
Volumul exporturilor moldovenești în trimestrul I al anului 2021 a constituit 712,7 mln. dolari, în creștere cu 5,6% față de aceeași perioadă din 2020.
Biroul Național de Statistică a informat Agenția InfoMarket că, exportul de produselor autohtone în primele 3 luni ale anului 2021 au constituit 539,8 mln. dolari (75,7% din total), o creștere de 3,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, reexportul de mărfuri în ianuarie-martie 2021 a constituit 172,9 mln. dolari (24,3% din total), ceea ce reprezintă 12,5% mai mult decât în aceeași perioadă din 2020. În același timp, reexportul mărfurilor după prelucrare (haine, încălțăminte, piese de încălțăminte, scaune, cabluri electrice, alte produse pentru industria auto, nuci decojite, scaune și alt mobilier, valize, produse textile, jucării, etc.) a constituit 15,6% din volumul total al exporturilor, iar reexportul clasic al mărfurilor străine (medicamente, țigări, distilate de vin, whisky, gin, vodcă, lichioruri, bere, combustibil, țesături, tricotaje, uleiuri esențiale, produse de parfumerie și cosmetice, vehicule, mobilier etc.) - 8,7%. Potrivit BNS, pentru exportul de mărfuri în străinătate în această perioadă, transportul auto a fost cel mai des utilizat - 88% din volumul total, urmat de transportul maritim - 5,9%, aerian - 5,1%, feroviar - 0,9%, precum și poștă - 0,1%. În general, exporturile moldovenești către țările UE în trimestrul I al anului 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, au scăzut cu 1,8% - la 439,3 mln. dolari, către țările CSI - au crescut cu 18,1% - la 112 mln. dolari și către alte țări - au crescut cu 21,6% - la 161,4 mln. dolari. Ponderea țărilor UE în volumul total al exporturilor moldovenești pentru perioada specificată a scăzut de la 66,28% la 61,63%, ponderea țărilor CSI a crescut de la 14,05% la 15,72%, în timp ce ponderea altor țări a crescut de la 19,66% la 22,65%. Potrivit BNS, în primele 3 luni ale anului 2021, principalele țări de destinație pentru exporturile moldovenești au fost: România (25,7% din totalul exporturilor moldovenești), Germania (10%), Turcia (9,6%), Rusia (9,3%), Italia (5,7%), Marea Britanie (5,3%), Polonia (3,9%), Ucraina (3,2%), Republica Cehă (2,9%), Belarus (2,3%), Spania (2,1%), Bulgaria și Ungaria (câte 1,6%), Elveția, Țările de Jos și Franța (câte 1,4%). În același timp, în ianuarie-martie 2021, în comparație cu aceeași perioadă a anului 2020, Moldova a majorat exporturile către Marea Britanie (de 3,3 ori), Turcia (de 1,6 ori), Rusia (+24,6%), Germania (+13,3%), Ungaria (de 2,4 ori), România (+2,9%), Ucraina (+28,4%), Spania (+46,6%), Portugalia (de 1, 9 ori), Liban (de 1,9 ori), Belgia (de 1,9 ori), Canada (de 1,8 ori), Egipt (de 13,8 ori), Uzbekistan (de 2 ori), Macedonia de Nord (de 3,5 ori), Slovacia (+13,6%), Serbia (+22,5%), Eswatini (de 4,1 ori), Letonia (+29,9%), China (+12,6%), Coasta de Fildeș (de 11,5 ori), Danemarca (de 1,8 ori), Liberia (de 7,7 ori), Țările de Jos (+2,2%), Tunisia (de 1356,5 ori), Coreea de Sud (de 3 ori), Chile (de 17,6 ori). În același timp, în perioada specificată, Moldova a redus exporturile către Italia (-33,5%), Elveția (-62,2%), Cipru (-80,2%), Indonezia (-98,8%), Grecia (-32,5%), Republica Cehă(-13%), Franța (-21,4%), Belarus (-11%), SUA (-32%), Bulgaria (-13,6%), Austria (-18,3%), Polonia (-4,2%), Estonia (-59,8%), Filipine (-96,2%), Iordania (-88,4%), Irak (-28,3%), Taiwan (-93,7%), Arabia Saudită (-40,5%), Maroc (-96,6%), Israel (-24,7%), Georgia (-5,2%), Australia (-66%), Lituania (-11%), Singapore (-90,2%), Vietnam (-62,6%). În structura exporturilor în primele 3 luni ale anului 2021, aproximativ 89,9% din totalul exporturilor moldovenești a revenit pe șase grupuri de produse: mașini și echipamente pentru transport (28,3%); diverse produse industriale (19,7%); produse alimentare și animale vii (17%); materii prime nealimentare (11%); bunuri industriale (7%), băuturi și tutun (6,9%). // 17.05.2021 – InfoMarket.