie 2021. Exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI în ianuarie-martie 2022 au avut o valoare de 102,6 milioane dolari SUA (cu 8,4% mai puțin în raport cu perioada similară din anul 2021), care echivalează cu o cotă de 9,7% în total exporturi, în scădere cu 6,7 puncte procentuale comparativ cu ianuarie-martie 2021. În ianuarie-martie 2022 principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri, care au deținut 93,1% din total exporturi au fost: România (31,7% din total exporturi), Turcia (11,5%), Italia (11,1%), Germania (5,9%), Federația Rusă (5,4%), Bulgaria (4,6%), Elveția (3,3%), Polonia (2,8%), Ucraina (2,4%), Cehia (2,2%), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (2,1%), Grecia (1,5%), Belarus (1,4%), Ungaria (1,3%), Franța (1,2%), Olanda și Spania (câte 1,1%), Statele Unite ale Americii (0,9%), Cipru și Liban (câte 0,8%). Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-martie 2022 comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021, relevă majorarea livrărilor de mărfuri în România (de 1,8 ori), Italia (de 2,9 ori), Turcia (de 1,8 ori), Bulgaria (de 4,2 ori), Elveția (de 3,7 ori), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (de 2,4 ori), Cipru (de 6,8 ori), Grecia (de 1,8 ori), Statele Unite ale Americii (de 2,4 ori), Franța (+33,6%), Cehia (+12,9%), Ungaria (+21,2%), Ucraina (+10,1%), Polonia (+7,5%), Olanda (+19,1%), Serbia (de 1,8 ori), Mexic (de 3162,8 ori), Liban (+19,3%), Canada (+50,7%), Tunisia (de 8,0 ori), Arabia Saudită (de 2,7 ori), Irak (de 1,8 ori), Coreea de Sud (de 4,4 ori), Egipt (de 1,8 ori), Lituania (+51,8%), Emiratele Arabe Unite (de 5,3 ori), Norvegia (de 33,9 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 59,9%. În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Federația Rusă (-13,8%), Portugalia (-96,9%), Germania (-11,8%), Spania (-23,2%), Libia (-97,7%), Belarus (-11,8%), Georgia (-32,8%), China (-50,6%), Kazahstan (-40,1%), Slovacia (-28,3%), Belgia (-7,7%), Finlanda (-86,4%), Letonia (-20,7%), atenuând, astfel, majorarea pe total exporturi cu 5,9%. În structura exporturilor din ianuarie-martie 2022 (Figura 6 și Anexa 6), ponderi semnificative le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: cereale și preparate pe bază de cereale (17,3%); semințe și fructe oleaginoase (13,8%); mașini și aparate electrice și părți ale acestora (12,5%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (9,5%); legume și fructe (8,8%); îmbrăcăminte și accesorii (6,5%); mobilă și părțile ei (3,7%); băuturi alcoolice și nealcoolice (3,3%); fire, țesături, articole textile și produse conexe (2,3%), vehicule rutiere (2,2%).// 17.05.2022 — InfoMarket