
Volumul exporturilor moldovenești în ianuarie-august 2021 au constituit 1 miliard 808,7 milioane dolari, în creștere cu 18,6% în comparație cu aceeași perioadă din 2020.
Potrivit Agenției InfoMarket, datele Biroului Național de Statistică arată că, exportul de produse autohtone în 8 luni ale anului 2021 au constituit 1 miliard 341,3 milioane dolari (74,2% din total), o creștere de 15,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, reexportul mărfurilor, în ianuarie-august 2021, au constituit 467,4 milioane de dolari (25,8% din total), cu 29,8% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. Totodată, reexportul mărfurilor după prelucrare (haine, încălțăminte, părți de încălțăminte, scaune, cabluri electrice și cabluri, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alt mobilier, valize, textile, jucării, etc.) au constituit 17,6% din volumul total al exporturilor, iar reexportul clasic al mărfurilor străine (medicamente, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichior, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, parfumuri și produse cosmetice, vehicule, mobilier, etc.) - 8,24%. Potrivit BNS, pentru exportul de mărfuri în străinătate în această perioadă, transportul auto a fost cel mai des utilizat - 89,6% din volumul total, urmat de transportul maritim - 6,6%, feroviar - 2,6%, aerian - 1,1%, trimiteri poștale - 0,1%. În general, exporturile moldovenești către țările UE, în ianuarie-august 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, au crescut cu 14,2% - la 1 miliard 132,02 milioane dolari, către țările CSI - au crescut cu 14,3% - la 282,4 milioane dolari, iar în alte țări - au crescut cu 37,3% - la 394,3 milioane dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești în această perioadă a scăzut de la 64,98% la 62,59%, ponderea țărilor CSI a scăzut de la 16,2% la 15,61%, iar ponderea altor țări a crescut de la 18,83% până la 21,8%. Potrivit BNS, în 8 luni ale anului 2021, principalele țări de destinație a exporturilor moldovenești au fost: România (27,4% din totalul exporturilor), Germania și Rusia (9,3% fiecare), Turcia (9%), Italia (7,7%), Polonia (3,7%), Ucraina (3,1%), Republica Cehă (3%), Elveția (2,4%), Belarus (2,3%), Marea Britanie (2,2%), Bulgaria (1,6%), Ungaria (1,4%), Țările de Jos (1,3%), Franța (1,2%), Spania (1,1%), Grecia (1%), Portugalia și SUA (0,9% fiecare). În același timp, în ianuarie-august 2021, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020, Moldova a crescut exporturile către România (+19,6%), Turcia (de 1,6 ori), Germania (+22,4%), Rusia (+12,2%), Ucraina (+44%), Marea Britanie (+49,3%), Ungaria (de 1,9 ori), EAU (de 26,1 ori), Belgia (de 2,1 ori), Portugalia (de 1,8 ori), Israel (de 2,7 ori), Liban (de 1,5 ori), Bulgaria (+21,1%), Egipt (de 18,3 ori), Republica Cehă (+6,2%), Polonia (+5%), Slovacia (+48,2%), Uzbekistan (de 2,1 ori), Libia (de 131,7 ori), Tunisia (de 7,2 ori), Canada (+48,7%), China (+23,2%), Elveția (+3,4%), Bangladeș (de 5,3 ori), Nigeria (de 2,3 ori), Chile (de 22,7 ori), Serbia (+14,7%), Austria (+6,7%), Macedonia de Nord (de 1,7 ori), Japonia (de 1,5 ori). În același timp, în perioada specificată, Moldova a redus exporturile către Cipru (-56,5%), Grecia (-20,1%), Spania (-13,1%), Iordania (-74,5%), Kazahstan (-19%), Belarus (-3,9%), Siria (-43,7%), Indonezia (-28,3%), Estonia (-35,3%), Irak (-22,9%), Letonia (-22,9%), SUA (-6,1%), Maroc (-89%), Filipine (-72,8%), Africa de Sud (-53,4%). În structura exporturilor în 8 luni ale anului 2021, aproximativ 90,8% din totalul exporturilor moldovenești a revenit pe șase grupe de produse: mașini și echipamente pentru transport (23,6%); diverse produse industriale (21,3%); produse alimentare și animale vii (20,5%); materii prime nealimentare (10,3%); bunuri industriale (8,7%), băuturi și tutun (7,3%). // 15.10.2021 – InfoMarket.