
Volumul exporturilor moldovenești, în ianuarie-iulie 2021, a constituit 1 miliard 572,5 milioane dolari, o creștere de 15,5% față de aceeași perioadă din 2020.
Biroul Național de Statistică a informat Agenția InfoMarket că, exportul de mărfuri autohtone în 7 luni ale anului 2021 a constituit 1 miliard 155,5 milioane dolari (73,5% din total), o creștere de 10,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, reexportul mărfurilor, în ianuarie-iulie 2021, a fost de 417 milioane dolari (26,5% din total), cu 32,2% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. În același timp, reexportul mărfurilor după procesare (haine, încălțăminte, părți de încălțăminte, scaune, cabluri electrice și cabluri, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alt mobilier, genți, textile, jucării, etc.) a constituit 18,1% din volumul total al exporturilor, iar reexportul clasic al mărfurilor străine (medicamente, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichioruri, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, parfumuri și produse cosmetice, vehicule, mobilier, etc.) - 8,4%. Potrivit BNS, la exportul de mărfuri, în această perioadă, transportul rutier a fost cel mai des utilizat - 91,4% din volumul total, urmat de transportul maritim - 6,1%, feroviar - 1,3%, aerian - 1,1%, trimiteri poștale - 0,1%. În general, exporturile moldovenești către țările UE, în ianuarie-iulie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, au crescut cu 15,4% - la 1 miliard 009,9 milioane dolari, către țările CSI - au crescut cu 10,2% - la 243,4 milioane dolari, iar în alte țări - a crescut cu 20,5% - la 319,1 milioane dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești, în perioada specificată, a scăzut de la 64,31% la 64,22%, ponderea țărilor CSI a scăzut de la 16,22% la 15,48%, iar cota altor țări a crescut de la 19,46% până la 20,30%. Potrivit BNS, în 7 luni ale anului 2021, principalele țări de destinație pentru exporturile moldovenești au fost: România (27,9% din totalul exporturilor moldovenești), Germania (9,9%), Rusia (9,5%), Turcia (8,6%), Italia (7,6%), Polonia (3,8%), Republica Cehă (3,2%), Ucraina (2,8%), Belarus (2,2%), Marea Britanie (2,1%), Elveția (1,7%), Ungaria (1,5%), Bulgaria și Țările de Jos (câte 1,4%), Franța (1,3%), Spania (1,2%), Portugalia și Grecia (câte 1%), Liban (0,9%). În același timp, în ianuarie-iulie 2021, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020, a crescut exportul Moldovei în România (+22,9%), Turcia (+39,8%), Germania (+27,7%), Rusia (+9,1%), EAU (de 30,9 ori), Ungaria (de 2 ori), Marea Britanie (+49,6%), Ucraina (+29,4%), Belgia (de 2,2 ori), Portugalia (de 1,8 ori), Polonia (+11,7%), Liban (de 1,5 ori), Israel (de 2,7 ori), Republica Cehă (+7%), Slovacia (+44, 6%), Uzbekistan (de 2,3 ori), Libia (de 131,7 ori), Egipt (de 11,6 ori), Canada (de 1,6 ori), China (+27,8%), Țările de Jos (+4,8%), Nigeria (de 2,4 ori), Chile (de 22,9 ori), Georgia (+7,3%), Austria (+7,5%), Bulgaria (+3,4%), Japonia (+49,7%). În același timp, în perioada specificată, s-a redus exportul Moldovei în Elveția (-34,5%), Grecia (-32,7%), Italia (-4,3%), Cipru (-52,6%), Spania (-14,5%), Indonezia (-66,5%), Belarus (-7,6%), Iordania (-74,9%), SUA (-12,8%), Estonia (-54%), Malaezia (-65,9%), Africa de Sud (-61,2%), Irak (-18%), Maroc (-87,2%). În structura exporturilor, în 7 luni ale anului 2021, aproximativ 90,8% din totalul exporturilor a revenit pe șase grupe de produse: mașini și echipamente pentru transport (25,2%); diverse produse industriale (21,9%); produse alimentare și animale vii (18,3%); materii prime nealimentare (9,7%); bunuri industriale (8,8%), băuturi și tutun (7,4%). // 15.09.2021 – InfoMarket.