
Ce este „Starfish”, proiectul misterios prin care Amazon vrea să devină sursa supremă de informații despre produse din întreaga lume
Amazon are o nouă ambiție pentru uriașa sa platformă de comerț online și folosește inteligența artificială generativă pentru a-și pune în aplicare viziunea, relatează Business Insider.
Compania este deja cea mai mare platformă de comerț electronic din lumea occidentală, vânzând milioane de produse în nume propriu și sprijinind milioane de comercianți terți care oferă și mai multe produse prin intermediul platformei și al rețelei sale de depozitare și logistică.
Totuși, pentru Amazon, asta nu este suficient. Recent, compania și-a extins piața în moduri noi. Anul acesta, de exemplu, Amazon a lansat funcția „Cumpără pentru mine” („Buy for Me”), care recomandă produse de pe site-urile altor branduri și le permite cumpărătorilor să achiziționeze acele produse direct din aplicația Amazon.
Un document intern de planificare obținut de Business Insider oferă informații noi despre cum folosește Amazon inteligența artificială pentru a susține aceste inițiative.
Documentul, datând de la sfârșitul anului 2024, descrie un proiect cu numele de cod „Starfish”, care utilizează modele de inteligență artificială pentru a „sintetiza” informații din diverse surse de date, precum site-uri externe și imagini. Apoi generează „informații complete, corecte și coerente despre produse, la nivel global”.
Obiectivul final al acestui proiect pe termen lung este ca Amazon să devină cea mai bună sursă de informații despre produse „pentru toate produsele din lume”, se mai precizează în document.
Mai multe informații, în mai puțin timp
„Starfish” face parte dintr-un efort mai amplu de a simplifica procesul de creare a listărilor de produse pentru comercianții terți. Amazon a început să implementeze unele elemente ale acestui sistem încă din 2023, pentru a-i ajuta pe comercianți să elaboreze descrieri mai eficiente ale produselor, pornind de la informații scurte sau de la simple URL-uri. De asemenea, a introdus instrumente A.I. care generează automat imagini de produs și reclame video.
„Starfish îmbogățește datele despre produse folosind modele lingvistice mari (LLM), îmbunătățește catalogul la scară largă prin completarea informațiilor lipsă, corectarea erorilor, rescrierea titlurilor, punctelor-cheie și descrierilor produselor pentru a le face mai relevante pentru clienți”, se explică în document.
În ultimii ani, compania și-a intensificat eforturile de a îmbunătăți calitatea listărilor, eliminând miliarde de produse inactive sau care nu se vând de pe platforma sa.
Amazon estimează că „Proiectul Starfish” îi va aduce vânzări de miliarde de dolari
Crearea manuală a listărilor este un proces care consumă mult timp pentru vânzători, așa că accelerarea acestuia ar putea reprezenta un avantaj reciproc atât pentru Amazon, cât și pentru comercianți.
Potrivit documentului intern, Amazon estimează că „Starfish” va contribui cu 7,5 miliarde de dolari în plus la vânzările brute de mărfuri (GMS) în 2025, datorită îmbunătățirii conversiilor și extinderii selecției de produse.
GMS (Gross Merchandise Sales) măsoară valoarea totală a tuturor produselor vândute prin platforma de e-commerce a companiei. Deși 7,5 miliarde de dolari înseamnă mult, Amazon generează anual venituri de ordinul sutelor de miliarde de dolari din afacerea sa Marketplace.
Ambiții mai largi
Documentul intern arată că inițiativa „Starfish” are însă ambiții mult mai mari. Transformarea Marketplace-ului Amazon în principala sursă globală de informații despre produse ar pune compania într-o poziție din care ar putea concura mai direct cu serviciul Google Shopping.
În viitor, „Starfish” ar putea să navigheze pe întregul web pentru a colecta cantități uriașe de date care să permită sistemului A.I. să completeze automat descrieri de produse.
Conform documentului de planificare din 2024, noul instrument A.I. ar urma să colecteze informații despre produse de pe 200.000 de site-uri web ale unor branduri externe, în acest an, prin „scanarea, extragerea și corelarea articolelor externe cu catalogul Amazon”.
Multe companii Big Tech și AI folosesc boți care navighează pe internet pentru a extrage, colecta și indexa date de pe site-uri. „Corelarea” (mapping) este procesul de organizare și afișare a informațiilor extrase. Amazon are propriul său crawler, numit Amazonbot.
Compania menționează pe pagina oficială a Amazonbot că acest bot colectează informații „pentru a ne îmbunătăți serviciile, cum ar fi permiterea asistentului Alexa să răspundă mai precis la întrebările clienților”.
Nu este clar dacă acest bot este folosit în cadrul proiectului „Starfish” sau dacă părțile legate de „scanare” și „extragere” sunt încă în curs de dezvoltare.
Contactat de Business Insider, un purtător de cuvânt al Amazon a refuzat să comenteze această parte a proiectului.
hotnews.ro